GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Tapu Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:97
Tarih:03.07.2019

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Bağımsızlık mücadelemizin önderi Mustafa Kemal Atatürk'ün Erzurum'a gelişinin 100'üncü yıl dönümü olan bugün, kendisini ve Erzurum Kongresi'nin vatanperver delegelerini saygı ve rahmetle anıyorum.

3 Temmuz 1919 tarihinde memleketim Erzurum'un hoş bir âdeti olarak, şehrin göründüğü bir yer olan Ilıca'da Mustafa Kemal Paşa'yı karşılayan, samimi bir saygıyla Erzurum'da elli yedi gün ağırlayan geçmişlerimizi de rahmetle yâd ediyorum.

Erzurum Kongresi, üç buçuk yıl süren Millî Mücadele'mizin ilk adımlarını atmış, vatanımızın parçalanmaz bir bütün olduğunu vurgulamıştır. Bağımsızlık ülküsüyle vatan ve milletin kurtuluşu her şeyden önemli görülmüştür. Boynunda idam fermanıyla hiçbir resmî görevi olmadan milletimizin sinesinde yer alıp millet işi için milletle beraber çalışmayı her türlü unvana tercih edenlerin yeridir Erzurum Kongresi.

Değerli milletvekilleri, kanun teklifleri, maalesef, Türkiye Büyük Millet Meclisi dışında hazırlanıyor, prosedür olarak kısıtlı bir süre içerisinde komisyonda ve Genel Kurulda görüşmemiz dışında bir dahlimizin olmadığı bu garip işleyiş Meclisimizin yüksek itibarına yakışmıyor. Bu yöntem, Anayasa değişikliğiyle düzenlenen yeni sistem öncesinde bize vadedilen "güçlü Meclis" kavramıyla hiçbir şekilde bağdaşmıyor. Biz İYİ PARTİ milletvekilleri olarak bu işleyişin son bulması, Meclisimizin saygınlık kazanması için çalışırken bir garip tutarsızlıkla daha yüz yüze gelmiş bulunuyoruz. Önceki kanun tekliflerinin komisyonlarda görüşülmesi sırasında yürütme organını temsilen bakan yardımcılarını bilgi sunarken görüyorduk. Bu bağlamda, yürütme organının bakanlar yerine bakan yardımcıları tarafından temsil edilmesini bile doğru bulmayıp bunu yüce Meclisimizin saygınlığına bir gölge düşürülmesi olarak değerlendirirken şimdi yürütme organını bürokratların temsil etmesiyle karşı karşıyayız. Değerli bürokratlarımız şüphesiz ki devletimiz için kıymetli çalışmalar yapıyorlar ancak onlar iktidar partisinin bir mensubu, yürütme organının bir parçası değildirler. Hem bürokratlarımızı partizanlıktan korumak hem de bakanlarımızın Meclisimize karşı siyasi sorumluluk taşımaları için düzenleme yapmalıyız. Bu husus, milletvekili olarak denetim görevimizin en önemli kısmını oluşturuyor. Yürütmedeki mesuliyet sahiplerini ciddiyete davet ediyorum.

Kanun teklifinin genel gerekçesinde ifade edilen "Sağlıklı, yaşanabilir ve insan onuruna yakışır uygulamaların tüm dünyaya örnek olduğu ülkemizde..." sözleri ne kadar gerçekçi? Memleketim Erzurum'da iktidarın kendi eliyle dağıttığı kalitesiz kömürden kaynaklanan hava kirliliği nedeniyle 621 hemşehrim bir senede vefat etmiş. Üzülerek ifade etmeliyim ki akciğer kanserinin yanında KOAH, alt solunum yolu enfeksiyonları gibi hastalıklar da sıklıkla görülmeye başlandı. Erzurum'dan bahsederken âdeta bir açık hava müzesi, kış turizm merkezi olmasıyla övündüğümüz Erzurum, büyük bir ulaşım sorunuyla da karşı karşıya bulunmakta. Son derece az sayıya indirilen uçak seferleri hem civar illere göre çok pahalı hem de saatleri uygunsuzdur. Bu uygulamanın derhâl düzeltilmesini talep ediyorum. Ulaşımda yaptıklarıyla övünen AK PARTİ iktidarı Erzurum'a bu muameleyi yaparken bir daha düşünmelidir.

Değerli milletvekilleri, üzerinde söz aldığım 20'nci maddeyle, tapu sicilinde süreli olarak tescil edilmiş olan ipoteklerin süresinin sona ermesi hâlinde kaldırılabilmesine yönelik bir düzenleme yapılıyor. Geç kalınmış olmakla birlikte gayet makul ve yerinde bir teklif. Ayrıca kentsel dönüşüm süreçlerinde yaşanabilecek mağduriyetleri önlemek amacıyla yapılan düzenlemeleri de olumlu buluyorum. Ancak teklif edilen maddenin kapsamına, geçmişte inşaatları tamamlanamamış ve mağdur olmuş vatandaşlarımızın da alınması gerekir. Ayrıca, inşaat ruhsatı alımında müteahhitlerin maddi yeterlilik sorgulaması da yapılmalıdır.

Değerli milletvekilleri, yurt dışında uygulanmış başarılı kent ölçekli kentsel dönüşümler var, örneğin Beyrut veya Barcelona. Büyük ölçekli tüm şehirdeki malik haklarının değerlemesi yapılıp bu miktar bir şirket kurularak sermaye olarak konuluyor; yatırımcı, yatırım tutarı kadar yerel ve merkezî yönetim planı ve imar yetkisine istinaden ortak oluyor. Burada, parselinde çözüm, şerefiyelendirme ortadan kalktığı için herkesin kazandığı bir model üretmek çok kolaylaşıyor. İhtiyaç bulunan noktalarda binalar yıkılıyor, rekreasyon ve kentsel donatı alanları oluşturulup bunlara karşılık başka noktalara imar hakkı kaydırmaları yapılıyor.

Sözlerime son verirken tapu harçlarının da yüksek olduğunu belirtmeliyim, geçici bir süre için satış bedelinin yüzde 4'ünden yüzde 3'üne indirildi.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, toparlayın.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Devamla) - Teşekkür ederim Başkanım.

Buna rağmen tapudaki çoğu satış, gerçek satış bedeli üzerinden değil daha düşük bir bedelden yapılıyor. Dolayısıyla harçların aşağı çekilmesinin, ödenen harç tutarlarında büyük bir düşüşe sebep olmayacağını ama işlemlerin doğru ve sağlıklı olacağını belirtir Genel Kurulu saygıyla selamlarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)