| Konu: | Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 23 |
| Tarih: | 27.11.2019 |
HÜSEYİN ÖRS (Trabzon) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan kanun teklifinin ilgili maddesi üzerinde söz aldım.
Kanun teklifi genel itibarıyla birtakım kurumlarda önceden yapılması gereken çeşitli bürokratik eksiklikleri düzenlemektedir. Teklifin 7'nci maddesi, 17/10/1996 tarihli 4199 sayılı Kanun'un 45'inci maddesiyle kurulan Trafik Araştırma Merkezi Müdürlüğünü kaldırmaktadır. 1996 yılında Karayolları Trafik Kanunu'nda yapılan değişiklikle Trafik Daire Başkanlığı kaldırılmış, yerine 1'i Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi olmak üzere 3 ayrı daire ve "Trafik Araştırma Merkezi" adında bir müdürlük kurulmuştur. Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi varken bugün kaldırılmak istenen müdürlüğün o gün kurulması zaten yanlıştı. Nitekim, incelendiğinde, bu kaldırılması istenen müdürlüğün, Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesiyle benzer faaliyetleri yürüttüğü, hatta yetkide karmaşaya sebep olduğu da görülmektedir. Dolayısıyla, biz İYİ PARTİ olarak bu maddede yapılmak istenen değişikliği destekliyoruz, hatta geç bile kalınmıştır diyoruz.
Değerli milletvekilleri, konu trafik olunca, seçim bölgem Trabzon'un en önemli sorunlarının başında gelen trafik ve ulaşım sorunundan da bahsetmek istiyorum. Trabzon ilinin konumu nedeniyle gün içinde gelip geçen araç sayısı tahminlerinizden çok daha fazla seviyededir. Ama bugün baktığımızda, Trabzon halkı trafikte hareket edemiyor; kaldırımları işgal edilmiş, yürüyemiyor; bu durumdadır. Bu durum Trabzon'da yaz kış bitmek bilmeyen bir trafik sorununu meydana getirmektedir. Yıllardır devam eden Kanuni Bulvarı yapımının hâlâ daha bitmemesi, tozlu raflara kaldırılan ve yapılması yılan hikâyesine dönen Güney Çevre Yolu'nun yapılmamış olması trafik sorununun çözümünü zorlaştırmaktadır. Bunun yanında, şehrimizde otopark kapasitesinin çok düşük olması, yol kenarlarının ve kaldırımların belediye eliyle otopark olarak işletilmesi Trabzon'da yaya ve taşıt trafiğini içinden çıkılmaz bir hâle getirmiştir.
Değerli milletvekilleri "Trabzon'da ulaşım sorunu" deyince her zaman akla Güney Çevre Yolu ve raylı sistem gelir. Güney Çevre Yolu ile raylı sistem birbirinin alternatifi değildir, bunu da kaydedeyim burada; hem Güney Çevre Yolu'na hem de raylı sisteme, her ikisine de Trabzon şehrinin, şehrimin ihtiyacı vardır. Güney Çevre Yolu taşıt trafiğine hizmet eder, raylı sistem yaya trafiğine hizmet eder; bu karşılıklı hizmet tanımı uzar gider ama sonuç olarak her ikisinin de yeri ayrıdır, her ikisi de Trabzon için gereklidir.
Trabzon şehri için raylı sistemin gerekliliğine ve şu anki durumuna değinecek olursak da şunları söyleyebilirim: 2001 yılının Şubat ayında Trabzon Belediyesinin bülteninde ve yerel basında "Trabzon Belediyesi tarafından ön fizibilite çalışmaları tamamlanan raylı taşıma sistemine Ulaştırma Bakanlığı onay verdi. Kent içi hafif raylı sistemin hizmete girmesiyle trafik sorununda büyük bir rahatlama olacak." şeklinde haberler yer almıştır. Burada şunu da söyleyeyim: Her yerel seçim, genel seçim, referandum ve Cumhurbaşkanlığı seçimleri öncesi Trabzon'a demir yolu sözü verilir, bu artık klasik bir hikâye hâline dönmüştür Trabzon'da. Ayrıca on sekiz yıldır her seçim öncesi gıyabında tanıştığımız bir raylı sistem vardır ama bu gıyabında tanıştığımız raylı sistemi maalesef Trabzon'da hâlâ daha göremedik. Sayın Cumhurbaşkanımızın 31 Mart seçimleri öncesindeki "Trabzon raylı sistemle tanışacak." sözünden hareketle, inşallah önümüzdeki dönemlerde bu yapılır, Trabzon'da gerçekleşir, Trabzonlu artık, raylı sistemle, billboardlarda ve basında çıkan "Müjde... Müjde..." manşetleriyle tanışmak, konuşmak, görüşmek zorunda kalmaz diye düşünüyorum.
Ben, son söz olarak, Trabzon için olmazsa olmaz olan Güney Çevre Yolu Projemizin bir an önce tozlu raflardan aşağı indirilip hayata geçirilmesini diliyorum.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)