| Konu: | Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 22 |
| Tarih: | 26.11.2019 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, Divan, değerli milletvekilleri; 144 sıra sayılı yeni bir torba yasa teklifini görüşürken, esasen birinci bölüm üzerinde görüşler beyan edeceğim ancak birkaç hususu öncelikle belirtmekte yarar var.
Bu 18'inci torba kanun ve 30 ayrı yasada değişiklik yapıyor, bunların 19'u tekrar tekrar torba yasalar yoluyla değiştirilmiş bulunuyor; zaten bozuk olan mevzuatımız, iç tutarlılığından uzak olan mevzuatımız bir bakıma delik deşik edilmiş bulunuyor, bölük pörçük hâle getiriliyor bununla daha fazla bir şekilde.
Burada bir yasama politikasından söz etmeyeceğim çünkü yasama politikası yok ama yasal açıdan ulaşılabilir, öngörülebilir ve anlaşılabilir niteliği bakımından sıkıntılı bir süreci derinleştiriyoruz bu yasa teklifiyle.
Şimdi, bu maddeler çerçevesinde, âdeta, tıpkı Anayasa'da olduğu üzere olağanüstü dönemde bir kaçış politikası izlendi, davalarda olduğu üzere mahkemelerden davalar kaçırıldı, yasalar açısından da Anayasa'dan ve İç Tüzük'ten kaçırma yaklaşımı söz konusu. İnisiyatif bakımından, evet, bütün burada temsil edilen kamu kurumu, kuruluşları ihtiyaç bildirebilirler Meclisin yasa yapması için ama metni kendileri yazmamalılardı, yazamazlar 88'inci maddeye göre.
İkinci husus, İç Tüzük açısından bir tür kaçırma toplantısı yapılmıştır İçişleri Komisyonunda, o kadar kısa sürede bırakın mutfak görevini kiler görevini bile görememiştir, üzgünüm, bu konunun aynı zamanda bir uzmanı olarak.
Bizim partili konuşmacılarımız, Sayın Grup Başkan Vekilimiz ve diğerlerinin belirttiği üzere, evet, bu teknik bir yasadır büyük ölçüde fakat 20'ye yakın maddesi gerçekten açıkça Anayasa'ya aykırıdır, teknik bakımdan Anayasa'ya aykırıdır. Bunu belirtmek lazım.
Peki, bu Anayasa'ya aykırı bir biçimde geçerse ne olur? Şu olur: 16 Nisan 2017'de oylanan Anayasa değişikliğini daha da eğreti bir hâle getirmiş oluruz çünkü ona bile saygı duymuyoruz anlamına gelir bu. Peki, o zaman birinci bölümde özellikle Anayasa'ya aykırı durumlar hangi maddelerdir?
11'inci maddeye dikkat çekildi. Ayrıca, 22'nci ve 32'nci madde ve bir de ben 55'inci maddeyle 59'uncu maddesine değineceğim belirttiğim gibi teknik yönleriyle. 11'nci maddede yer alan sınav konusu, kıdemli polis memurlarının bir defaya özgü olmak üzere sınava başvurma hakları olumludur. Fakat bu sınavın tıpkı yargıçlarda ve savcılarda olduğu gibi neden sadece yazılıyla sınırlı tutulmadığı ve sözlüye açık bırakıldığı ciddi bir sorundur ve bu açıdan Anayasa'nın 10'uncu maddesine ve 70'inci maddesine, kamu hizmetlerinde liyakat ilkesi açısından, bunları ihlal etmesi bakımından riski yüksek olduğundan aykırıdır.
22'nci ve 32'nci maddelere gelince. Özellikle benden önceki hatipler bu maddelerde belirtilen Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığına bağlı tesislerin, sosyal tesislerin özellikle kiraya verilmesinin sakıncaları üzerinde durdular fakat değinilmeyen bir husus, Anayasa madde 50, dinlenme hakkı ve Anayasa madde 61, özel olarak korunması gereken gruplar. Gerçekten bu kurumlarda çalışan kişilerin sosyal hakları ve dinlenme hakları açısından bu dinlenme tesisleri çok önemli kuruluşlardır. Bu şekilde bir oylama Anayasa'ya açıkça aykırıdır. Bırakın, kamu görevlileri, en alttakiler kendi sosyal tesislerinde dinlenebilsinler, bunları kiraya vermeyelim.
Bir başka madde ise...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Sayın Başkan, izninizle toparlayayım.
BAŞKAN - Toparlayın sözlerinizi lütfen Sayın Kaboğlu.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Özellikle değinilen madde 55 ve ona atıf yapan madde 54, resmî sağlık kurulu raporunun alınabilmesini temin amacıyla kişinin rızası olmadan kişinin vücudundan çeşitli örneklerin alınabilecek olması ve bu konuda özgürlüğün sınırlanması Anayasa'nın 13'üncü maddesine, 17'nci maddesine ve Avrupa Sözleşmesi'nin 3'üncü ve 8'inci maddesine açıkça aykırıdır. İlgili maddelerde de zaten konuşulacak.
Son olarak belirtmem gerekir ki Kadına Yönelik Şiddete Karşı Mücadele Günü olarak ilan edilen bir günde kadınlara uygulanan şiddet nasıl Anayasa madde 34'e aykırı ise burada Dernekler Kanunu'nda yapılan değişiklik de madde 33 açısından açıkça Anayasa'ya aykırıdır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Sayın Başkan...
BAŞKAN - Sayın Kaboğlu, teşekkür ediyoruz.
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Anayasa'ya sadece Anayasa madde 33 açısından değil, aynı zamanda kişinin serbestçe bir derneğe üye olma özgürlüğünü ortadan kaldırması açısından da aykırıdır.
Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)