| Konu: | Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 58 |
| Tarih: | 19.02.2020 |
MUSTAFA TUNCER (Amasya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Meclisin gündemi finans olunca ben de Et ve Süt Kurumunun finansıyla ilgili bir konudan sizlere bahsetmek istiyorum.
Değerli milletvekilleri, KİT alt komisyonumuzca Et ve Süt Kurumunun 2017 ve 2018 yılları Sayıştay raporları görüşmeleri yapılmıştır. Bu görüşmeler esnasında, Kurumun en önemli gider kalemlerinden bir tanesinin de kira giderleri olduğu görülmüştür, şöyle ki: Et ve Süt Kurumu Yönetim Kurulu, 20 Mart 2006 tarih ve 32 sayılı Kararı'yla genel müdürlük hizmet binası kiralamak üzere Genel Müdürlüğe yetki vermiştir. Bu karar uyarınca Genel Müdürlük tarafından Ankara Çankaya Balgat'ta 3.886 metrekare kullanım alanı olan iş yeri beş yıllık kira sözleşmesiyle kiralanmıştır. Sözleşmenin bitim tarihi olan 1 Haziran 2014 tarihinden sonra da kira sözleşmesi, sözleşmenin "hususi şartlar" bölümünün 19'uncu maddesi gereği her yıl uzatılmıştır. Bu binanın yetersiz kalması üzerine de Kurum Yönetim Kurulunun 20 Mart 2013 tarihli kararıyla ek hizmet binası olarak kullanılmak üzere yeni bir bina daha üç yıllık kira sözleşmesiyle kiralanmıştır. Genel Müdürlük ve ek hizmet binası olarak kullanılmak üzere kiralanan binalar için, kiralandıkları dönemden 2016 yılı sonuna kadar olan sürede toplam 8 milyon TL kira bedeli Kurum tarafından ödenmek zorunda kalınmıştır.
Sayıştay, 2011 yılı raporunda Kurumun kendi mülkiyetindeki bir binada hizmet vermesini ve kira ödemekten kurtulması gerektiğini önermiş, bu öneri doğrultusunda, Kurumca yapılan yazışmalar sonunda, Ankara Yenimahalle'de bulunan 16.816 metrekare yüz ölçümlü hazineye ait taşınmaz tahsis edilmiş ve bu arsa üzerindeki pürüzler giderilmiş, 25/9/2014 tarihi itibarıyla imar tadilatı da kesinleşmiştir.
Kurum, kendi mülklerine yapacakları hizmet binaları için gerekli olan avan projesini, uygulama projesini ve yaklaşık maliyet hesabını 5 Mart 2015 tarihinde yaptırmış ve bu işin 2016 yılı yatırım programına alınması için Kalkınma Bakanlığına, bugünkü Cumhurbaşkanlığı Strateji Daire Başkanlığına başvuruda bulunmuştur ancak ödenek verilmediği için 2016 yılında hizmet binası inşaatına başlanılamamıştır. Kurum, inşaata başlanılması için 2017, 2018, 2019 ve 2020 yıllarında başvurularını yinelemiş ancak tasarruf tedbirleri gerekçe gösterilerek yine programa alınmamıştır. Tüm bu işlemler yapılırken Kurum da kirada oturmaya ve epeyce yekûn tutan kira bedellerini ödemeye devam etmiş ve hâlen de etmektedir. Hatta, Et ve Süt Kurumu Yönetim Kurulunun 25/1/2017 tarihli Kararı'yla, mevcut kiralık binaların hizmete elverişli olmadığı gerekçesiyle, daha elverişli olan başka bir bina aylık 185 bin TL artı KDV'yle kiralanmıştır. Hâlen bu yerde kiracı olan Et ve Süt Kurumu 2020 yılında bu yere aylık 248 bin TL artı KDV kira bedeli ödemektedir -yani 292.640 lira her ay kira bedeli olarak ödemekte- on beş yıllık ödenen kira miktarını da varın siz hesaplayın.
AK PARTİ iktidarı, Et ve Süt Kurumunun kendi mülkiyeti olan hizmet binasının yapımını sürekli ertelemesi nedeniyle bina yapımı için harcanacak paradan kat kat daha fazlasının kiraya ödenmesine sebebiyet vererek Kurumu ekstra zarara uğratmaktadır. Görevi, canlı hayvan, et ve süt piyasasının fiyatlarındaki dengenin üretici ve tüketici aleyhine bozulmasını önlemek olan ve bu amaçla görev yapan Kurumun kendisine ayrılan bütçeden 3,5 milyon lira parayı kira bedeline ayırması da üretici ve tüketicinin haklarını korumak için yapılacak harcamanın eksik yapılmasına sebebiyet vermektedir.
Yine, saray için her türlü harcamanın tasarruf tedbirlerine bakılmaksızın yapıldığı, Beştepe'deki saray yetmezmiş gibi ayrıca yazlık ve kışlık saray yapılmasına devam edildiği, uçan ve yüzen saraylar alındığı dikkate alındığında, tasarruf tedbirleri gerekçe gösterilerek milletin yararına çalışan Et ve Süt Kurumu hizmet binasının yapılmayarak Kurumu yüksek ve sürekli kira ödemeye mahkum etmenin ne tasarruf tedbirleriyle ne de samimiyetle uzaktan yakından ilgisi yoktur. Bir örnek vermek gerekirse, Kurum 2017 yılında 250 bin büyükbaş hayvan ithal etmiştir. Bu hayvanların 205 bin adedi Avustralya'dan ithal edilmiştir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı.)
MUSTAFA TUNCER (Devamla) - Sayın Başkanım, tamamlayayım.
BAŞKAN - Tamamlayın.
MUSTAFA TUNCER (Devamla) - Avustralya Hükûmeti kendi hayvanlarının "ESCAS" isimli güvenlik belgesi olan kombinalarda kesilmesini şart koşmuş, Et ve Süt Kurumu bu belgeye uygun kombinası olmadığı için 205 bin baş hayvanı özel sektörde kestirmek zorunda kalmış ve fazladan kesim ücreti ödemiştir. Şayet Kurum, kira için yıllık 3,5 milyon lira ödememiş olsa, çok rahat, aranan standartlarda kombinaları da kendisi kurabilecektir. Bir an önce Et ve Süt Kurumu hizmet binasının yapılarak Kurumun kira için ödediği paraların da üretici ve tüketici menfaatleri için ödenmesinin sağlanması kaçınılmazdır diyor, Sayın Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)