| Konu: | Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 9 |
| Tarih: | 23.10.2019 |
MHP GRUBU ADINA ESİN KARA (Konya) - Sayın Başkan, büyük Türk milletinin değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 104 sıra sayılı Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin tümü üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.
Geçtiğimiz hafta elim bir kaza sonucu kaybettiğimiz Genel Başkan Yardımcımız Edip Semih Yalçın Beyefendi'nin kıymetli evladı Turan İlteber Yalçın'a Allah'tan rahmet dilerim. Belki bir anne, bir baba, bir eş, bir kardeş gibi değil ama bir ülküdaş gibi canımız yanmıştır. Rabbim ailesine sabırlar versin.
Sayın Başkan, büyük Türk milletinin değerli milletvekilleri:
"Al bayraktır ana yurdun gelini,
Bu canı Türklüğe adadım anne.
On iki yaşında ettim yemini,
Bu canı Türklüğe adadım anne."
Büyük Türk milleti "783.562 kilometrekare olan vatan toprağının bir karışına bile göz dikenin kellesini alırım." derken şaka yapmadığını, verecek bir karış bile toprağının olmadığını, vatan toprağına göz diken haine, her teröriste birer metrekare yer ayırdığını, onun da ancak toprağın altında olduğunu; kerametin binlerce tırlık askerî mühimmatta değil, kahraman Türk askerinin iman dolu yüreğinde olduğunu bir kez daha Barış Pınarı Harekâtı'yla tüm dünyaya ispatlamıştır. Yüce Allah büyük Türk devletini, büyük Türk milletini, büyük Türk ordusunu kıyamete kadar muzaffer kılsın. Türk ordusunun kılıcı keskin, toyu mübarek olsun. Buradan Barış Pınarı Harekâtı'nda görev yapmakta olan tüm kahraman Mehmetçiklerimizi selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)
Görüşülmekte olan kanun teklifimiz Gümrük Yasası'yla ilgili olduğu için, 27 Mayıs 1980 tarihinde Dev-Sol militanları tarafından haince şehit edilen, dürüstlüğü ve kaçakçılığa vurduğu darbelerle adını tarihe yazdıran Gümrük ve Tekel Bakanımız Gün Sazak ağabeyimizi rahmet ve minnetle yâd ediyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifinin 1'inci maddesiyle, Türkiye gümrük bölgesindeki bir yerden diğer bir yere transit rejimi hükümleri uyarınca taşınan serbest dolaşımda olmayan eşyalara ek süre tanınması ve varış gümrük idaresindeki geçici depolama yerinde gümrükçe onaylanmış işlem veya kullanıma tabi tutulması için kalabileceği sürenin hesaplanmasına ilişkin düzenlemeler yapılmıştır.
Teklifin 2'nci maddesiyle, 4458 sayılı Kanun'un 86'ncı maddesine ek yapılarak transit rejimine tabi tutulan eşyayla ilgili olarak asıl sorumlunun gümrük idaresine karşı mali sorumluluğu ve aynı zamanda 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu çerçevesinde gümrük idaresince işlem tesis edildiğinde asıl sorumlunun sorumluluğunun belirlenmesinde fiilin işlenmesinde dahlinin olup olmadığının göz önüne alınarak işlem yapılması düzenlenmiştir.
Teklifin 3'üncü maddesiyle, 167'nci maddeye "Savunma Sanayii Başkanlığı" ibaresi eklenerek daha önce çıkarılan kararnameyle Savunma Sanayii Müsteşarlığının Cumhurbaşkanlığına bağlanması nedeniyle oluşabilecek tereddütler ortadan kaldırılmış ve ilgili Başkanlıkça serbest dolaşıma sokulacak eşyanın gümrük vergisinden muaf kılınması sağlanmıştır.
Teklifin 4'üncü maddesinde, tasfiye edilecek eşyaya ilişkin düzenlemeler yapılmıştır.
