GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:59
Tarih:20.02.2020

AYHAN EREL (Aksaray) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri, yüce Türk milleti; Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin ikinci bölümü üzerinde şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Hepinizi saygıyla sevgiyle selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin ikinci bölümünde yer alan Sermaye Piyasası Kurulu Kanunu'nda yapılan değişiklikleri kısmen olumlu bulmakla beraber, bununla alternatif finansman kaynaklarına ulaşılması, yatırımcıların tasarruf yapmaya teşvik edilmeleri, yatırım getirilerinin artırılması ve yatırım maliyetlerinin düşürülmesi hedeflenmektedir. Örneğin, 28 ve 29'uncu maddelerde önerilen değişiklikle yurt dışında bulunan tröst benzeri yapılanmaların borçlanma aracı sahipleri kurulu kapsamında oluşturulmasının yasal dayanağı oluşturulmakta olup sermaye piyasalarının etkin olmasının önü açılmak istenmektedir. Keza, 31'inci maddede Sermaye Piyasası Kurulu kapsamında olan yatırım kuruluşları ve portföy yönetim şirketlerinin hisse senedi işlemleriyle sınırlı tutulmuş olan kredi ve borç verme alanları genişletilmektedir. Böylelikle yine, bankacılık kesiminin üstüne binmiş olan finansman yükü yatırım kuruluşları ve portföy yönetim şirketlerine kaydırılabilecek, başta proje finansmanı olmak üzere uzun süreli kredi finansman ihtiyacı gerektiren yatırımların finansmanının sermaye piyasalarından sağlanmasının önü açılacaktır.

34'üncü maddede önerilen en önemli olumlu değişiklik, bu maddenin devreye girmesiyle projelere özel fonlar oluşturmak ve bu fonları yatırımcılara sunmak olanaklı hâle gelecektir. Böylelikle hem alternatif finansman kaynakları yaratılmak suretiyle, bankacılık sisteminin üstündeki finansman yükü azaltılacak, yatırımcılara yeni yatırım araçlarına yatırım olanağı sağlanacak, faiz hassasiyeti olan kimselere daha fazla yatırım ve getiri elde etme imkânı sunulacaktır. Dolayısıyla Sermaye Piyasası Kanunu'nda önerilen değişikliklerle hem yatırımcılar kâr faizinden daha yüksek getiri elde edecekler hem de finansman ihtiyacı olan kurum, kuruluş ve proje sahipleri daha kolay, daha ucuz fonlamaya ulaşma olanağına sahip olacaklardır.

Teklifte yer alan düzenlemelerin bazılarına, sebeplerini yukarıda açıkladığımız şekilde lehte yaklaşmaktayız. Fakat 40 maddeden oluşan teklifin ruhuna baktığımızda, şeffaflık ilkesini ihlal edecek, finans piyasasındaki rekabeti olumsuz etkileyecek ve yeni dengesizlikler yaratacak düzenlemelerin de öne çıktığı ortadadır. Bu kanun teklifi Komisyonda görüşülürken iktidar, burnundan kıl aldırmama konumundan vazgeçip bu alanda deneyimi, bilgisi, birikimi Türkiye tarafından bilinen muhalefet milletvekillerinin görüş ve düşüncelerini dikkate alarak metne şeklini vermiş olsaydı bu kanun teklifi daha verimli, daha uygun olacaktı diye düşünüyoruz.

Tabii ki konu banka ve para olunca da Türkiye'de yaşayan insanlarımızın bu alanda, ekonomik alanda, parasal alanda, bankaların uyguladığı düzlemsel alanlarda ne kadar sıkıntıda olduğu hepimizce bilinmektedir. İhtiyaç kredisindeki ve diğer kredilerdeki borçlu kişi sayısı günümüzde 25 milyonu aşmıştır. Buna bağlı olarak da son beş yıl içerisinde icraya verilen vatandaş sayısı da bu alanda 4 milyonu aşmıştır. Yine, çiftçilerimizin Ziraat Bankasına, Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borçları artık çiftçiler tarafından ödenemez hâle gelmiştir. Dolayısıyla, bugüne kadar borcunu ödeyemeyen vatandaşlarımız -varsa elinde- taşınmazlarını, motorlu taşıtlarını satmak zorunda kalmaktadır, bundan mahrum olanlar ise borcu borçla kapatma yoluna gitmektedirler.

Dolayısıyla, ekonomik sıkıntılar Türkiye'de yaşayan insanlarımızı artık canından bezdirir hâle gelmiştir. Keşke bu teknik kanunlar arasına vatandaşlarımızın nefes almasını sağlayacak, onların yarınlarından endişe etmelerini ortadan kaldıracak düzenlemeleri de koyabilseydik diyorum, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)