| Konu: | Dijital Hizmet Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 17 |
| Tarih: | 13.11.2019 |
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Gazi Meclisimizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Evet, arkadaşlarımız aşağı yukarı iki saate yakındır 128 sıra sayılı Kanun teklifiyle ilgili görüşlerini açıklıyorlar. Tabii, konu vergi ve Maliye Bakanlığı veya yeni adıyla Hazine ve Maliye Bakanlığı olunca çok fazla siyaset konuşulmuyor. Doğrusu, siyaset de hesap kitabın arasında kaybolup gidiyor.
Evet, yeni bir kanun teklifiyle karşınızda bulunuyoruz ama bu kanun teklifi bir reform değil, öyle bir vergi reformu iddiasıyla karşınıza çıkmış değiliz. Aynı zamanda, gelir getirici, çok büyük para kazandıracak, hazineye kaynak sağlayacak bir kanun teklifi de değil. Biraz sonra maddelerde etki analizleri hakkında bilgi vereceğim ve bu konuda sizler de buna şahit olacaksınız.
Kanun teklifinin hazırlanmasında katkısı bulunan başta Hazine ve Maliye Bakanlığına, onun temsilcilerine, bürokratlarına; diğer ilgili bakanlıkların "torba yasa" dediğiniz maddelerle ilgili olan bakanlıkların bürokratlarına; bu teklif Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşürken Komisyon Başkanı olan Lütfi Elvan Bey ve heyetine; ayrıca muhalefet partilerindeki arkadaşlarımızdan Sayın Aksu'ya, Sayın Kalaycı'ya, Sayın Tatlıoğlu'na, Sayın Yılmaz'a, Sayın Emecan'a, Sayın Kuşoğlu'na, Sayın Arı'ya, Sayın Hamzaçebi'ye, Sayın Paylan'a, Sayın Katırcıoğlu'na teşekkür ediyorum çünkü hepsinin katkıları oldu, bu konuda onların görüşlerini de dinledik, kısmen düzenlemeler yapıldı, kısmen de Genel Kurul inşallah bu düzenlemeleri tekrar gözden geçirerek eksik ve yanlışlıkları da düzeltecek.
Evet, mevcut kanun teklifiyle, 128 sıra sayılı Kanun Teklifiyle dijital hizmet vergisini getiriyoruz. Diğer iki vergi müessesesinin de biri 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'na ilave edilen değerli konut vergisi, bir diğeri de 6802 sayılı Gider Vergisi Kanunu içine konulan konaklama vergisini kapsıyor.
Dijital vergi hizmetleriyle ilgili konuşan bütün arkadaşları dinledim, dünyada örnekleri var, Avrupa bunun hazırlıklarını yaptı, bazı ülkeler yasallaştırdı, bazı ülkeler de yasallaştırmak üzere kanunlarını hazırlamış vaziyette ve herkes hemfikir. İsimlerini ben saymayacağım, hiçbir çalışma mekânı olmayan bu kurumlar değişik ülkelerde hizmet veriyor ve hiçbir vergi ödemeden para kazanıyorlar; buna imkân vermek mümkün değil. Bu nedenle Türkiye'de bu tür hizmetleri verenlerden, Türkiye'de cirosu 20 milyonu aşanlardan, dünya üzerinde de 750 milyon avroyu geçenlerden yüzde 7,5 dijital hizmet vergisi almak istiyoruz. Eğer bunlardan alınan bu vergi vicdansızlıksa eyvallah; Sayın Paylan "Vicdansız iktidar vergi alıyor." diye birkaç kere söyledi, eğer bunlardan vergi almak vicdansızlıksa biz onu kabul ediyoruz, onun için "vicdansız iktidar" ifadesini kendisine iade ediyorum.
İkincisi, konaklama vergisi. Bunun da bütün dünya ülkelerinde örnekleri var. Bugün ülkemize dışarıdan gelen 50 milyona yakın yabancı turist var ve yurt içinden de yapılan seyahatlerle turizmde Türkiye'nin yıllık geliri TL cinsinden 150-200 milyar civarında. Benim getirdiğim teklifte nispi oran vardı ama verilen bir önergeyle maktuya çevrildi. Şunu ifade edeyim: Maktu olarak alınmasında sakıncalar olduğuna biz de kaniyiz, biz de görüşlerimizi tekrar dile getiriyoruz ve büyük ihtimalle -ki arkadaşlarım bana onu ilettiler- tekrar nispi orana döneceğiz. Bu düzenleme yapıldığı takdirde konaklama vergisi de hasılat üzerinden 1 Nisan 2020'den başlamak üzere yıl sonuna kadar yüzde 1, 1 Ocak 2021'den itibaren de yüzde 2 olarak alınmak üzere inşallah sizin oylarınızla yasalaşacak.
Bir diğer vergi de 6802 sayılı Gider Vergileri Yasası'na koyduğumuz değerli konut vergisi. Bu konuda da Tapu ve Kadastroyla ilgili Sayın Arı birtakım şeyler söyledi. 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu'yla bunun herhangi bir ilişkisi yok. Yani emlak vergileri kendi çapında, kendi arasında dört yılda bir yeniden değerleme oranının yarısı kadar artırılıyor.
