| Konu: | Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 23 |
| Tarih: | 27.11.2019 |
FERİDUN BAHŞİ (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 144 sıra sayılı Yasa Teklifi'nin 10'uncu maddesi üzerine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Emniyet teşkilatında 2001 yılından itibaren amirler arasında (A) ve (B) grubu amir ayrımı yapıldı. Bu 2 amir grubu arasındaki temel fark, rütbelerde bekleme süresiydi. (A) grubu amirler dört yılda bir rütbe alırken (B) grubu amirler altı yılda bir rütbe alıyordu. 2015 yılında 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu'nda yapılan değişikliklerle (A) ve (B) grubu amir ayrımı kaldırılarak ayrımcılığa son verildi ancak bu yasa, hâlen görevde olup lisans mezunu olan polis amirlerini geçici 26'ncı maddeyle kapsam dışı bırakarak (B) grubu polis amirleri olarak kalmalarına sebep oldu. Şimdi, yapılan değişiklikle 2015 yılında lisans mezunu olmasına rağmen (B) grubu amir statüsünde bırakılan tüm amirler, bu kanun teklifi yürürlüğe gireceği tarih itibarıyla (A) grubu amirliğe alınacaktır. Bu, eşitsizliğin ortadan kaldırılması adına güzeldir ancak yaptığımız düzenleme tam eşitlik sağlıyor mu sağlamıyor mu, buna bakmamız lazım.
Bu yasa teklifinde 27/3/2015'te lisans mezunu amirlerin (A) grubu amir yapıldığı tarih yürürlük tarihi olarak baz alınmazsa bir haksızlığa ve mağduriyete yol açacaktır. Ayrıca geçmiş rütbelerin verilmemesi eşitlik ve hiyerarşik düzende iki büyük soruna da sebebiyet verecektir. Birinci büyük sorun, eşitlik ve liyakattir.
Değerli milletvekilleri, hepimizin bildiği üzere, yasa teklifinin yürürlüğe girdiği tarihte eşit statüde olan herkese uygulanması gerekir. Ancak 2015 yılındaki düzenlemeyle 2015 yılından önce lisans mezunu olup polis memuruyken komiser yardımcılığı sınavını kazanan amirler istisna tutulurken bu düzenlemeden sonra eğitim ve statü olarak aynı durumda olan lisans mezunu polis memurları (A) grubu olarak amir yapılmaktadır yani aynı eğitim düzeyinde olan (B) grubu amirler âdeta sınavı erken kazandığı için cezalandırılmaktadır. Daha önce de müdür rütbelerinde bekleme süreleri kısaltılmış ama bu kısaltma düzenleme tarihi itibarıyla tüm müdürlere uygulanmıştı.
Mağduriyetin ikinci sonucuysa hiyerarşik yapının bozulmasıdır. Yine, hepimizin bildiği gibi, Türk Silahlı Kuvvetleri ve emniyet güçlerinde mesleklerinin doğası gereği hiyerarşi en üst seviyede uygulanmaktadır. 2015 itibarıyla geçmiş haklarının verilmemesi bu hiyerarşiyi zedeleyecek bir durum ortaya çıkaracaktır. Şöyle ki: 2014 yılında mezun olan (B) grubu amir 2015 yılında amir olan (A) grubu amire 2015 ile 2018 yıllarında amir olarak emir vermekteyken eğer madde bu şekilde geçerse (A) grubu amir 2020 yılında dört sene emir aldığı (B) grubu amirini geçerek emir veren rütbeye yükselecektir. Yani düşünün, dört sene emir aldığı amirini geçecek ve 2020 yılı sonrası amirinin amiri olacaktır; bu uygulamanın hiyerarşik düzeni altüst edeceği apaçık ortadadır.
Değerli milletvekilleri, kısaca (B) grubu amirler sınava girmeden önce altı yılda bir terfiye hak kazanacaklarını biliyorlardı ancak 2015'teki kanuni düzenlemeden sonra polis memurları, başpolis ve kıdemli polis memurlarının ya da teşkilat dışında herhangi bir üniversitenin -bölüm ayrımı gözetmeksizin- lisans mezunu olmasına yani eğitim yönünden eşit olmalarına rağmen, (A) grubu amir yapılmasının hukuki şartları değiştirilmiştir. Bu kanuni düzenlemeyle bir kısmının hakları iyileştirilirken eşit durumdaki diğer bir kısmın hakkı göz ardı edilerek mağdur edilmesi hukuku ve vicdanları yaralayacaktır.
Verdiğimiz bu önergeyle (A), (B) ayrımının kaldırılmasıyla ilgili kanuni düzenlemenin yapıldığı 27/3/2015 tarihi esas alınırsa hakkaniyetin sağlanacağını ve eşitler arasında bu eşitsizliğin ortadan kalkacağını düşünmekteyiz.
Bu vesileyle önergemize desteklerinizi bekler, Gazi Meclisimiz ve yüce Türk milletini saygıyla selamlarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)