Teklifin 5'inci maddesiyle, 179'uncu maddede düzenlenen, tasfiyelik hâle gelen eşyanın hak sahiplerince alınarak gümrük işlemlerine devam etmesini sağlayan düzenleme genişletilmiştir. Aynı zamanda mülkiyeti kamuya geçen eşya için bu kolaylıktan yararlanma hakkı verilmemiştir.
Teklifin 6'ncı maddesiyle, tasfiyelik hâle gelip emanete alınan tutarın iadesi için, sahibine iadesine ilişkin mahkeme kararının kesinleştiği, diğerlerinde ise emanete alma tarihinden itibaren bir yıl içerisinde başvuru hakkı verilmesi öngörülmüştür.
Teklifin 7'nci maddesiyle, kanunun 202'nci maddesinde düzenleme yapılarak gümrük vergileri ve diğer amme alacaklarının ödenmesini sağlamak üzere teminat verilmesi gereken hâllerdeki yüzde 120 olan tutar yüzde 100'e indirilmiştir.
Teklifin 8'inci maddesiyle, gümrük vergileri ile bunların ödenmelerine bağlı olarak tahsil edilmiş gecikme faizinin ve gecikme zammının geri verilmesinde, fazla tahsilatın yükümlüden kaynaklanması durumunda ya da diğer durumlarda geçerli olan süreler hakkında düzenleme yapılmıştır. Gecikme tutarı için 6183 sayılı Yasa'ya göre belirlenen tecil faizi oranında faiz hesaplanması esas alınmıştır.
Teklifin 9'uncu maddesiyle, gümrük müşaviri yardımcısı olabilme şartları yeniden düzenlenmiş, 3713 sayılı Yasa çerçevesinde terörle mücadele kapsamındaki suçlardan hüküm giymiş olmamak şartı getirilmiştir.
Teklifin 10'uncu maddesiyle, mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilen eşyanın bulunamaması hâlinde kaim değer olarak eşyanın gümrüklenmiş değerinin kamuya geçirileceği kararı hükme bağlanmıştır. Yine maddede, idari yaptırımlara ilişkin düzenleme yapılmış, gümrük idaresi tarafından yükümlüye yazıyla yanlış izahat verilmiş olması durumunda idari para cezası ve faiz uygulanmayacağı hükme bağlanmıştır. İdarenin yazıyla yanlış izahat vermesi durumunda daha önceleri ceza uygulaması mağduriyetlere yol açmaktayken bu hükümle, rücuyla karşılaşmamak için gümrük çalışanlarının görevlerini yaparken daha titiz ve dikkatli olmalarının sağlanacağını düşünmekteyiz.
Teklifin 11'inci maddesiyle, 4458 sayılı Kanun'un 234'üncü maddesinin (2)'nci fıkrasında düzenleme yapılarak dâhilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında işleme rejimi ve tam muafiyet sebebiyle geçici ithalat rejimi hükümlerine tabi eşyaya ilişkin olarak yapılan beyan ile muayene ve denetleme veya teslimden sonra kontrol sonucunda, 234'üncü maddenin (1)'inci fıkrasında belirtilen farklılıkların tespiti durumunda vergi farkının yarısı tutarında idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır. Gümrük idaresinin tespitinden önce beyan sahibince beyanın düzeltilmesi hâlinde cezanın yüzde 10 olarak uygulanması hükme bağlanmıştır.
