GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Coğrafi Bilgi Sistemleri ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:56
Tarih:13.02.2020

FERİDUN BAHŞİ (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 161 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 37'nci maddesi üzerine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Orta Doğu bataklığında Rusya'yla el ele vermiş olan Suriye ordusunun İdlib'de yaptığı saldırılar sonucu, yine, bir defa daha kınalı kuzularımız şehit ve gazi olmuşlar ve olmaya devam etmektedirler. Bugüne kadar şehit olan tüm kınalı kuzularımızın ruhları şad olsun. Gazilerimize acil şifalar diliyorum.

Değerli milletvekilleri; demokrasi, hesap vermeyen, dediğim dedik, kibirli bir üslupla değil, ancak halkına hesap veren, bunu bir sorumluluk hâline getirmiş bir anlayışla güçlenebilir. Biz de bu anlayışla toplumun beklentilerini, bizden istediklerini veya iktidarın duymak bile istemediği bazı konuları dile getirmek amacıyla Türkiye Büyük Millet Meclisine çeşitli kanun teklifleri ve önergeler veriyoruz. Örneğin, Devlet Memurları Kanunu'nda sayılan (a) ve (b) kadro memurluklarına girişte belirlenen 35 yaş sınırının Avrupa Birliği ve gelişmiş ülkelerle uyumlu hâle getirilmesini; liyakat sahibi, kamu ve özel sektör iş tecrübesine sahip kişilerin bu kadrolarda daha fazla istihdamına imkân sağlamak ve terör örgütlerince oluşturulmuş veya eğitim hakkı ihlalleri sebebiyle oluşan mağduriyetleri giderebilmek için yaş sınırının kaldırılmasını talep ediyoruz.

Anayasa'nın kamu hizmetine girme hakkını düzenleyen 70'inci maddesinin birinci fıkrasında "Her Türk, kamu hizmetlerine girme hakkına sahiptir." denilmiş, ikinci fıkrasında ise "Hizmete alınmada görevin gerektirdiği niteliklerden başka hiçbir ayrım gözetilemez." hükmüne yer verilmiştir. Kamu görevlileri hakkında kanunlarda öngörülen kısıtlamaların, hizmetin etkin ve verimli bir biçimde yürütülebilmesi amacına uygun olması gerekmektedir. Yani kısıtlama ile yürütülen hizmet arasında günün koşullarına ve gerçeklerine uyan ve zorunlu bir neden-sonuç bağının kurulması ve hukuk devleti ilkesinin bir gereği olarak da adalet ve hakkaniyet ölçüsünün zedelenmemesi gerekmektedir. Bundan dolayı gerek sosyokültürel ve ekonomik koşullardaki gelişmeler gerek emeklilik yaşının yükselmesi göz önüne alınarak bu düzenlemenin hayata geçirilmesi gerekmektedir.

Değerli milletvekilleri, hızlı toplumsal değişmeyle çocuk ve gençlerin uyuşturucu, şiddete yönelme, evden kaçma, okul başarısızlığı ve okula devamsızlık gibi problemlerinde artma olmuştur. Çağdaş eğitim sisteminde, özellikle eğitim kurumlarında psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine duyulan gereksinim bu nedenle kaçınılmaz olmuştur. Ancak öğrencinin merkezde olduğu bir rehberlik anlayışı kurumsal düzeyde konuyla ilgilenen herkesçe benimsenirken uygulamadaki aksaklık ve sorunların bir türlü üstesinden gelinememektedir. Rehberlik ve psikolojik danışma uzmanlarının rol ve işlevlerinin de hâlâ tartışılmakta olduğu görülmektedir. Bundan dolayı, görev yapmakta olan tüm rehber öğretmenlerin psikolojik danışman kadrolarına aktarılması gerekmektedir.

Bir diğer konu ise öğretmen olduğu hâlde veri hazırlama kontrol işletmeni, bilgisayar işletmeni, şef, zabıt kâtibi, icra memuru, gümrük muhafaza memuru, ambar memuru, gişe görevlisi, adliye çalışanı, infaz koruma memuru, itfaiyeci, şoför, kaloriferci, hizmetli gibi mezuniyet dışı unvanlarda çalışmak zorunda kalan kamu personeli vardır. Bu, devletimiz için maalesef büyük, yetişmiş beyin gücü israfı, verimsiz insan kaynakları planlamasıdır.

15/7/2016 sonrası olağanüstü hâl döneminde KHK'lerle meslekten ihraçlar sonucu binlerce öğretmen açığı ortaya çıkmıştır. Millî Eğitim Bakanlığının okullarda ikili eğitimden vazgeçip tam gün eğitim öğretime geçme planı yeni öğretmen ihtiyacı da doğurmaktadır. Ayrıca, bütçe olanaklarının kısıtlılığı sebep gösterilerek atama yapılmadığı gerçeği de ortadadır. Bundan dolayı Millî Eğitim Bakanlığı ölçütlerine göre öğretmen olup başka unvanlarda memurluk yapanlardan isteyenlerin kadrolarının Millî Eğitime öğretmen olarak kaydırılması sorunu büyük ölçüde çözülecektir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

FERİDUN BAHŞİ (Devamla) - Değerli milletvekilleri, bu arada, bir de çırak ve stajyer öğrenci olarak çalışmaya başlayan insanlarımızın sorunlarına değinmek istiyorum. Çırak ve stajyer öğrenci olarak çalışmaya başlayan insanlarımız, bu sürelerinin sigortalı sayılmasını ve borçlanma hakkı talep etmekte ve beklemektedir. Bu talebin yerine getirilmesi için bir kere daha bu kürsüden konuyu dile getiriyoruz.

Bu sorunların en kısa zamanda çözüme kavuşturulmasını diler, Gazi Meclisi ve yüce Türk milletini saygıyla selamlarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)