GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Levent Gök'ün On Birinci Kalkınma Planı üzerinde Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay'ın sunuş konuşması yapma talebininin İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı konusunda usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:105
Tarih:18.07.2019

MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekili arkadaşlarım; açılan usul görüşmesinde Sayın Başkanımızın az önce benimsediği tutum aleyhinde görüşlerimi ifade etmek üzere söz almış bulunuyorum, bu vesileyle yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.

Değerli arkadaşlar, yürütme organının kalkınma planlarının görüşmelerinde söz hakkı olup olmayacağına ilişkin gerçekten mevzuatın yeterince açık olmamasından kaynaklı bir tereddüt hasıl olabilir, bu yorum farklılığını da saygıyla karşılarız. Değerli Başkanımız hukukçu kimliğiyle bu konuda usul görüşmesi de açarak esasen meseleyi hukuki bir temele, sağlam bir hukuki temele oturtma arayışında, bu konudaki hassasiyetini de takdirle karşılıyoruz. Konuşan diğer üç değerli arkadaşımız ki Sayın Hamzaçebi -o da Başkan vekilliği tecrübesi olan, uygulamayı çok iyi bilen bir Değerli Başkan Vekilimiz olarak- az önce esasen bu planların hazırlanmasında ve uygulanmasında asli role sahip olan yürütme organını temsilen Cumhurbaşkanı veya yardımcısının veya yetki vereceği bir bakanın Genel Kurula gelip bu plan hakkında Genel Kurulda bilgi vermesi, bölümleri üzerinde konuşması ve savunmasının işin doğası gereği uygun, doğru olacağını ifade etmiştir; bu görüşe aynen katılıyoruz biz de.

Değerli milletvekilleri, kalkınma planları, biliyorsunuz Türkiye'nin ekonomik, sosyal, kültürel alanlarda bütüncül bir yaklaşımla gerçekleştireceği dönüşümleri ortaya koyan temel politika dokümanlarıdır. Kalkınma planları, Anayasa'nın 166'ncı maddesine dayanarak çıkarılan ve 1984 tarih ve 3067 sayılı özel Kanun hükümlerine göre Genel Kurulda görüşülmektedir. Bu kanunda en son 2018 Temmuz ayında 700 sayılı KHK'yle, sadece uyum amaçlı, dikkat buyurun, özünde bir değişiklik yapılmamış, Bakanlar Kurulu ve Hükûmete yapılan atıflar "Cumhurbaşkanı" veya "Cumhurbaşkanlığına" şeklinde ibare değişiklikleriyle bir uyum sağlanması amaçlanmış ancak kalkınma planlarının gerek Komisyon gerekse Genel Kuruldaki görüşme usulüne dair başkaca esaslı bir değişiklik yapılmamıştır. Bu kanunda önergelere ilişkin zaman, söz hakları, planın ne şekilde görüşüleceğine ilişkin ayrıntılar yer almış olmakla birlikte, biraz önce tereddüt doğuran hususlarda olduğu gibi, gerçekten bazı hususlarda açık bir düzenleme yoktur. Bu konuda bir boşluk vardı, bunu kabul ediyorum. Yasanın açık olmayan hükümleri yorumlanırken -hukukçu arkadaşlarımız gayet iyi bilir- bu yasanın gerekçesine, bu konuda yerleşik uygulamalara bakılarak bir yorum yapılması, buna amaçsal...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - Başkanım...

BAŞKAN - Devam edin Sayın Kubat.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - ...gaî bir yorumla bu şekilde boşluğun doldurulması hukukun genel ilkelerine daha uygun düşecektir.

Meclisimiz bugüne kadar -bugün 11- 10 tane plan görüşmüştür değerli arkadaşlarım. Dokuz ve Onuncu Plan görüşmelerinde -2006 Haziran ve 2013 Haziran aylarındaki tutanaklar incelendiği zaman görülecektir- bu konuda, o gün bütün siyasi parti gruplarımızın ittifakıyla Hükûmete söz hakkı hem sunuş hem de bölümler üzerinde tanınmıştır. Bu, aslında katılımcı demokrasi anlayışının da bir gereğidir. Kalkınma planlarının yürütme tarafından hazırlanması, Cumhurbaşkanlığı tezkeresi olarak Meclisimize sunulması da göz önüne alındığında, 3067 sayılı Kanun'un gerek 5 ve yine yürütme bakımından Meclis Başkanlığına atıf yapan 8'inci maddesi hükümleri birlikte değerlendirildiği zaman, Cumhurbaşkanı Yardımcımızın burada -böylesine önemli, ki kanun tekliflerinin görüşmelerinde plana uygunluk denetimi de yapılır, böylesine, gerçekten...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Kubat.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - ...çok büyük bir öneme sahip bir hukuki metin olarak planlara bakmamız gerekir- bu konuda hem sunuş konuşması hem de bölümler üzerinde konuşma yapmasında bir sakınca olmadığını düşünüyoruz.

Değerli Başkanım, bu konuda sizlerin gerçekten bundan sonraki planlara da esas teşkil etmek üzere yüce Genel Kurulun bu konuda hukuki bir yol benimsemesi noktasındaki tutumunuzu saygıyla karşılıyorum. Bu nedenle kalkınma planlarının Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulundaki görüşmelerinde tıpkı komisyonda olduğu gibi, yürütme temsilcisinin konuşma, söz hakkının varlığını kabul etmek İç Tüzük'ün 29, 30, 31, 59, 62'nci maddeleri; Anayasa'nın 166'ncı maddesi ve 3067 sayılı Kanun'un hükümleri ve Tüzük'e atıf yapan hükümlerinin bütüncül bir şekilde değerlendirilmesi neticesinde var olduğunun kabul edilmesinin demokrasi anlayışının da aynı zamanda bir gereği olduğunu düşünüyorum.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Kubat.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - Bu konudaki sizlerin de bizlerin de tereddütlerinin en yüksek karar organımız olan yüce Parlamento tarafından bir karara bağlanarak sağlıklı bir hukuki yol benimsenmesinin uygun olacağı kanaatiyle İç Tüzük'ümüzün 63'üncü maddesinin ikinci fıkrası gereğince az önce ifade ettiğiniz tutumunuzun yüce Genel Kurulun oyuna sunulmasını arz eder, yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.