Teklifin 12'nci maddesiyle, vergi kaybına neden olan işlemlere ilişkin düzenlemeler yapılmıştır. Eşyanın genel düzenleyici idari işlemlerle ithalinin yasaklanmış olmasının tespiti hâlinde, varsa fark gümrük vergisinin yanında gümrüklenmiş değerinin 4 katı idari para cezası öngörülmüştür. Yine maddede, ithalde gümrük idarelerine ibraz edilmesi gereken belgeler ve bu belgelerin yerine geçen bilgiler düzenlenmiş, bunların eksikliği durumunda kesilecek idari para cezaları düzenlenmiştir. Eşyanın ithalinin, uygun bulunduğuna ilişkin belge veya bilginin düzenlenmesi veya ilgili kurum ve kuruluş tarafından gerçekleştirilen denetimin olumlu sonuçlandığının bildirilmesi hâlinde, 241'inci maddenin (1)'inci fıkrası uyarınca para cezası verileceği hükmü düzenlenmiştir. Eşyanın ihracı belli kuruluşların vereceği ve gümrük idaresine ibrazı veya beyanı zorunlu olan lisans, izin, uygunluk belgesi veya bu belgeler yerine geçen bilgiye bağlı olmasına rağmen, eşya belge veya bilgiye tabi değilmiş ya da belge veya bilgi alınmış gibi beyanda bulunulduğunun tespiti hâlinde gümrüklenmiş değerinin onda 1'i kadar idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır. İhracatın artmasını teşvik için yapılan bu ceza indirimine yönelik bu tür uygulamaların suistimale dönüşmemesi için gerekli önlemlerin azami şekilde alınması gerekmektedir. Teklifte, belge veya bilgi olmadığından ithali mümkün olmayan eşyanın yükümlünün talebi doğrultusunda otuz gün içerisinde mahrece iade, ilgili kurum ya da kuruluşun uygun görüşüyle doğrudan üçüncü ülkeye transit edilmesi uygun görülmüştür. Bu süre içerisinde mahrece iade veya ihraç edilmeyen eşyanın ihraç kaydıyla satış ya da masrafları sahibinden alınarak imha edilmek suretiyle tasfiye edilmek üzere gümrük idarelerine terk edilmesi, teslimden sonra kontrol sonucu uygunsuzluğu tespit edilen ancak bulunamayan eşyanın gümrüklenmiş değerinin kamuya geçirileceği hükme bağlanmıştır.
Yine, maddede, Türkiye gümrük bölgesine getirilen ve varış gümrük idaresine kara yoluyla sevk edilmek üzere transit rejime konu olan, serbest dolaşımda olmayan eşyanın yapılan kontrol veya muayene sonucunda beyandan farklarının tespiti hâlinde uygulanacak para cezaları hükme bağlanmıştır. Bu farkların tespitinden önce beyan sahibinin pişmanlıkla kendisinin bildirmesi durumunda hesaplanan para cezalarının yüzde 10'u oranında uygulanacağı esas alınmıştır.
Teklifin 13'üncü maddesiyle, eşyanın gümrük, antrepo rejimine tabi tutulmasına ilişkin beyanının kontrolü ve muayenesi sonucunda antrepo beyannamesinden belirgin şekilde farklı cins eşya olduğunun tahlil, teknik inceleme ve araştırmaya gerek olmaksızın tespit edilmesi hâlinde, farklı çıkan eşyanın gümrük vergileri toplamının beyan edilen eşyanın gümrük vergileri toplamından fazla olması durumunda farklı çıkan eşyaya ilişkin gümrük vergilerinin 2 katı, farklı çıkan eşyanın beyan edilen eşyadan farklı şekilde ithalinin lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli bir kuruluşun vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olması durumunda farklı çıkan eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezasının verileceği hükme bağlanmıştır.
Teklifin 14'üncü maddesiyle, dâhilde işleme rejimi ve gümrük kontrolü altında işleme rejimi ile geçici ithalat rejimine ilişkin hükümlerin ihlali hâlinde eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı; tam muafiyet suretiyle geçici olarak ithal edilen özel kullanıma mahsus taşıtlara ilişkin rejim ihlallerinde, gümrük vergileri tutarının dörtte 1'i kadar idari para cezası uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Dâhilde işleme rejimi ve gümrük kontrolü altında işleme rejimine ilişkin hükümler ihlal edilmekle birlikte, rejim kapsamı ithal eşyanın -ilk hâli veya işlem görmüş hâli de dâhil olmak üzere- gümrük gözetiminden mevzuata aykırı olarak çıkarılmamış olduğunun tespiti hâlinde, ithal eşyanın gümrük vergileri ile rejime ilişkin beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanun'a göre tespit edilen gecikme zammı oranında faizin toplamı kadar idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır.
