| Konu: | Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 84 |
| Tarih: | 13.04.2020 |
AK PARTİ GRUBU ADINA BELGİN UYGUR (Balıkesir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin üçüncü bölümü üzerine AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Sözlerime başlamadan önce coronavirüs salgınında hayatını kaybeden vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, tedavi görenlere de şifa diliyorum.
Coronavirüs, tüm dünyayı olduğu gibi ülkemizi de etkilemiştir. Sayın Cumhurbaşkanımızın liderliğinde, başta Sağlık Bakanlığımız olmak üzere, tüm kurum ve kuruluşlarımız, hızlı, etkili, önleyici ve korumacı tedbirlerle son derece başarılı ve kararlı çalışmalar yürütmektedir. Salgının, ülkemizi ve vatandaşımızı etkileyen tüm yönleri kapsamlı şekilde değerlendirilip ivedi çözümlere ulaştırılmaktadır. Bu bağlamda, Covid-19'un ülkemizde de görülmesi nedeniyle yasa teklifimizle açık ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlüler ile denetimli serbestlik tedbiri uygulanan hükümlüler, 31/5/2020 tarihine kadar izinli sayılacak ve bu süre uzatılabilecekti.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; grubumuz tarafından uzun süredir üzerinde çalışılan kanun teklifi, ceza hukukçusu akademisyenler, uygulayıcı hâkim ve savcılar ve Yargıtay üyelerinin görüşleri dikkate alınarak, görüşleri alınarak hükümlülerin iyileştirilmesi ve topluma yeniden kazandırılmasına yönelik bir anlayışla hazırlanmıştı. İnfaz hukukunun temel ilkeleri de dikkate alınarak infazda adaletin sağlanması hedeflenmiştir.
Özellikle belirtmek isterim ki bu teklifin hazırlıkları esnasında milletimizin hassasiyetleri en üst düzeyde dikkate alınmış, kamu vicdanını yaralayan cinsel istismar suçları, toplum sağlığını tehdit eden uyuşturucu ticareti suçları, kasten öldürme suçları ve neticesi itibarıyla ağırlaşmış yaralama suçları ve terör suçlarında bir infaz indirimi söz konusu olmamıştır. Yine, görüşülmekte olan kanun teklifimiz bir genel af ya da özel af niteliği taşımayıp bazı suçların infaz sisteminde yapılan düzenlemeleri içermektedir. Bu nedenle oluşturulmaya çalışılan cezasızlık algısı haksız bir yaklaşımdır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; mevcut uygulamada infazla ilgili işlem ve faaliyetlerde kararların alanında uzman hâkimler tarafından verilmesi gerekliliği hasıl olmuş, bu amaçla teklifte infazda ihtisaslaşmaya yönelik düzenlemeler yapılmıştır. İnfaz işlemlerinin tek bir yargı mercisinde toplanması ve ihtisaslaşması, infaz hizmetlerinin daha işler hâle gelmesini ve mahkemelerin iş yükünün azalmasını sağlayacaktır.
Yine, infaz kanunu teklifimizde bazı suçlarda etkin mücadele ve caydırıcılığın sağlanması amacıyla cezalar artırılmıştır. Canavarca hislerle işlenen kasten yaralama suçlarında verilebilecek azami ceza artırılmakta ve ceza adaletinin sağlanması amaçlanmaktadır. Örgüt kurmak, yönetmek ve örgüte üye olmak suçlarıyla mücadelede hapis cezalarının alt ve üst sınırları artırılmaktadır. Aynı şekilde tefecilik suçlarında da cezalar artırılmaktadır.
