GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2013 YILI MERKEZÎ YÖNETİM BÜTÇESİ VE 2011 YILI MERKEZÎ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:40
Tarih:14.12.2012

AK PARTİ GRUBU ADINA FERAMUZ ÜSTÜN (Gümüşhane) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; 2013 yılı bütçe kanun tasarımızın Doğu Karadeniz Bölgesi Kalkınma İdaresi Başkanlığı bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Doğu Karadeniz Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı, 8 Haziran 2011 tarihinde 642 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile kurulmuş Mart 2012 tarihinde idare, başkanının atanmasıyla fiilen görevine başlamıştır.

Başkanlığın Giresun ili merkez olmak üzere, sorumluluk bölgesi, Gümüşhane, Artvin, Bayburt, Rize, Trabzon, Giresun, Ordu ve Samsun illeri olarak tanımlanmıştır.

Proje bölgesi, toplam 48.256 kilometrekare alana ve 3 milyon 841 bin 474 kişi nüfusa sahiptir.

Türkiye Cumhuriyeti ülke kaynaklarının kalkınma çabalarının da doğru kullanılmasını temin etmek, yerel dinamikleri ve fırsatları doğru kullanabilmek, yöre insanının kalkınma çabaları içinde yer alması ve entegrasyonu sağlamak amacıyla planlı kalkınma dönemi boyunca bölgesel kalkınma faaliyetlerine atıfta bulunmuş ve her dönemde bir veya birkaç bölgesel kalkınma projesi, programı yürütmeye çalışmıştır.

Türkiye'nin 2007-2013 dönemini kapsayan Dokuzuncu Kalkınma Planı döneminde ekonomik büyümenin ve sosyal kalkınmanın istikrarlı bir yapıda sürdürülmesi ve plan vizyonunun gerçekleşmesi yolunda rekabet gücünün artırılması, istihdamın artırılması, beşerî gelişme ve sosyal dayanışmanın güçlendirilmesi, bölgesel gelişmenin sağlanması, kamu hizmetlerinde kalitenin ve etkinliğin artırılması gibi stratejik amaçlar gelişme eksenleri olarak belirlenmiştir.

Yerel dinamiklere ve potansiyele dayalı kalkınma anlayışı çerçevesinde bölgesel gelişme politikalarında kalkınma idaresi başkanlıklarının temel görev ve amaçları arasında; merkezî düzeydeki politikaların daha uyumlu ve etkin hâle getirilmesi, yerel düzeyde kurumsal kapasitenin artırılması, ekonomik gelişme ve sosyal refahın ülke genelinde dengeli bir şekilde yayılması, bölge dışına göç eğilimlerinin bölge içinde tutulması, nüfusun mekânda dengeli dağılımının sağlanması, kentleşmenin sağlıklı bir yapıya kavuşturulması, kırsal kesimde refahı artırarak, kır ve kent arasındaki sosyoekonomik gelişmişlik farklarının azaltılması yer almaktadır. Bu yaklaşım çerçevesinde, ülkemizde mevcut bölgelerarası gelişmişlik farklarının azaltılması, bölgesel ve mekânsal nitelikleri de dikkate alan yatırım politikalarının tespit edilerek, kaynakların rasyonel ve etkin kullanımının sağlanması ve kalkınmanın yurt sathında dengeli şekilde gerçekleştirilmesi için bölgesel gelişme politikalarına özel bir önem vermek, Türkiye'nin her bölgesinde tamamlayıcılık, entegrasyon ve iş birliğini güçlendirmek, ekonomimiz içindeki rol ve fonksiyonunu artırmak, bölgesel ve küresel etkinliğini geliştirmek ve tüm bunların devletimizin temel öncelikleri arasında yer almasını sağlamaktır.

GAP, DAP ve KOP projelerimiz gibi Doğu Karadeniz Bölgesi Projemiz de, gerçekten, ülkedeki kalkınmanın çarpık olmasından kaynaklanan, kalkınmanın ülkenin bir bölgesine birikmiş olmasından, Anadolu'nun birçok ilinin hızla göç verip batı kısmına geçmesinden kaynaklanmıştır. Kalkınmanın bu sakin bölgelere daha da yayılmasını? Çünkü biz biliyoruz ki vergimizin yüzde 90'ına yakınını 8-10 tane ilden elde ediyoruz. Gayrisafi millî hasılamızın yine büyük bir oranı 8-10 tane ilden. Bir ülkenin bu şekilde çarpık kalkınmayla kalkınmasına devam etmesinin mümkün olmadığını biliyoruz. Onun için, ülkenin her bir tarafının, dört bir tarafının daha sağlıklı kalkınması için özellikle zorunlu kamu hizmetlerinin Anadolu'nun daha sakin illerine aktarılmasını, bunun ülkenin geleceği için, Türkiye'nin geleceği için çok önemli olduğuna inanıyorum. Askerî birliklerimizden tutun da, buna benzer kamu hizmetlerinin Anadolu'nun en ücra köşesine kadar yayılmasının, büyük şehirlerden çıkarılarak daha etkin değerlendirilmesinin bu ülke ekonomisi için, kalkınması için çok faydalı olacağını düşünüyorum.

2013 yılı bütçemizin hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.