Tam muafiyet suretiyle geçici olarak ithal edilen özel kullanıma mahsus araçlar hariç, geçici ithalat rejimi kapsamında ithal edilen eşyanın süresi içerisinde gümrükçe onaylanmış başka bir işlem veya kullanıma tabi tutulmaması durumunda gümrük vergileri ile rejime ilişkin beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için 6183 sayılı Kanun'a göre tespit edilen gecikme zammı oranında faizin toplamı kadar idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır.
(1)'inci fıkranın (c) ve (d) bentlerinde belirtilen eşyanın tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içerisinde gümrükçe onaylanmış başka bir işleme ve kullanıma tabi tutulmaması hâlinde, ayrıca gümrük vergileri tutarında idari para cezası verileceği hükme bağlanmıştır.
Teklifin 15'inci maddesiyle, 11'inci madde hükmüne göre yazılı olarak talep edilen bilgi ve belgeler ile 13'üncü madde hükmü gereğince beş yıl süreyle saklanması gereken belgelerin gümrük kontrolü sırasında ibraz edilmemesi hâlinde (1)'inci fıkradaki cezaların 8 katı olarak uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Teklifin 16'ncı maddesiyle, gümrük idarelerince düzenlenen ek tahakkuk ve ceza kararı muhteviyatı alacaklar için yükümlü veya ceza muhatabına uzlaşma hakkının verilmesi, itirazda bulunmuş ise itiraz sonuçlanana kadar itirazdan vazgeçerek uzlaşma talep etme hakları ve uzlaşma kapsamında hesaplanacak olan gecikme faizinin uygulanması esasları belirlenmiştir.
Teklifin 17'nci maddesinde, gümrük müşavirleri ve gümrük müşavir yardımcılarının izin belgelerinin Bakanlık müfettişleri ve Gümrük Ve Dış Ticaret Bölge Müdürleri tarafından gerek görülmesi hâlinde tedbir amaçlı olarak en fazla altı ay süreyle geçici olarak alınmasına ve iş takip etmelerinin yasaklanmasına, 3713 sayılı Yasa kapsamında haklarında kovuşturma başlatılanların kovuşturma sonuçlanıncaya kadar izin belgelerinin alınacağına dair hükümler bulunmaktadır.
Teklifin 18'inci ve 19'uncu maddeleriyle, Gümrük Muhafaza Müdürlüğünde "Genel Müdür, Genel Müdür Yardımcısı, Daire Başkanı ile merkez ve taşra teşkilatında görevli Kaçakçılık ve İstihbarat Müdürü, Bölge Amiri, Kısım Amiri ve Gümrük Muhafaza Memuru" unvanlı personelin uhdesindeki zati silahı -1 adetle sınırlı kalmak kaydıyla- emeklilikte de kullanabilmeleri ve bu silahların harçtan muaf olması hükme bağlanmıştır.
Teklifin 20 ve 21'inci maddeleri yürürlük ve yürütme maddeleridir.
