GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ PARTİ Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:99
Tarih:09.07.2019

HDP GRUBU ADINA OYA ERSOY (İstanbul) - Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.

Evet, bugün 9 Temmuz. 8 Temmuz 2018 Pazar günü Tekirdağ Çorlu'da meydana gelen -adı "kaza"- tren kazasının üzerinden tam bir yıl geçti. Bir yıl içinde ailelerin adalet talebine hiçbir şekilde yanıt bulunamadığı gibi kazalar da devam etti.

Evet, buradan, öncelikle, bütün yitirdiklerimizin yakınlarının ve tüm yurttaşlarımızın acısını paylaştığımızı ifade etmek istiyorum. Acıları acımız, adalet mücadelesi mücadelemizdir diyorum.

Kazanın nedeni, yaşanan şiddetli yağmur sonucu kaza mahallinde travers ve rayların altında bulunan en az 30 santimlik balast tabakasının sürüklenmesi ve tamamen ortadan kaybolmasıdır. Evet, balastın sürüklenmesi sonucu raylar askıda kalmış ve tren bu raylardan geçerken sarsılmaya başlamış ve durumu fark eden makinistlerin treni durdurma gayretlerine rağmen trenin beş vagonu devrilmiştir. Olay şu: Bu iktidar tarafından her zamanki gibi -bizi şaşırtmadı- bir açıklama yapıldı, dendi ki: "Şiddetli yağmur sonucunda kaza mahallinde bu ortaya çıktı; bu, önlenemez." Çünkü her bir katliamdan sonra bunun sorumlusu ya doğadır ya fıtrattır ya kaderdir, sürekli bu açıklamalarla karşı karşıya geliyoruz.

Şimdi, açılan bu davada, bilirkişi raporunda, normal olarak çalıştığı söylenen menfez yani bunun altındaki menfez muhtemelen 1873 yılından kalma, yüz kırk beş yıllık kâgir bir yapı. Ve senelik umumi muayene raporunda menfezde mutlaka balast tutucu yapılması gerektiği belirlendiği hâlde... Ki bu rapor ne zaman açıklanmış? Mayıs 2018'de yani kazadan birkaç ay önce. Bu rapora rağmen menfezde hiçbir çalışma yapılmamış. Edirne'den Eskişehir'e 750 kilometrelik hatta yaklaşık 250 köprü ve 2.500 menfezin kontrolü nasıl yapılıyor? Bu kontrol, maalesef bu ülkede elektronik algılayıcılar bulunmadığı için sadece haftada 2 kez özel donanımlı vagonlar ve ray bekçileri tarafından yapılıyor. Bütün bu hat boyunca kaç ray bekçisi var? Sadece 1 bekçi var ve bu Çorlu kazasının olduğu gün bu ray bekçisi de pazar günü yani haftada bir gün olan tatilini, resmî tatilini kullanıyor. Demir yollarının izlenmesinde akıllı sensör teknolojilerinin kullanılması şarttır ama bırakın akıllı sensörü, Ankara tren kazasından sonra Ulaştırma Bakanı çıkıp "Yüksek hızlı tren için sinyalizasyon sistemi şart değildir." diye açıklama yapmıştır. İşte, kazaların temel nedeni, bu kabul edilemez, çağ dışı ve bilim dışı anlayıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OYA ERSOY (Devamla) - Toparlayayım.

BAŞKAN - Tamamlayın lütfen.

OYA ERSOY (Devamla) - Şu çok nettir: İktidarın, bilimi, kamu yararını, insan hayatını hiçe sayan politikalarının sonucu, bu politikalardaki ısrarı, yaşanan her katliamı "doğa olayı" "fıtrat" diyerek sorumluluktan kaçma ve sınırsız sorumsuz tavrı, hesapsız yetki kullanımı bu ülke halklarına ölüm, adaletsizlik ve yıkımdan başka bir şey getirmiyor, bunu defalarca gördük.

Devlet Demiryolları en önemli kamusal alanlardan biridir ve gerekli önlemler derhâl alınmalıdır. Kamusal yararı şirket yararının yerine koyma esastır ve bu Meclis çatısı altında, bundan sonra bu tür katliamların yaşanmaması için acilen önlem alınmalıdır. Bu önlemlerin alınabilmesi için özellikle bilim insanlarının açıklamalarına kulak verilmelidir ve gerekli yasal düzenlemeleri de hep birlikte yapmak zorundayız çünkü yapmazsak bundan sonra yaşanacak bütün katliamların sorumlusu tamamen bizler olacağız.

Teşekkür ederim. (HDP ve CHP sıralarından alkışlar)