GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:55
Tarih:12.02.2020

AYHAN EREL (Aksaray) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri, yüce Türk milleti; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

"Bu topraklar bize mezar olmadan düşmana gülzar olmaz." diyerek Kuvayımilliye'nin ilk hareketini başlatan Maraşlı hemşehrilerimize, Maraşlı vatandaşlarımıza buradan saygılar sunuyorum.

Değerli milletvekilleri, mevcut uygulamada, yapı denetim kuruluşları ve laboratuvar kuruluşları hakkında nispeten küçük aykırılıklarından ötürü suç duyurusunda bulunulması büyük mağduriyetlere neden olmaktadır. Görüşmekte olduğumuz kanun değişikliğinin 24'üncü maddesiyle, usul ekonomisi ve yargıya iş yükü olmaması açısından suçun unsurları net olarak belirlenerek mağduriyetin giderilmesi hedeflenmektedir ancak mevcut sistemde statik projedeki bir uyumsuzluk yapı denetim firmasının kapatılmasına neden olmaktadır. Can güvenliğinin sağlanmasında şayet statik projedeki uyumsuzluk, sistemi olumsuz etkilemiyor ve yapılan statik hesaplarla ispatlanıyorsa yapı denetim sisteminin kapatılmaması gerekmektedir. Ve bu gerekçelerle, yapı denetim sisteminde iş almaktan men cezası ya da kapatma cezası kaldırılmalıdır; yerine, sorumlu kişilerin cezalandırılması, ilgili yapı denetimine de para cezalarının uygulanması getirilmelidir. Bu sayede, yapı denetim şirketlerinde 1 veya 2 kişinin yapmış olduğu hata yüzünden yapı denetim firmasında çalışan tüm kişilerin işlerinden çıkarılarak mağdur olmasının ve işsizlik oranının artmasının önüne geçilmelidir.

Sayın milletvekilleri, lisanslı harita kadastro mühendisleri büroları tekeli yaşanmakta ve halkımıza maddi ve manevi anlamda büyük yükler yüklenmektedir. Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği'nin 4'üncü maddesi, harita üretimine ayrı bir statü tanımlamaksızın, harita mühendisi diplomasına sahip tüm mühendisleri kapsamaktadır. Kadastro Genel Müdürlüğünce yapılan sınavla elde edilen lisanslı harita mühendisleri, kadastronun iş ve ehliyeti konusunda yeterli bulduğu mühendisleri tarif etmektedir. Mühendislik ve mimarlık fakültesinden mezun olunan hiçbir meslek disiplininde ayrı bir statü tanımlanmazken pratikte kadastronun güvendiği, "harita mühendisi" anlamına gelen yeni bir alan oluşturulmuştur. Mimar veya mühendisler, diğer meslek disiplinlerinde olduğu üzere, mesleğini iyi yapma konusunda ayrılabilirler; sonuçta her mimar, her inşaat mühendisi, makine mühendisi, elektrik mühendisi gibi harita mühendisi de hata yapabilir ve bu hatasının sonuçlarına da katlanır. Hâl böyleyken harita mühendislerinin işlerinde nasıl bir özellik vardır ki Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından ayrı bir statü sağlanmaya ihtiyaç duyulmuştur? Lisanslı harita kadastro mühendisleri büroları bulundukları özel statü gereğince kendiliğinden bir tekel oluşturmakta, belirli bir ücret tarifesine göre iş yürütmektedir. Pratikte Kadastro Müdürlüğünün yaptığı işi yapan, kolaylaştıran bu birimler sorumluluk aldıkları, temelinde aslında teknik olarak hiçbir sorumluluk, istem içermeyen birçok belgeyi bedellerle vatandaşa vermektedir. Bu durum harita mühendisleri arasında büyük bir ayrıcalık yaratmakta, normal harita mühendisleri bu iş ve işlemleri yapamamakta, geçimlerini sağlayamamaktadır. Bu uygulamadan vazgeçilerek tüm harita mühendislerine bu işleri yapma hakkı verilmelidir.

Çok değerli milletvekilleri, günümüze baktığımızda Çukurova'nın, Harran'ın, Bursa Ovası'nın, Adapazarı Ovası'nın Akdeniz'deki Antalya ovalarının büyük bir bölümünün beton hâline geldiğini görmekteyiz. Yani, bu böyle devam ederse insanlarımız ileride tarım yapabilecek alan bulamayacaklar. İnsanlar ev yapabilecek, fabrika yapabilecek arazileri, taşınmazları çok kolaylıkla bulabildikleri hâlde tarım yapacak alanları bulmakta zorluk çekecek. Dolayısıyla, bundan böyle Bursa Ovası'nda, Sakarya Ovası'nda, Çukurova'da imara ve fabrikalaşmaya müsaade edilmemelidir. Geçenlerde, gazetelerden takip ettiğimiz kadarıyla, bir Alman otomobil fabrikası Türkiye'de üretim yapmak için fabrika kurmak istiyor ve yer arıyor, yer olarak da Manisa'yı seçiyor. Manisa, topraklarında her türlü tarımın yapılabileceği özel ve güzel arazilere sahip. Aksaray'da dümdüz ovalarımız var, yerlerimiz var, taşınmazlarımız var; gelin, fabrikayı buraya yapın. Yol derseniz yol var, ulaşım derseniz ulaşım var, Türkiye'nin ortasında bir yer. Kanaat eden Aksaray halkı bu fabrikada da alın teriyle, göz nuruyla çalışmaya hazır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi Sayın Erel.

AYHAN EREL (Devamla) - Alman otomobil fabrikası kendi iradesiyle yer seçmeyi bir tarafa bıraksın, devlet idaresi buraya el koysun, tarıma müsait olmayan alanlarda fabrikaların yapılmasının önü açılsın.

Yarın öbür gün tarım yapacak arazi bulamayacağız, bu şekliyle gelecek nesillerimize -kusura bakmayın- ihanet etmiş oluruz diyorum, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)