| Konu: | Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 24 |
| Tarih: | 28.11.2019 |
AHMET KAYA (Trabzon) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 144 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 13'üncü maddesi üzerine söz almış bulunuyorum. Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, ülke olarak ağır bir ekonomik kriz yaşıyoruz. Bu krizin yakıcı etkilerinden kurtulabilmemiz ve hızlıca toparlanabilmemiz için her zamankinden daha çok çalışmaya, üretmeye ve ürettiklerimizi dış pazarlara satmaya yani ihracata ihtiyacımız var. İhracatın temelini üretim oluşturur. Bugün Türkiye özellikle son on yedi yılda AKP iktidarlarının yanlış politikaları nedeniyle üretemeyen, ürettiğinden verim elde edemeyen, ürettiğinden daha fazlasını tüketen ve bu nedenle borçları gitgide artan bir ülke hâline gelmiştir. Bugün üretim sektörümüz ağır finansal yükler, teknolojik eksiklikler, pahalı girdiler, yetersiz enerji ve maliyeti yüksek iş gücü kıskacında can çekişmektedir.
Söz aldığım 13'üncü maddeyle ihracatçılarımızın iki yıllık yeşil pasaport süresinin dört yıla çıkarılması düzenlenmektedir. Bu düzenlemeyi parti olarak doğru bulduğumuzu ve desteklediğimizi ifade ediyorum. Ancak ihracatçılarımızın pasaport süresini uzatarak sorunlarını çözebileceğimizi sanıyorsak fena hâlde yanılırız. Toplumun tüm kesimlerinde olduğu gibi, ihracatçılarımızın da büyük sıkıntısı olduğunu ve çözüm bekleyen dertlerinin olduğunu bilmemiz gerekiyor. Örneğin, daha önce yeşil pasaport verdiğimiz iş adamlarımız kendi araçlarıyla bir ayda 4 defadan fazla yurt dışına çıktıklarında ceza alıyorlar. Bazılarımız bunu şaka sanabilirler ama bu gerçek arkadaşlar. Ayda dört defadan fazla adlarına kayıtlı taşıtlarıyla yurt dışına giriş-çıkış yapan iş adamlarımıza 4458 sayılı Gümrük Kanunu'nun bazı maddelerinin uygulanması hakkında Bakanlar Kurulu kararının 96'ncı maddesi 4'üncü fıkrası gereğince ceza kesiliyor. Bu insanlarımız iş insanları, iş yapabilmek, müşterileriyle görüşmek veya ihalelere katılmak için sürekli yurt dışına gitmesi gereken insanlar. Doğal olarak komşu ülkelere kendi araçlarıyla gitmek istiyorlar fakat biz ne yapıyoruz? Ülkemize döviz girdisi sağlayan bu iş insanlarımıza "Kendi aracınızla yurt dışına dört defadan fazla giderseniz sizi cezalandırırız, size ceza keseriz." diyoruz. Bu son derece yanlış bir uygulamadır, bu yanlış uygulama bir an önce düzeltilmeli ve ihracatçılarımız bu cezadan muaf tutulmalıdır.
Değerli arkadaşlar, Doğu Karadeniz'den Rusya Federasyonu ve diğer Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerine önemli miktarda yaş meyve sebze ihracatı yapılıyor ve ihraç edilen bu ürünlerin Rus gümrüklerinden geri döndüğü haberlerini sıklıkla duyuyoruz. Narenciyeden domatese, biberden şeftaliye kadar birçok tarım ürünümüz ilaç kalıntısı, zararlı haşere ve Akdeniz Sineği gerekçesiyle Rusya sınırından maalesef geri gönderiliyor. Bu durum, Türk yaş meyve sebze ihracatçısı için büyük bir sorun ve Türkiye ile Rusya arasındaki ticarette de yaşanan sıkıntıların başında geliyor.
Öte yandan Rus limanlarında yapılan işlemlerin çok yavaş ilerlemesi gemilerde ve tırlarda bekleyen ürünlerin bozulmasına ve ticari değerlerini kaybetmesine neden olmaktadır. Rusya Federasyonu'na deniz yoluyla yapmış olduğumuz ihracatın tamamı Soçi Limanı'na yapılıyor. Soçi Limanı'nın turistik liman olması ve yetersizliği nedeniyle zaman zaman yüklü gemiler burada bekletiliyor ve boşaltmanın geç yapılması sonucunda ürünler bozuluyor. Yaş meyve ve sebze ihracatı yapan iş adamlarımız bu ve benzer sorunların bir an önce çözülmesini beklemektedirler.
Ayrıca, son dönemde petrol fiyatlarında gözlenen artışlar ihracatta nakliye maliyetlerinin oldukça artmasına neden olmuştur. İhracatçılarımız, bu maliyet artışlarının önüne geçebilmek ve komşu ülkelerle ticaretimizi daha da geliştirebilmek için yurt dışına ihraç eşyası taşıyan araçları için özel teşvik ve uygulamalar yapılmasını talep etmektedirler. Liman ücretlerinin yüksekliği, gümrük ve liman idarelerine ödenen fazla mesai ücretleri ihraç maliyetlerini büyük oranda artırmakta ve rekabet imkânımızı azaltmaktadır.
İhracatçılarımıza en büyük desteği veren EXIMBANK'ın kaynak sorunu olduğu bilinmektedir. Bu sorun, Türkiye'deki firmaların yaklaşık yüzde 98'ini oluşturan KOBİ'lerimizin ihracata yönelmelerinde yeterli desteği alamamasına yol açmaktadır. Bu nedenle EXIMBANK'ın kaynak sorunu mutlaka çözülmelidir.
Değerli arkadaşlar, Karadeniz Bölgesi'ndeki ihracatçılarımıza hizmet veren EXIMBANK Trabzon İrtibat Bürosunun Doğu Karadeniz Bölgesi EXIMBANK şubesine dönüştürülmesi ihracatçılarımızı önemli oranda rahatlatacak ve daha sıkıntısız biçimde kredi alabilmelerine olanak sağlayacaktır.
Bunların yanı sıra, Artvin Sarp Sınır Kapısı'ndaki tır kuyruğu bugünlerde 20 kilometreleri geçmiştir, şoför arkadaşlar orada saatlerce, bazen günlerce bu kuyruklarda beklemekte ve büyük mağduriyetler yaşamaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Kaya.
AHMET KAYA (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkan, bir selamlama...
BAŞKAN - Evet, son selamlama için...
AHMET KAYA (Devamla) - Teşekkür ederim.
Evet, tır şoförlerimizden bahsettim, 20 kilometrelere varan bir kuyruktan bahsettim. Bu şoför arkadaşlarımız orada büyük mağduriyetler yaşıyor ve bu kuyruklarda beklemeleri sonucunda da taşıdıkları ürünlerin bozulması gibi bir sonuçla karşılaşabiliyorlar. Bu sorunun nereden kaynaklandığı konusunun tespit edilmesi ve bir an önce çözülmesi gerekiyor.
Son olarak da Artvin Muratlı Sınır Kapısı'nın bir an önce açılması gerektiğini hatırlatıyor, tüm sorunların ortak akılla çözülmesi dileğiyle Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.
Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)