| Konu: | İYİ PARTİ Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 89 |
| Tarih: | 13.06.2019 |
AK PARTİ GRUBU ADINA MEHMET SAİT KİRAZOĞLU (Gaziantep) - Sayın Başkan, kıymetli milletvekilleri; İYİ PARTİ Grubunun kamu-özel iş birliği modeli üzerindeki Meclis araştırması önergesinin görüşülmesine ilişkin grup önerisi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Bilindiği üzere kamu-özel iş birliği modeli, çeşitli kamu altyapı yatırımlarının yapılmasını ve uzun dönemli bakım, işletme ve yapım hizmetlerinin sağlanmasını amaçlamakta ve bu amaçla da devlet ve özel sektör arasında yatırım, risk, sorumluluk ve kazancın paylaşılmasını ifade etmektedir. Kamu idaresi, bu sözleşmelerle, kamu yararı, sunulan kamu hizmetlerinin kalitesi, fiyat politikası ve yapılan işlerin hedeflere uygunluğunun denetlenmesi sorumluluğunu üstlenmektedir. Yani devletin burada denetleme ve kontrol görevi her zaman ve her şartta devam etmektedir.
Ülkemizde yap-işlet, yap-işlet-devret, yap-kirala-devret, işletme hakkı devri metotları benimsenmektedir ve bu modellerle kara yolu, havaalanı, liman, yat limanı, turizm tesisi, gümrük tesisi gibi birçok yatırım gerçekleştirilmektedir. Burada temel amaç, bu kamu-özel iş birliği modeliyle, ödenen paraya karşılık kaliteli ve sürdürülebilir hizmetler sunulması, yüksek maliyet gerektiren kamu hizmetinin etkin ve ucuz temini ile modelin kamu finansmanı açısından yeni bir imkân oluşturmasının sağlanması, her ortağın kendi uzmanlığına en uygun olan faaliyetlere odaklanması, aynı zamanda hizmet teminindeki risklerin özel sektör tarafından da üstlenilmesi, kamu hizmetlerinin kalite ve miktar açısından hızlı ve etkin yürütülmesi ve aynı zamanda bilgi, deneyim ve teknolojiye ulaşımda kolaylık sağlanması amaçlanmaktadır.
Bu model dünya ülkelerinin birçoğunda da başvurulan bir model olup 1984 yılında çıkarılan 3096 sayılı Kanun'la birlikte ülkemizde de yasal altyapıya kavuşmuştur ve uygulanmaktadır.
Şimdi, araştırma önergesinin gerekçesinde, 2019 Yılı Cumhurbaşkanlığı Programı'nda yer alan bilgilerden hareketle, 76 milyar ABD doları tutarında işletme hakkı devri modeliyle yürütülen kamu-özel iş birliği projeleri olduğu belirtilerek kamunun bu düzeyde bir gelirden vazgeçmiş olduğu ifade edilmektedir. Burada bir yanılgı var; hâlbuki bu tutar, projelerin işletme haklarının özel sektöre devredilmesi karşılığında kamuya ödenecek tutardır yani kamu açısından bir geliri ifade etmektedir.
Yine, Türkiye'de yapılan bu kamu-özel iş birliği projelerinde rekabetçi ihaleler yapılmakta, yerli ve yabancı birçok teklif alınmakta ve son aşamasına kadar teklifler değerlendirmeye tabi tutulmaktadır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Son aşamada 5'liye veriyoruz diyorsun yani.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Devam edelim Sayın Kirazoğlu, toparlayalım.
MEHMET SAİT KİRAZOĞLU (Devamla) - Kamu-özel iş birliği yöntemiyle yaptırılan bu kamu yatırımlarının kamu tarafından yapılması hâlinde de çok büyük yatırım maliyetlerine katlanılacağı açıktır. Bu, bir model olarak tercih edilmekte ve bu modelin 1986 yılından beri Türkiye'deki uygulamalarından milletimizin, ülkemizin hem altyapısını iyileştirdiği hem refahına katkı sunulduğu açıkça bilinmektedir.
Yine şunu ifade etmek gerekiyor ki Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının her yıl yayınladığı ve bu yıl mayıs ayında yayınlanmış olan Kamu-Özel İşbirliği Raporu'nda da bu konuyla ilgili bütün bilgiler şeffaf bir şekilde kamuoyuyla paylaşılmaktadır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sözleşmeler var mı, sözleşmeler?
MEHMET SAİT KİRAZOĞLU (Devamla) - Ve yine kamu-özel iş birliği projeleri uluslararası muhasebe standartlarına uygun olarak muhasebeleştirilmekte ve her yıl ilgili bütçe kanunlarında, ilgili maddelerde garanti tutarlarına ilişkin rakamlar yer almaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayın Sayın Kirazoğlu.
MEHMET SAİT KİRAZOĞLU (Devamla) - Son olarak şunu söylemek istiyorum ki Türkiye'nin kısa vadede sağlıkta, eğitimde, altyapıda, ulaştırmada çok daha fazla yatırım yapmasına ihtiyaç bulunmakta ve 2023'e dönük, 2051'e dönük hedefleri çerçevesinde de milletimizin refahını artırmak, ülkemizin büyüme altyapısını oluşturmak için bu yatırımların yapılması gerekmektedir. Burada geleneksel bütçe kaynakları dışında kamu-özel iş birliği projelerinin de bu finansman yöntemini devreye sokarak yatırımları hızlandırma yolunda katkı sağlayacağı açıktır.
Ben sözü daha fazla uzatmadan yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. İyi günler diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)