CAVİT ARI (Antalya) - Bugün yok, yarın olacak mı ileride?
VEDAT DEMİRÖZ (Devamla) - Ha, yarın için ne olur? Ama etik olan, bu işin gerçekten... Tapuya gidildiği zaman emlak değerine bakıyoruz 300 bin lira, satış 1 milyona yapılıyor. Yani 1 milyona yapılan satışın harcının 300 bin olarak beyan edilmesi etik olabilir mi? Madem 1 milyona satış yapılıyor, harcın da 1 milyondan ödenmesi gerekiyor. Bakın harç oranı binde 20-20, alan satan için binde 40 veya yüzde 4 diyelim, yüksek bir rakam. Eğer biz bu sistemi oturtabilirsek ya 1/1/2020'de yahut da 2021'de belki bir önerge olarak geciktirilebilir. Eğer bunu geciktirebilirsek tapu harç oranlarını da yüzde 1'lere, 1 alana 1 satana diye değiştirmenin uygun olacağı kanaatindeyim.
Ayrıca, gelir vergisiyle ilgili arkadaşlarımız hep "Yüksek, yüksek." diyorlar. 500 bin liranın üzerinde elde edenler yüzde 40. Eğer bir insan ayda 50 bin lira kazanıyorsa lütfen yüzde 40'lık son dilimi versin. Bunun asgari ücretle, düşük gelir elde edenlerle ne ilgisi var? Sporcular, sanatçılar eğer 500 bin liranın üzerinde bir gelir elde ediyorlarsa lütfen beyanname versinler. Giderlerini de belgelesinler ama vergilerini de versinler.
500 bin liranın üzerinde şu anda beyan edenler 46 bin kişi ama yeni yılda sporcular, hakemler, sanatçılar ve diğer ücret alanlarla birlikte biz bu rakamın 100 bine yaklaşacağını bekliyoruz. Buradan elde edeceğimiz gelir en fazla 1,5 milyar lira ama biz çok kazanandan alıp bu paraları nerede harcayacağız? Sosyal alanlarda harcayacağız. İşte, çok kazanandan alıp az kazanana vermenin yolu buradan geçiyor.
Ayrıca, özel binek araçlarıyla ilgili bir maddemiz var. Binek otolarla ilgili, ticari değil. Binek otolarla ilgili yapılan giderlerin -geçmişte de yaptık, yüzde 50'sini gider yazıyorduk, Maliyedeki arkadaşlar hatırlar- özel taşıtlarla ilgili giderlerin biz bu defa yüzde 30'unu gider olarak kabul etmiyoruz, "kanunen kabul edilmeyen gider" olarak vergi matrahına ilave edilecek ve gelir ve kurumlar açısından vergilendirilecek.
Buradan da beklentimiz en fazla 500 milyon lira, çok fazla değil ama binek tipi araçların özel işletmelerde bazen suistimal edildiğini de görüyoruz, yapılan raporlar ortada. Bu nedenle böyle bir kısıtlama da getirdik.
Bunun yanında, Vergi Usul Kanunu'nda o kadar çok düzenleme var ki, hiçbir arkadaşımız değinmedi, Vergi Usul Kanunu'ndaki düzenlemeleri unuttuk. Öncelikle, yapılan bir inceleme sonunda hazırlanan ihbarnamenin taraflara sunulmasından sonra herhangi bir aşamada -uzlaşma aşamasında olabilir- mahkemeye intikal ettiğinde mahkemenin neticesine göre tekrar uzlaşma müesseseleri getiriliyor. Mahkemeyi kazanana ayrı oranlarda indirim, mahkeme kaybedilmişse mükellef tarafından daha farklı oranlarda bir indirim getirilerek uzlaşma müessesesi ve tahsilat sürekli gündemde tutulmak üzere yapılıyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın Sayın Demiröz.
VEDAT DEMİRÖZ (Devamla) - Ayrıca, uyumlu mükelleflere yüzde 5 indirim var. Şimdiye kadar bütün yıl içerisinde uyumlu mükellefler beyannamesini süresinde verecek, vergisini süresinde ödeyecek. Herhangi bir nedenle bir unutkanlık, bir gün gecikme bile olsa yüzde 5'lik indirimden uyumlu mükellefler yararlanamıyordu ama getirilen müessese şöyle: Bundan sonra beyannamelerini süresinde verecek ama ödeme güçlüğü de çekiyorsa bir sonraki yıl beyanname verilinceye kadar beyannameler üzerinden tahakkuk edecekleri vergileri ödemek kaydıyla bunlar da yüzde 5 indirimden yararlanacak.
Vergi Denetim Kurulunda yeniden yapılanmayla ilgili maddemiz var. Devlet Malzeme Ofisi ve Toprak Mahsulleri Ofisiyle ilgili maddeler -maddeler geldiğinde konuşacağız- bence çok yerinde olan maddeler.
Ben bu kanun teklifine bugüne kadar destek verenlere teşekkür ediyorum, bundan sonra da vereceğiniz destekten dolayı hepinize teşekkürlerimi arz ediyorum.
Saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)