Kanun teklifimizde kadınlar, çocuklar ve yaşlılarla ilgili de onların yararını gözeten önemli değişiklikler söz konusudur. Hamile olan ve doğum yaptığı tarihin üzerinden altı ay geçmemiş olan kadınlar hakkındaki hapis cezalarının infazı geri bırakılmaktadır. Anne ve çocuğun yararı gözetilerek ceza infaz kurumuyla daha geç karşılaşmalarının sağlanması amacıyla altı aylık geri bırakma sınırı bir yıl altı aya çıkarılmaktadır. Hükümlünün eş veya çocuklarının bakıma muhtaç olmaları hâlinde hapis cezasının infazına ara verilebilmesine imkân tanınmaktadır. Çocuk hükümlülere en geç iki ayda bir sağlanan aile görüşmesi artırılarak en geç ayda bir yapılabilmesi sağlanmaktadır. Çocuk hükümlünün iyileştirilmesi ve topluma yeniden kazandırılması amacıyla verilebilecek ödül imkânının kapsamı da genişletilmektedir. Yapılması öngörülen değişiklikle iyi hâlin belirlenmesine esas olmak üzere infazın tüm aşamalarında hükümlülerin tutum ve davranışları Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Sağlık Bakanlığından bir uzmanın da bulunduğu kurul tarafından değerlendirilecek ve buna göre hükümlünün belirli hak ve imkânlardan faydalandırılabilmesi de sağlanacaktır. Özel infaz usullerinin kapsamı genişletilmekte ve geceleyin infaz ile hafta sonu infaz için geçerli altı aylık sınır, kasten işlenen suçlarda bir yıl altı ay, taksirle öldürme suçu hariç olmak üzere taksirle işlenen suçlarda ise üç yıl olarak belirlenmektedir. Ayrıca, konutta infaz usulünün kapsamı genişletilerek çocuk hükümlüler de bu kapsama alınmaktadır.
Ağır hastalığı olan veya engellilik nedeniyle ceza infaz kurumunda hayatını idame ettiremeyecek hükümlülerin cezasının konutunda çektirilmesine infaz hâkimi karar verebilecektir. Yine, ağır bir hastalık, engellilik veya kocama nedeniyle hayatını yalnız idame ettiremeyen 65 yaşını bitirmiş olanların, cezalarının denetimli serbestlik tedbiri uygulanmak suretiyle infaz edilebilmesi imkânı getirilmektedir. Çocuk hükümlülerin 15 yaşına kadar cezaevinde kaldığı bir gün üç gün, 15 ila 18 yaş arasında kaldığı bir gün ise iki gün sayılacaktır.
Yapılan değişiklikle, soruşturma evresindeki adli kontrole ilişkin bazı tedbirleri takip etme görevi Denetimli Serbestlik Müdürlüğünün görev alanından çıkarılmaktadır. Böylece, uzmanlık gerektiren diğer adli kontrol tedbirlerine zaman ve emek ayrılması, şüphelilerin daha iyi takibinin yapılması ve adli kontrol tedbirlerinden en yüksek faydanın sağlanması amaçlanmaktadır.
Denetimli serbestlik altında bulunan ve muhtaç olduğu belirlenen kişilerin, kamuya yararlı bir işte ücretsiz çalıştırılma yükümlülüğü sırasında yaptıkları mutat yol giderleri ile iaşe giderlerinin karşılanması imkânı sağlanmaktadır. Böylece, sosyal devlet ilkesiyle uyumlu olarak, maddi imkânsızlık nedeniyle hükümlülüğün ihlal edilmesinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu'nun mevcut düzenlemesinde eşyanın değerinin fahiş olması, cezanın artırım nedeni olarak kabul edilmesine rağmen değerin hafif veya pek hafif olması indirim nedeni olarak öngörülmemiştir. Eşyanın değerinin hafif veya pek hafif olması durumunda, cezalardan indirim yapılabilmesi mümkün olmaktadır. Ayrıca, düzenlemeyle Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu'nda düzenlenen suçlar bakımından, kovuşturma evresinde de etkin pişmanlık hükümlerinin uygulanabilmesine imkân tanınmaktadır.
Adli ve idari yargı personeli ile ceza infaz kurumu personelinin atanmasında, Adalet Meslek Yüksekokulu mezunlarının yanı sıra, meslek yüksekokullarının adalet veya ceza infaz ve güvenlik hizmetleri programı, lise veya meslek liselerinin adalet alanı ve ilgili mevzuatça denkliği kabul edilen, program veya alanlardan mezun olanlara da öncelik tanınması öngörülmektedir.
Son olarak, yapılan düzenlemeyle ceza infaz kurumları ile Tutukevleri İşyurtlarında elde edilecek yıllık kârın yüzde 25'ini aşmamak üzere yapılan kâr payı ödemelerinden istifade edecek kişiler, çalışma barışının sağlanması amacıyla yeniden belirlenmekte, gayret ve başarı gösteren işyurdu çalışanları, tutuklu ve hükümlüler ile ceza infaz kurumu personeline teşvik ödemesi yapılabilmesine de imkân tanınmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan kanun teklifimizin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)