| Konu: | Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 54 |
| Tarih: | 11.02.2020 |
SELAHATTİN MİNSOLMAZ (Kırklareli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi, aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Evet, ülkemizde geçtiğimiz haftalar içerisinde yaşanan acı olaylarda yaşamlarını yitiren şehitlerimize, kıymetli kardeşlerimize Allah'tan rahmet diliyorum, gazilerimize ve yaralılarımıza da acil şifalar diliyorum.
Bu üzücü gündem içerisinde görüştüğümüz kanunun ikinci bölümüne geldik ve gerçekten çok önemli maddeleri ihtiva etmiş olmasına rağmen gündem içerisinde belki gerekli vurguları yapma fırsatımız olamadı.
Burada parti gruplarının tamamıyla, Komisyonumuzun yaptığı çalışmayla, gerçekten önemli maddeler Türkiye'de şehircilik ve imar adına bu kanun içerisine birlikte dercedilmiş oldu.
Kanunda 11 tane kanuna ilişkin düzenleme olduğu kadarıyla en çok 3194 sayılı İmar Kanunu, İskân Kanunu, Gecekondu Önleme Kanunu, Yapı Denetimi Hakkında Kanun, Kıyı Kanunu ve Coğrafi Bilgi Sistemlerine ilişkin düzenlemeler yapıldı. Ama kanunda, özellikle, imar planlarının değiştirilmesi hakkında belediyelerde, valiliklerde ve Bakanlıkta hepimizin malumu olan, hassasiyet içeren konularda önemli düzenlemeler yapıldı. Kanun içerisinde imar plan değişikliklerinin parsel bazında yapılamayacağı, minimum ada bazında yapılacağı temel hükmü getirildi. Ada bazında yapılacak imar plan değişiklikleri için de adada mülkiyeti bulunanların tamamının rızasının yani muvafakatinin alınması gibi önemli bir madde de bu kanunun içerisinde yer aldı.
Plan değişikliklerinden oluşan değer artışının kamu lehine kalması, hepimizin uzun yıllardır özlediği ve olması için de çaba sarf ettiği bir husustu. Yine bu kanunun bütünü içerisinde, imar değişikliklerinden elde edilen değer artışının yine yapılaşma, şehircilik, depreme dayanıklılık ve sağlıklı şehirler oluşması adına kullanılması amacıyla da kamunun elinde kalması bu kanunla sağlanmış oldu.
Ruhsata aykırı yapıların üçüncü şahıslar adına mağduriyet doğurmaması için yine bence reform niteliğinde olan bir maddeyle proje eklerine aykırı olan yapıların tapu kaydına, beyanlara şerh edilmesi gibi önemli bir madde yine bu kanun içerisinde getirilmiş oldu. Burada amaç, herhangi bir şekilde bilerek yapılan proje aykırılıklarının, ruhsata aykırılıkların üçüncü şahısları hiçbir şekilde mağdur etmesinin kabul edilemeyeceği gerçeğidir.
Yine, Yapı Kayıt Belgesi alan yapıların depreme ilişkin güçlendirmelerinin yapılması hususunda çok önemli bir maddeyle beraber, deprem güvenliğine katkı sağlayan bir madde de bu kanun içerisinde yerini almış oldu.
İmara ilişkin davaların uzun yıllar alması, imarın da mekânı planlayan önemli bir düzenleme olması sebebiyle, yaşamın tüm alanına müessir sonuçlar doğurması sebebiyle bu davaların çabuk sonuçlandırılması için ivedi yargılama usulünü öngören bir düzenleme maddenin içerisinde yer aldı. Lisanslı harita kadastro büroları ile mühendislik büroları arasında yaşanan sıkıntıların çözülmesi amacıyla önemli düzenlemeler yine kanun içerisinde getirilmiş oldu. Lisanslı harita kadastro bürolarının lisanslarını haiz oldukları süre içerisinde serbest mühendislik büroları tarafından yapılan iş ve işlemleri yapamayacağı ve 65 yaşından sonra da bu faaliyeti yapmalarının mümkün olmadığı kanun içerisinde yer almış oldu.
Çok kıymetli milletvekilleri, malum, imarla ilgili süreçler hepimizi ilgilendiriyor; gerek Bakanlık boyutu gerekse belediyeler boyutu gerekse valilik boyutu. Büyükşehir belediyeleri olmayan iller içerisinde il özel idareleri imarla ilgili süreci il genel meclislerinin kararları çerçevesinde yürütmeyi sağlıyorlar ama temel olarak hepimizin uğraştığı -siyaset farkı gözetmeksizin- belediye ve bölgelerdeki yaşanan temel sorun, kaçak yapılaşmayla etkin mücadele edilmesi. Kanun içerisinde kaçak yapılaşmayla etkin mücadele edilmesi için cezai müeyyidelerde önemli düzenlemelerin de yer aldığının burada bilinmesi gerekiyor.
Arazi kullanım kararları, imar planları şehirlerin mutlak anayasaları niteliğinde ama değişen ihtiyaçlar her zaman bu mevzuatlar üzerinde de önemli düzenlemeler yapmamızı gerektiriyor. Bu yasa çalışmasında tüm partilerin katkı koyduğu gerçeğini az evvel verilen önergelerden de görmüş bulunuyoruz.
Yaşadığımız deprem gerçeği, yapılan imar planlarının, imar planları üzerine yapılan yapıların, bu yapılara ilişkin daha sonra yapılan tadilatların ve güçlendirmelerin ne kadar önemli olduğu gerçeğini bizlere her fırsatta gösteriyor. Bunları, maalesef, vatandaşlarımızın canlarıyla, mal kayıplarıyla ödemekteyiz. Bunun son bulması için de bu teklifte yapı denetimine ilişkin önemli düzenlemeler bulunmaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Minsolmaz, sözlerinizi tamamlayın.
SELAHATTİN MİNSOLMAZ (Devamla) - Bilimin ışığında; yer bilimlerini, mimarlığı, şehir planlamayı, çevreyi ve tüm mühendislik disiplinlerini kullanmak suretiyle yapılan düzenlemelerle murat edilen, hepimizin daha sağlıklı ve güvenli şehirlerde yaşaması, imar değişiklikleriyle oluşan değerin kamunun elinde kalması, hiçbir surette imar değişikliklerinin bir imar planı uygulama yöntemi olmasının kabul edilemeyeceği; planların yapıldığı esaslara, ölçülere sadık kalınarak uygulanmasının sağlanması. Planları değiştirmek suretiyle oluşan süreçlerin de hepimizin yaşamında ne gibi hususları, belediyeler sürecinde ne gibi sıkıntıları gündeme getirdiğine hep beraber tanık olduk ve bu kürsüde bunlar yeterince anlatıldı.
Ben, kanunun hayırlı olmasını temenni ediyorum. Ülkemizde imar, şehircilik, çevre, tüm hususlar hakkında sağlıklı değerler getirdiğini, önemli hususların da kanun metninde bulunduğunu ifade etmek istiyorum.
Yüce heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)