GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:103
Tarih:16.07.2019

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Sorulan soruların birçoğunun görüşmekte olduğumuz kanun teklifiyle ilgili olmaması dolayısıyla bunları sözlü olarak cevaplama yerine, daha sonra yazılı cevaplamayı düşünüyoruz. Sorulmamakla birlikte, görüşmeler esnasında not aldığım bazı hususlar var, onlara müsaadenizle cevap vereceğim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Önce soruları alsaydık Sayın Komisyon.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Garo Paylan, senin soruna geleceğim, merak etme.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Önce sorulara cevap verin, bakın, süre bitiyor.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Şimdi, birincisi şu: Şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan bazı mükelleflerin hasılat kazancı tespitine göre vergilendirilmesiyle ilgili, sayın konuşmacılar dile getirdiler. Burada şehir içi yolcu taşımacılığı faaliyetinde bulunan ve bu faaliyetlerinden kaynaklanan hasılatlarının tamamını elektronik ücret toplama sistemleri aracılığıyla elde eden mükelleflere hasılat esaslı kazanç tespiti imkânı getirilmektedir.

2018 yılında çıkarılan 7104 sayılı Kanun'la 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nda yapılan değişiklikle mükelleflere kolaylık olması amacıyla hasılat esaslı vergileme sistemi getirilmiştir. Bu değişiklik, şehir içi taşımacılık sektörü tarafından desteklenmiş ve aynı değişikliğin gelir ve kurumlar vergisinde de yapılması ilgili sektör tarafından talep edilmiştir. Ayrıca Katma Değer Vergisi Kanunu'nda yapılan değişikliğin gelir ve kurumlar vergisiyle uyumlaştırılması sebebiyle de bu düzenlemeye ihtiyaç duyulmuştur.

Yine, hasılat esaslı vergilemeye geçilmekle mükelleflerin Vergi Usul Kanunu'nda yer alan yükümlülükleri üzerinde hiçbir değişiklik yapılmamaktadır. Vergiyi doğuran işlemler gerçekleştiğinde mükelleflerin belge alma yükümlülüğü aynı şekilde devam etmekte olup belge almadıkları zaman Vergi Usul Kanunu'nda belirtilen usulsüzlük cezaları uygulanacaktır. Bu sebeple, yapılan düzenleme kayıt dışılığa neden olmayacaktır.

Şehir içi taşımacılık sektöründe elektronik ücret yöntemiyle hasılat toplama usulü şu an için sadece İstanbul'da uygulanıyor. İstanbul'da bu yöntemi uygulayan mükellef sayısı 900 civarındadır. Ayrıca, diğer illerde de elektronik ücret toplama yöntemine geçmeye yönelik çalışmalar devam etmektedir. Bu çalışmalar tamamlandığında bu yöntemden faydalanacak mükellef sayısında artış olabilecektir.

Yine, vergi gelirlerinin tahakkukla tahsilat oranlarının çok düşük olduğundan bahsedildi. Genel bütçe vergi gelirlerine ilişkin tahakkuk ve tahsilat tutarları geçmiş yıllardan gelen tahakkukları ve yine geçmiş yıllara ilişkin tahsilatları da içerecek şekilde kümülatif olarak açıklanmaktadır. Son yıllarda vergi gelirlerinin cari yıl tahsilat oranları yüzde 90'ların üzerinde gerçekleşmiştir. Bu yıl da cari tahsilat oranımız Ocak-Mayıs 2019 döneminde yüzde 88,6 olup bu oranın yıl sonuna doğru yüzde 90'lara ulaşması beklenmektedir. Dolayısıyla bu tahakkuk, tahsilat oranı üzerinde söylenen oranlar doğru değildir. Bu bakımdan şu anda yüzde 88,6'ya ulaşılmış ve yıl sonunda da bunun yüzde 90'ı aşması bekleniyor. Ocak-Mayıs 2019 döneminde tahakkuk eden alacaklardan tahsil edilmemiş olan tutar 25,2 milyar liradır. Bu tutarın içinde Haziran ve Temmuz aylarında ödenmesi gereken vergi taksit tutarları da bulunmaktadır.

Yine önemli bir konu, bu Merkez Bankasının kârında meydana gelen artışlarla ilgili. Bunun para basma etkisi yaratacağı konusunda oldukça spekülatif açıklamalar oldu; gerçi bazı konuşmacı arkadaşlarımız bunun böyle olmadığını ifade ettiler, ben de değinmek istiyorum.

Merkez Bankasının kârında meydana gelen artışlar piyasadan likidite çekilmesi etkisi oluşturmaktadır, bunu biliyoruz. Bu tutarın artması sonucu piyasanın genel dengesi bozulmakta, likidite açığı artmakta ve piyasayı fonlama ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Son yıllarda finansal sistemde meydana gelen dalgalanmalar sonucunda piyasanın likidite açığı 100 milyar Türk lirası seviyesine kadar ulaşmıştır. Bu kapsamda, ihtiyat akçesinin dağıtılarak sisteme dâhil edilmesi likidite açığına pozitif yönde etki oluşturacak, fonlama ihtiyacını 60 milyar Türk lirası seviyelerine indirecek, mevcut likidite açığı yani sistemdeki likidite eksikliği varlığını devam ettirecek ve Merkez Bankası pasifinde yer alan bir kalem yer değiştirerek bilanço dengesini etkilemeyeceği için herhangi bir parasal genişleme enflasyonist ektiye neden olmayacaktır.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Otuz saniyeniz kaldı sorular için.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Evet, varlık barışıyla ilgili bir soru oldu.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bir de kredi kartı borçları...

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - "Kredi kartı borçları ve varlık barışının ahlakı bozduğunu düşünüyor musunuz?"

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Kredi kartı borçlarının yapılandırılmasını düşünüyor musunuz?

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ona gelmeden önce, bu, sosyal güvenlik kapsamında yurt dışı borçlanması da oldukça önemli bir konu, benim notlarım arasında var. Yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızın emeklilik borçlanmasıyla ilgili de bazı eleştiriler var, bu konulara da açıklık getirmek istiyorum.

Yurt dışı borçlanmasının 5510 sayılı Kanun'un eski BAĞ-KUR ve isteğe bağlı sigortalılar kapsamında değerlendirilmesi yurt dışı borçlanmasında ödenecek olan günlük miktarın prim...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bitti...

BAŞKAN - Buyurun, devam edin.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Başkanım, süre yetersizliği nedeniyle kalanlara da yazılı cevap verelim.

Teşekkür ediyorum.