| Konu: | 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi ile 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin Maddeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 37 |
| Tarih: | 18.12.2019 |
RECEP UNCUOĞLU (Sakarya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2020 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi'nin "Mali kontrole ilişkin hükümler" başlıklı 8'inci maddesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle Gazi Meclisimizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
8'inci madde üzerindeki değerlendirmelere geçmeden önce, AK PARTİ iktidarlarımız tarafından hazırlanan 18'inci bütçe olan 2020 yılı bütçesinin milletimize hayırlı olmasını diliyorum.
Bildiğiniz gibi, AK PARTİ iktidarlarımızca bütçe denetimi alanında reform niteliğinde önemli düzenlemeler hayata geçirilmiştir. Bunlardan birincisi, 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'dur. 2003 yılında AK PARTİ Hükûmetimiz döneminde yasalaştırılan bu kanunla bütçe kanunu sadeleştirildi, mali saydamlık artırıldı. Bu kanunla mali denetim alanında Meclise gönderilen raporlar hem nitelik hem de nicelik yönünden artırılmıştır. Mali kontrol alanında diğer önemli gelişme harcama denetimi anlamında yaşanmıştır. Bu kapsamda reform niteliğinde olan 6085 sayılı Sayıştay Kanunu 2010 yılında yine AK PARTİ Hükûmetimiz döneminde yasalaştırıldı. Bu kanunla birlikte kamu kaynağı kullanan tüm kurum ve kuruluşlar Sayıştay denetimi kapsamına alındı. 6085 sayılı Kanun'dan önceki dönemde bütçe görüşmelerinde genel uygunluk bildirimi dışında düzenli olarak Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulan denetim raporu bulunmuyordu. Denetimle ilgili olarak 2018 yılı kesin hesabına ilişkin 4 ana rapor, 1 uygunluk bildirimi, ayrıca da 189 tane kurumun raporu da olmak üzere Meclisimize tam 194 adet rapor sunulmuştur. Ayrıca, mahallî idarelere ilişkin olarak da 230 adet Sayıştay denetim raporu meclislerinde görüşülmek üzere ilgili idarelere gönderilmiş, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına ilişkin 13 adet denetim raporu da İçişleri Bakanlığı ile valiliklere gönderilmiştir. Kalkınma ajanslarının denetimine ilişkin olarak 2018 yılında bütün kalkınma ajansları denetlenerek Kalkınma Ajansları Genel Denetim Raporu Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmuştur.
Üzerinde söz aldığım 2020 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi'nin 8'inci maddesinin içeriğine baktığımızda bu maddede kamu kurumlarının kamu kaynağını etkin, verimli kullanmasına yönelik düzenlemeler yer almaktadır. Bu kapsamda yapılan ilk düzenleme kamu kurumlarının taşıt alımlarıyla ilgilidir. Buna göre bütçe ödeneklerinin kullanılmasında etkinliği artırmak amacıyla bütçe kanunu teklifine ekli "T" işaretli cetvelde yer alan taşıtların ancak ve zorunlu hâllerde Cumhurbaşkanı kararı alınmak suretiyle edinilmesi öngörülmektedir.
Diğer önemli tasarruf tedbiriyse kamu kurumlarının istihdam edeceği sürekli işçiler ve geçici işçilerin ödeneklerle sınırlı olarak çalıştırılmasıyla ilgilidir. Buna göre kamu kurumları, bütçelerindeki ödeneği aşmayacak şekilde belirli sayı ve süreyle istihdam edebileceklerdir. Ancak bu işçilerle ilgili toplu iş sözleşmelerinden doğacak yükümlülükler, ihbar ve kıdem tazminatı ödemeleri, asgari ücret ve sigorta prim artışları bu sınırlama dışındadır.
Ayrıca, bir tasarruf tedbiri olarak da kamu idarelerince işletilen sosyal tesislerin giderlerinin bütçeden ödenek aktarılmaksızın bu tesislerin işletilmesinden elde edilen gelirlerle karşılanması bu maddeyle hükme bağlanmıştır.
Madde kapsamında bir başka düzenlemeyle de cari harcamalarda tasarruf sağlanması amacıyla yolluk giderleri, temsil ve tanıtma giderleri, menkul mal, gayrimaddi hak alım, bakım ve onarım giderleri ile gayrimenkul mal, bakım ve onarım giderlerine ilişkin harcamaların bütçede öngörülen ödeneği aşmaması hükmü getirilmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; iktidara geldiğimiz günden bu yana kamu mali yönetimi ve denetiminin ön yargıdan uzak, dürüst, şeffaf ve uluslararası denetim standartlarına uygun bir şekilde yürütülebilmesi için birçok reforma imza attık. Bu reformlar doğrultusunda, hesap verilebilir, dünya standartlarında bir denetim süreci işlemeye başlamıştır. Kamu harcamalarında verimlilik sağlanarak israf önlenmiş ve sürdürülebilir kalkınmanın önü açılmıştır. Bu anlayışla, aziz milletimizin refahını yükseltmek için aynı azim ve kararlılıkla çalışmalarımıza devam edeceğiz.
Bu duygu ve düşüncelerle, 2020 yılı bütçemizin bakanlıklarımıza, kurumlarımıza, aziz milletimize hayırlı, bereketli olmasını diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)