İhracatın artırılmasına, kaçakçılığın önlenmesine yönelik yapılacak her adımı olumlu karşıladığımızı belirtmek istiyorum.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; birçok kez serbest muhasebeci ve yeminli mali müşavirlerin sorunlarını yüce Meclisimizin kürsüsünden dile getirdim. 15 Ekim 2019 tarihinde, Hazine ve Maliye Bakanımız Vergi Usul Kanunu 118 No'lu Sirküleri yayımladılar. Öncelikle ben buradan, Sayın Bakanımıza bizlerin sesini duyduğu için teşekkür ediyorum. Bu sirküler meslek camiamızda çok olumlu karşılanmıştır, bizleri sevindirmiştir açıkçası. Ancak sirkülerde eksiklikler bulunmaktadır. Sirkülerde, meslek mensubunun kendisinin, eşinin, çocuğunun, kendisinin veya eşinin anne veya babasının ya da kardeşinin beyannamenin verilmesine yedi gün kala bir sürede vefat etmesi durumunda beyanname verme sürelerimize yedi günlük bir süre eklenmiştir. Evet, bu yedi günlük ek süre yeterli bir süredir ancak beyannamenin verilmesine sekiz gün kala ile yedi gün kala arasında bir fark yoktur. Bizim isteğimiz şudur: Beyanname vereceğimiz anda, evet, birinci derecede yakınlarımızın vefatının olması durumunda, sadece yedi gün kala olmayıp o ay içerisinde değerlendirilmesi çok önemlidir.
Yine sirkülerimizde eksiklikler bulunmaktadır. Bu sirkülerde mücbir sebep olarak sadece birinci derecede akrabalarımızın ya da yeminli mali müşavirin ölümü alınmıştır; ağır hastalık hâli ya da kadın meslek mensubunun doğum hâli mücbir sebep olarak alınmamıştır. Düşünün ki büronuzda beyanname yapıyorsunuz, bayan mali müşavirsiniz ve beyannamenin son günü doğuma gittiniz, beyannamelerinizi onaylayamadınız, yine mükellefleriniz cezayla karşılaşacak.
Bakın, sirkülerde bir eksiklik var. Şimdi, beyannamenin dolmasına beş gün kala büronuzda kalp krizi geçirdiğinizi düşünün ve yoğun bakıma alındınız, bu beş gün içerisinde ölürseniz mükellefleriniz ceza yemeyecek. Ama beyannamenin süresi dolduktan sonra gözünüzü hastanede açarsanız, geçmiş olsun, mükellefleriniz ceza yedi.
Burada, sirküler için Sayın Bakanımızdan meslektaşlarımız adına şunu rica ediyorum: Sayın Bakanım, lütfen, bu sirkülere ağır hastalık hâlinin de aynı zamanda kadın meslek mensubunun doğum hâlinin de mücbir sebep olarak alınmasını istiyoruz. Aynı zamanda, emin olun ki hiçbir meslek mensubu bunu suistimal etmeyecektir çünkü bizler de bir an önce bürolarımızda beyannamelerimizin onaylanmasını bekliyoruz.
Yine Sayın Bakanımızdan bir isteğimiz şudur: Nasıl bir yargı reformu yapılmışsa bir mali reform yapılarak, meslek mensubu olarak on beş yıl faaliyet yapmış olan tüm meslektaşlarımıza yeşil pasaport hakkı verilmesi; yine, ticaret ve vergi mahkemelerinde de bizlere ara buluculuk hakkı verilmesi; yine, yüksek olan katma değer vergisi oranının avukatlardaki gibi yüzde 8'e indirilmesi ya da serbest meslek erbabı mali müşavirlere tevkifat uygulamasının getirilmesi, katma değer vergisi ile gelir vergisi arasındaki bu uyuşmazlıktan dolayı olan, tahsil ve tahakkuktan dolayı olan sorunlarımızın bir an önce çözülmesi için bir uygulama, bir hareket bekliyoruz.
Ben konuşmamı bitirmeden önce, liderimiz Sayın Doktor Devlet Bahçeli'nin bir sözünü söylemek istiyorum: "Davamızda ileri hamlelere ayak uyduramayanların gözleri daima arkadadır ve bunlar ilk istasyonda inmişler, ilk hendekte düşmüşlerdir."
Gazi Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen büyük Türk milletini saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)