| Konu: | Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 14 |
| Tarih: | 06.11.2019 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Sayın Başkan, Türkiye Büyük Millet Meclisinin saygıdeğer mensupları; hepinizi, partim ve şahsım adına saygıyla selamlarım.
Öncelikle, bugün bütün arkadaşlarımın paylaştığı gibi Yozgat İl Başkanımız Seyfi Bayrak Bey Hakk'ın rahmetine kavuştu, aynı kazada yaralanan Başkan Yardımcısı Ahmet Şükrü Karabacak Bey de maalesef ahirete intikal etmiştir, Hakk'ın rahmetine kavuşmuştur. 2 kaybımız vardır, kendilerine Allah'tan rahmet, aile ve camiamıza da sabrıcemiller niyaz ederiz.
Çok değerli milletvekilleri, bugün, Malatya Milletvekili Sayın Bülent Tüfenkci Bey ve 74 arkadaşının Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'ni Plan ve Bütçe Komisyonundan sonra Genel Kurulda görüşüyoruz. Birinci bölümüyle ilgili görüşleri sizlerle partim adına paylaşacağım.
Öncelikle şunu ifade etmek istiyorum: Tabii ki zaman bütün konularda olduğu gibi menkul kıymetler ve para konusunda da kendine, kendi ruhuna uygun ürünleri ortaya çıkarmaktadır. Yani bundan çok yıllar öncesine gittiğimizde para söz konusu değildi, "barter" sistemi vardı. Sanayi Devrimi oldu ve uluslararası ödemeler sistemi ihtiyacı çıktı ve ödeme birimi ihtiyacı çıktı. O zaman da İngiltere, Londra ve pound esas oldu. Gün geldi cihan harbi oldu ve İngiltere gücünü kaybetti, 1944'te dünyaya bir başka devlet dünya devleti olarak doğdu, Amerika Birleşik Devletleri ve 1944'te Bretton Woods'ta bir başka ödemeler sistemi çıktı, dünyanın finans mimarisi çizildi. Siyasette siyasal bakımdan Birleşmiş Milletler ve ekonomik açıdan, kalkınma açısından Dünya Bankası, finansal ve ödemeler sisteminin yeni dizayn edildiği yer de Uluslararası Para Fonu çerçevesinde oldu. Yeni bir ödemeler sistemi çıktı. Bu ödemeler sistemi 1970'in başına kadar gitti, doların altına dayalı olarak piyasada değişimi... Ve 1970'lerin başında bu sistem çöktükten sonra uluslararası ödemeler sistemi ve uluslararası rezerv para uluslararası dalgalanmaya bırakıldı ama güçlü devletler ve güçlü ekonomiler paralarını hep rezerv olarak tuttular ve bunun altında tabii ki refah seviyelerini ve ekonomik kazançlarını sürdürdüler. Baktık ki 1970'lerin başında dünya yeni bir petrol tüketimine ihtiyaç duymadığı hâlde petrol fiyatları 3-4 kat arttı, sonra 1977'de arttı. Sebebine baktık daha sonra, bunlar dolarla alınıp satıldığı için dünyadaki dolar talebini belli bir seviyeye çıkardı çünkü Bretton Woods sistemi çökmüştü. Fransa elindeki dolara karşı Amerika'dan altın isteyince Amerika bu sistemden vazgeçmişti. Daha sonra, dünya ödemeler sisteminde doların ve euronun özellikle dünyada yüzde 60 civarında kullanımı çok ciddi bir "hard power" olarak gündeme geldi ve kullanıldı. Bu çerçevede ülkelerin ekonomik kazanımlarına çok büyük katkı sağlayan bir sistem olarak yürüdü.
Tabii, zaman değişti, artık dijital endüstri devrimi var. Küreselleşme kendi ruhuna uygun ürünler nasıl meydana getirdiyse para konusunda da bu ürünleri gündeme getirdi ve ödemeler sisteminde de bir değişimi zorladı ve karşımıza dijital para ve kripto para çıktı. Hâlen dünyada 2.360 adet bu tür paradan söz ediliyor ve piyasa değerleri hiç de az değil, yaklaşık çeyrek trilyon dolarlık bir kripto ve dijital para söz konusu. Bunların hâkimiyetiyle ilgili yeni arayışlar var. Tabii ki dijital paralar özellikle merkez bankalarının paraları, arkalarında devletler ve merkez bankaları var ama kripto paralar öyle değil. Kripto paralar millî hâkimiyetleri ezen, tanımayan, devletlerin hâkimiyetleri dışında gelişen paralar ve de tabii olarak dünyada ülkeler buna karşı sistemler ve düzenlemeler getiriyorlar. Bu kanun da esasında 2013 yılında 6493 sayılı Kanun'la yapılan düzenlemede bir değişiklik getiriyor. O zaman elektronik ödeme sistemlerine bir düzenleme getirilmiş ve uygulama ve altyapı BDDK'ye, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kuruluna, yetkilendirme de Merkez Bankasına bırakılmış. Temel olarak bu dâhil bir ödemeler sistemi söz konusu.
Şimdi, 2015 yılında Avrupa Birliğinde 2366 sayılı direktifle, biz de Avrupa Birliği müktesebatı gereği kabul ettiğimiz bu direktif çerçevesinde bir değişiklik yapıyoruz. Biz bu teklifin Komisyonda da Genel Kurulda da lehindeyiz, kabul ediyoruz. Neyle? 6'ncı maddedeki bu Merkez Bankası sistem sağlayıcılığına ortak olma yetkisi veren bu düzenlemeye dikkat çekerek, buna böyle bir itiraz ve bir şerh koyarak kabul ediyoruz. Sizlerin de Parlamentodaki bu üyelerimizin de ve bütün siyasi partilerimizin de bu konuda hassas olmalarını, hassas bir şekilde gözetmelerini talep ediyoruz. Bu, daha sonra, bazı sistem sağlayıcıların, başarısız olan sistem sağlayıcıların, bugünkü anlayacağımız dilde iflas etmiş veya inşaatını satamamış müteahhitlerin varlıklarının Varlık Fonu tarafından veya kamu bankaları tarafından satın almasına benzer bir suistimale neden olmasın, dikkati buraya çekiyoruz. Bu kanun teklifinin kabulü yönünde, dolayısıyla birinci bölümünün de lehinde oy kullanacağımızı beyan ediyoruz.
Bildiğiniz gibi, biz İYİ PARTİ olarak, hem komisyonlarda hem de Genel Kurulda torba kanunların uygun bulduğumuz maddelerine "evet" uygun bulmadıklarımıza da hep "hayır" dedik. Uygun bulduğumuz kanunlara "evet" dedik, uygun bulmadıklarımıza Genel Kurulda da "hayır" diyoruz ve bu kanun teklifini de kabul ediyoruz. İnşallah hayırlı olur.
Hepinize saygılar sunarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)