| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 42 |
| Tarih: | 14.01.2020 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kamyoncular diyor ki: "Yük değil, dert taşıyoruz." Hani kamyon arkası sözler vardır ya "Âşıksan vur saza, şoförsen bas gaza." Tamam, gaza basalım da, trafik terörü işlemesinler ama, adamlar bari kontağı çevirip evlerine ekmek götürebilsinler. Bütün mesele de aslında bunun üzerine kurulu. Dertleri bir değil ki hangi birine değinelim? Kamyoncu esnafı, mazot, yağ, lastik, yedek parça, bakım, onarım, köprü ve otoyol geçiş ücretleri gibi işletme giderlerini karşılayamaz durumdalar. Sektörde büyük firmalarla mücadele etmek zorunda kalan küçük esnaf, yıkıcı rekabetin altında ezilmekte ve iş hacmi gittikçe küçülen sektörde hakkına düşen payı da yeterince alamamakta, hatta mazot parasına taşıma yapmaktadır.
Kamyoncular gelir vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, araç muayenesi, egzoz pulu, zorunlu sigorta primleri ve geçici vergi gibi birçok vergi çeşidiyle boğuşurken K1, L1, N1, C2, SRC gibi belgeleri de almak zorundadırlar. Bahsi geçen belgelerin her biri, kamyoncu için ayrı bir maliyet kalemi oluştururken bu belgeleri alamayan esnaf, ya sefere çıkamamakta ya da büyük cezalar ödemektedir. Kamyon garajlarında her gün onlarca araç, vergi borcundan dolayı bağlanmaktadır.
Bunlar yetmezmiş gibi, kamyoncuya dayatılan bürokratik icatlar var. Zaten Karayolu Taşıma Yönetmeliği'ni bir açıyorsunuz, kamyoncu ve nakliyecinin alması gereken belgeler, alfabenin yarısını kaplıyor.
En sonuncusu, Karayolu Taşıma Yönetmeliği'nde tanımlanan Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetim Sistemi'ne geçiş zorunluluğu. Her bir kamyoncu esnafı, bu sisteme yılık 700 küsur lira ödeme yapmak zorunda kalacak. Gerçi bu düzenleme, 1 Ocak 2024'e kadar ertelendi. Bu erteleme süresinde tavsiyemiz, kamyoncunun taşıdığı yükün veri tabanına aktarılmasının yük sahibi firmalarca yapılması yönünde düzenlenmesinin sağlanmasıdır. Bu düzenlemeler yapılırken temel sebep, kara yolu ve sürücü güvenliğinin sağlanması olarak gösterilse de Karayolu Taşıma Yönetmeliği gereğince yetki sahibi, yük taşımacılığı yaptıkları araç ve taşımasını üstlendikleri eşyalara ilişkin bilgileri eşyanın kabul edildiği saatten en geç altı saat sonrasına kadar Bakanlığın Ulaştırma Elektronik Takip ve Denetleme Sistemi'ne işleme zorunluluğunun bulunması, dört buçuk saat çalışıp kırk beş dakika dinlenme sonrası tekrar dört buçuk saat çalışarak günü tamamlama zorunluluğunun getirilmesi, e-fatura beyan zorunluluğu, kamyoncu esnafının sorunlarını çözmek yerine, yeni yüklerin üzerlerine yüklenmesine neden olmuştur.
Bir kamyoncu için dokuz saat çalışmak ne demektir? Uzun yolda ikinci bir şoför zorunluluğu. Daha kendi evinin nafakasını çıkaramayan, kendi BAĞ-KUR'unu ödeyemeyen bir kamyoncu, en az 6-7 bin liralık ilave şoför maliyetini nereden karşılayacaktır? Hükûmet, kamyoncu esnafından gelen talep üzerine dijital takometre uygulama zorunluluğunu ve e-fatura beyan zorunluluğunu bir süre ötelemiştir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
YASİN ÖZTÜRK (Devamla) - Ancak bu öteleme, ne kamyoncuların mevcut sorunlarını çözebilecek bir süredir ne de kanuni uygulamadaki eksiklikleri tamamlamaya yeter bir süredir. Bu yüzden, kamyoncu esnafının sırtındaki yüklerini ötelemek yerine, iktidarın yeni bir düzenleme yapması zorunludur. Bu nedenle verilen araştırma önergesine, komisyon kurma önergesine olumlu yönde oy kullanacağımızı belirtiyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ ve CHP sıralarından alkışlar)