| Konu: | Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 16 |
| Tarih: | 12.11.2019 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli Başkan, Parlamentomuzun saygıdeğer üyeleri; hepinizi partim ve şahsım adına saygıyla selamlarım.
Öncelikle bu kanundan önceki görüşmelere dair bir konuya değinmek istiyorum. Özellikle beklerdik ki Sayın Lale Karabıyık'ın araştırma önergesini kabul edelim ve bizzat Sağlık Bakanının başında bulunduğu vakıfla ilgili kamu tasarrufunun ne olduğunu görelim. Eğer biz bunları yapmazsak bunları kim yapabilir? Niçin bu önergelere şüpheci değil, gerçeğin ortaya çıkması adına yaklaşmıyoruz? Birinci olarak bunu anlamış değiliz.
İkinci olarak da, bugün, gerçekten motivasyon düşürücü 2 tane açıklama var. Birincisi: Sağlık Bakanlığının bütçesi görüşülüyor ve maalesef Sağlık Bakanlığının şehir hastaneleriyle ilgili sözleşmesi ortada yok. Yani Bursa'da da var bir şehir hastanesi. Bunu yapan ile Sağlık Bakanlığı arasındaki kira sözleşmesi ve iş sözleşmesi yok. Peki, o zaman ortada kayıt dışı bir kamu işlemi var, kamu tasarrufu var. Yani kayıt dışılık bildiğimiz gibi özel sektörde oluyor ama kamunun kayıt dışı bir tasarrufu nasıl söz konusu olabilir?
Bir de son olarak, gerçekten içimi acıtan bir şey oldu, Sayın AK PARTİ Grup Başkan Vekilinin de vücut dilinden ve sesinden mahcubiyetini anladık. 15 Temmuz şehitleri için, gazileri için toplanan para nasıl olur da yerine ulaşmaz? Çünkü o para vakıf olsun diye toplanmadı; o para, doğrudan şehit ve gazilere ulaşsın diye toplandı. Bunu toplayanlar bunun bir gün gecikmesinin bile ne kadar büyük bir sorumluluk ve vebal olduğunu daha iyi anlayacak. Hele hele bununla ilgili bir vakıf olup ve bu vakfın bulunamayışı, gerçekten, çok dramatik bile demek çok yanlış, çok kötü bir gelişme. Bütün Parlamento adına, bütün siyaset adına söylüyorum. O nedenle gerçekten kamu şeffaf olmazsa millet huzur bulmaz.
Çok değerli milletvekili arkadaşlarım, görüşülmekte olan Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ikinci bölümündeyiz.
Biz esasen, çok haklı olarak, 6'ncı maddenin (4)'üncü bendine şerh dışında, bu kanun teklifini destekliyoruz, kabul ediyoruz ve bu kanunun Türkiye için bir ihtiyaç olduğunu belirtiyoruz, daha önceki konuşmalarımızda da belirttik, Komisyonda da bunu belirttik.
Tabii, ikinci bölüm itibarıyla baktığımızda, bu teklifin 11'inci maddesinden "Elektronik para kuruluşunun, ödeme hizmetleri ile ilgili olarak yürüttüğü faaliyetlerin kredi verme faaliyeti kapsamına girip girmediği Bankaca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir." deniliyor. Bunu da biraz askıda kalmış bir ifade olarak görüyoruz. Bu tür ifadelerin askıda olmaması ve daha önceden yönünün tayin edilmiş olması gerekir. Tabii ki bazı konular yürüyüşte, işleyişte ortaya çıkar ama daha ziyade, özellikle kanunu aşmanın ve keyfiliğin çok yaygın olduğu süreçlerde bu tür yönetmelikler bu kanun aşmayı ve de kanunlara uymayan kamu tasarruflarının çoğalmasını artıracaktır diye düşünüyoruz.
15'inci madde bir birlik oluşturulmasıyla alakalı ve burada "Ödeme kuruluşları ve elektronik para kuruluşları, kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşu olan Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliğine, faaliyet izni aldıkları tarihten itibaren bir ay içinde üye olmak için başvururlar." deniliyor. Bu da doğru bir yöntem. Yani ödeme kuruluşları ve elektronik para kuruluşlarının bir birlik oluşturmaları ve bu birliğin eğitim faaliyetlerini düzenlemesi, meslek ilkelerini belirlemesi, mesleğin gerektirdiği disiplin ve birlik şartlarını oluşturması cidden ihtiyaçtır ve bunu yerine getirecektir. Birlik organlarının seçimlerinin kanunda öngörülen esas çerçevesinde gizli oyla ve yargı gözetimi altında gerçekleşeceği usulü, burada da kabul edilebilir bir usul olarak karşımıza çıkıyor. "Birliğin organları, gelirleri, giderleri, çalışma esasları ve faaliyetlerinin kapsamı, üyeliğe kabul, üyelikten geçici ve sürekli çıkarma esasları, statüyle düzenlenir." deniyor, bu da doğru bir düzenlemedir. Bu statünün sektör temsilcilerinin görüşleri alınarak bankanın yapacağı öneri üzerine Cumhurbaşkanı kararıyla yürürlüğe konulacağı belirtiliyor. Bu da bizim açımızdan doğru ve gerekli bir madde olarak karşımıza çıkmaktadır.
Esasen, baktığımızda, bu tür ödeme sistemleri -elektronik para ve dijital para- dijital ödeme sistemleri, elektronik ödeme sistemleri, elektronik para kuruluşları çerçevesindeki bu düzenleme gerçekten zamanın ruhuna uygun bir düzenlemedir. Daha önce de belirtmiştik, zaman kendi ruhuna uygun araçları ortaya çıkartır. Barter döneminde madenî paralar kısmen ortaya çıkmıştı. Daha sonra uluslararası ticaretin gelişmesiyle bir ödemeler sistemi ihtiyacı ortaya çıkmış ve dünya bugüne kadar, önce İngiltere ve poundla başlayan ancak Birinci Dünya Savaşı'nda İngiltere'nin dünya devleti olma büyüklüğünden uzaklaşması ile İkinci Dünya Savaşı sonunda "Bretton Woods"la Amerika ve IMF üzerinden Amerikan dolarına geçen ödemeler sistemi... (AK PARTİ sıralarından kendi aralarında gülüşmeler)
Efendim, hepinize saygılar sunarım.
Bu kanunu destekliyoruz.
Saygılar. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Konuşmanıza devam edin lütfen Sayın Tatlıoğlu.
Değerli milletvekilleri, lütfen, hatipler kürsüdeyken düzene uyalım. Görüşmenin belli bir çerçevesi, düzeni, kuralları, gelenekleri vardır. Buna, lütfen, herkes gerekli özeni ve saygıyı göstersin.
Sayın Tatlıoğlu, eğer sözünüzü tamamlamak isterseniz kaldığınız yerden süreyi kullandırabilirim.
İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Teşekkür ederim. Sağ olun.
BAŞKAN - Hatırlatsanız uyarırdım ben.
İSMAİL TATLIOĞLU (Bursa) - Sağ olun efendim.