GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Dijital Hizmet Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:21
Tarih:21.11.2019

BEHİÇ ÇELİK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 128 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 45'inci maddesi için vermiş bulunduğumuz değişiklik önergesi üzerine söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

24 Kasım Öğretmenler Günü'nü bu vesileyle kutluyorum. Elleri öpülesi öğretmenlerimizi de saygıyla anıyorum.

Değerli arkadaşlar, yeni bir vergilendirmeyle, yeni bir mali yükle karşı karşıyayız. Yeni vergi kanunları genellikle olağanüstü şartların bir eseri olarak doğar. Burada, yakın geçmişte, özel tüketim vergisi, 1999 yılı Marmara depreminin yarattığı yıkımı telafi amacıyla 57'nci Hükûmet tarafından yürürlüğe konulmuştu. Ne var ki müteakip AKP hükûmetleri, ÖTV'nin feshini sağlama yerine gelir vergisi, katma değer vergisi, kurumlar vergisi gibi bunu da sürdürmeye karar vermiş gözüküyor. Bu da hiç insani değil, ahlaki değil, vicdani değil. Geniş toplum kesimleri aşırı vergilemeden ve vergi adaletsizliğinden yakınmaktadır. Vergide ülkemizin en önemli açmazlarından biri de dolaylı vergilerin dolaysız vergilere göre neredeyse 2 kat daha fazla olmasıdır. Bu da vergi adaletsizliğine işaret etmektedir. Katma değer vergisinin yüzde 60'ları geçtiği bir ülkede vergi adaletinden bahsetmek mümkün değildir.

Değerli milletvekilleri, bu torba kanun teklifi sadece yeni vergileri içermemektedir; kapsamına aldığı vergi kanunlarında değişiklikleri, 193 sayılı Gelir Vergisi ve Vergi Usul Kanunlarında değişiklikleri, 4749 sayılı Kamu Finansmanı ve Borç Yönetimi Kanunu'nda değişiklikleri, SGK düzenlemelerini, sigortacılık işlerini, Elektrik Piyasası düzenlemeleri ile Maliye denetim birimlerine ilişkin düzenlemeleri kapsamaktadır. Konumuz olan 45'inci maddeyle, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 4'üncü maddesinin beşinci fıkrasının ikinci cümlesine "yapım işleri"nden sonra gelmek üzere "Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünün idareler adına gerçekleştireceği taşıt alımı, taşıt kiralama, akaryakıt alımı ile ilaç, tıbbi malzeme ve tıbbi cihaz alımlarında" ibaresi getiriliyor. İlave olarak alımlarda uygulanacak usul ve esasları Devlet Malzeme Ofisi Genel Müdürlüğünün belirleyeceği hüküm altına alınıyor.

Kamu kurum ve kuruluşlarında israfın diz boyu olduğu bir dönemde kamu kaynaklarının verimli kullanılmasının geçerliliği ortadadır ancak artık bunlar gözetilmemekte, kurumlardaki yüzyıllar içinde oluşmuş teamüller yerle bir edilmekte, hizmet alımları ve yatırımların alım ve ihale işlerinde istisna hükümleri çoğaltılmaktadır. Öyle bir hedefe doğru gidiyoruz ki istisnalar genelleşmiş oluyor; bu, hayra alamet değildir. Devlet Malzeme Ofisinin kurumlar adına yapacağı taşıt alımları, kiralaması, akaryakıt alımı ile ilaç ve tıbbi malzeme, tıbbi cihaz alımları kanunda geçen parasal limitin, 13 milyon Türk lirasının uygulanmamasını getirmiş oluyor. Böylece, ihtiyaçların fazlalaştırılması yoluyla azami ölçüde fiyat avantajının sağlanması da hedeflenmiş oluyor.

Değerli milletvekilleri, her zaman ifade ettiğimiz gibi, kanun yapma tekniğinden, temel adalet ve genellik ilkelerinden yoksun olarak hazırlanmış olan bu teklif, zorluklar içerisinde geçimini sağlamaya çalışan vatandaşlarımızın belini kıracak mahiyettedir.

İYİ PARTİ, vatandaşının üstün çıkarlarının tersine olan hukuki düzenlemelere katılmaz, geçim zorluğundan intiharların yaşandığı bir ortamda zaten böyle bir teklifi Genel Kurula sunmaz; hayatı daha yaşanabilir kılmak için adil vergilemeyi ancak gündeme getirir. İYİ PARTİ, EYT'lileri korur, memuru korur, esnafı korur, tüccarı korur.

Sonuç olarak, kısaca, bu torba kanun zulümdür.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

BEHİÇ ÇELİK (Devamla) - Bu vesileyle, sonuç olarak önerge teklifimizin kabulünü diler, saygılar sunarım.

Teşekkür ederim. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)