GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanunlarda ve 399 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:101
Tarih:17.06.2020

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygıyla selamlıyorum. Sıra sayısı 217 olan Kanun Teklifi'nin 4'üncü maddesi üzerinde söz aldım.

Değerli arkadaşlar, Türkiye Büyük Millet Meclisinde yeni dönemde kanun yapma tekniğiyle ilgili olarak sıkıntılar yaşıyoruz, bazı garabetler yaşıyoruz. Bu da yaşadığımız bu garabetler konusunda cuk oturan bir örnek maalesef tabii ki. Bu maddeyle yıl başında çıkardığımız bütçe kanununda değişiklik yapıyoruz, yıl başında buradan çıkan bütçe kanununda değişiklik yapıyoruz bu maddeyle. Bütçe kanununun 12'nci maddesinde bir değişiklik yapıyoruz, borçlanma yetkisi veriyoruz iktidara, Hükûmete. Şimdi, böyle bir dönemde, pandeminin olduğu bir dönemde borçlanmanın olması normal, yürütme erkinin masrafları artacaktır tabii ki, harcamaları artacaktır. Gelir biliyoruz, vergi gelirleri olan kısıtlanıyor, dolayısıyla ihtiyaç var, borçlanmada artış olması lazım. İktidarın da Hükûmetin de borçlarında bir artış olacaktır, belediye borçlarında da bir artış olacaktır; bunlar, normal. Ancak sorun, bunun yönteminde. Yöntemiyle ilgili sıkıntı var değerli arkadaşlar, burada çok değerli hukukçular var, devletteki usulü, erkânı bilen arkadaşlarımız var.

Şimdi, bütçe kanunuyla ilgili bir değişiklik yapıyoruz. Anayasa'mıza göre, bu dönem çıkan Anayasa'mıza göre diyor ki: "Bütçe kanunu özel bir kanundur; sadece Cumhurbaşkanı tarafından teklif edilebilir." Sadece Cumhurbaşkanı tarafından teklif edilebilen kanun, bütçe kanunudur; diğer bütün kanunlar, milletvekilleri tarafından teklif edilir.

Şimdi, burada yılbaşında çıkan 2020 bütçesiyle ilgili değişiklik yapıyoruz; bunun teklifini, çok değerli arkadaşlarım var, imza sahibi olanlar, onlar yapıyorlar. Peki, bütçe kanununda değişiklik yapıyorsanız bütçe kanununun usulüne neden uymuyorsunuz, böyle bir garabet olur mu? (CHP sıralarından alkışlar) Bütçe kanununun usulü, erkânı neyse o usulle yapılması lazım. Bu, Anayasa'ya aykırıdır, bariz bir şekilde aykırıdır.

Biraz önce söylediğim gibi 2020 bütçesinin 12'nci maddesinde değişiklik yapıyoruz, bu değişikliği yapıyorsak aynı usulde yapmamız gerekirdi bir kere, böyle bir yanlışlık var.

İkincisi, biz bütçe kanununu yaparken neyi konuşuyoruz? Ekonominin durumunu konuşuyoruz, devletin durumunu konuşuyoruz; İç, dış borçları konuşuyoruz; dış politikayı konuşuyoruz, her şeyi masaya yatırıyoruz. Ona göre bütçe kanununu yapıyoruz. Burada öyle bir şey söz konusu değil. Burada bize bunlarla ilgili bilgi verecek hiç kimse yok. Ne Komisyonda ne de burada, ülkenin durumuyla ilgili bilgi verecek hiç kimse yok, bir diğer garabet de burada. Diyeceksiniz ki: "Ya sonuçta kanun çıkıyor, öyle de olsa, böyle de olsa kanun çıkıyor, ne fark eder?" Çok şey fark eder değerli arkadaşlarım. Şimdi, bu işlerde esas olan güvendir, itibardır, siz usule, esasa uymazsanız güven yitirirsiniz, itibar yitirirsiniz, ondan sonra da borç alamazsınız ya da aldığınız borcun faizi çok fazla olur; sıkıntı burada. Yoksa borçlanın, böyle bir dönemde borçlanmak gerekir, biz de bunun farkındayız ama bunun usulünü doğru koyacaksınız, doğru borçlanacaksınız, gerekçelerini anlatacaksınız, "Evet, biz yılbaşında geldik böyle bir kanun çıkardık, o zaman yüzde 3 öngörmüştük, şimdi yüzde 5'e çıkarıyoruz, bunun da gerekçesi budur, şu kadar ihtiyacımız var." diyeceksiniz.

Ha, şimdi, şöyle bir eksiklik de var: Diyelim ki görüştüğümüz bu kanun, Cumhurbaşkanı tarafından teklif edilseydi, kim gelip bilgi verecekti? Atanmış birileri gelip bilgi verecekti, bürokratlar. Burada seçilmiş değerli milletvekilleri var, bazıları bakanlık yapmış geçmişte. Siyasi iradeye sahiplerdi, bakanlıklarıyla ilgili iş ve esaslar konusunda sorumluluk sahibiydiler Anayasa'ya göre. Onlar gelip siyasi sorumluluğu alıp bilgi verebiliyorlardı. Şimdi, atanmış bakanlar gelip de o siyasi sorumluluğu da alamayacaklardı, bilgi de veremeyeceklerdi, bir de böyle bir garabet var, böyle bir sıkıntı var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, toparlayınız.

BÜLENT KUŞOĞLU (Devamla) - Çok teşekkür ederim Sayın Başkan, hemen toparlıyorum.

Yani 2020 bütçesiyle ilgili bir borçlanma yetkisi ama baştan aşağı usulsüz, yanlış bir şekilde getiriliyor, Anayasa'ya aykırı olduğu çok bariz bir şekilde getiriliyor. Bu yanlışın giderilmesi lazım, bir daha böyle bir usulde bulunulmaması lazım. Zaten biz muhtemelen Anayasa Mahkemesine gideceğiz, bu yanlıştan dönülecektir ama bu yanlışın devam ettirilmemesi gerekir değerli arkadaşlarım.

Bakın, bu sene 162 milyar 818 milyon lira net, nakit borçlanma yapılmış. Normalde yapılması gereken borç 139 milyar lira, artı yüzde 5, yüzde 5 yani 150 milyar lirayı geçmemesi gerekiyordu, 162 milyar 818 milyon lira olmuş, borçlanma limiti aşılmış. Bunun için de ek borçlanmaya gidilmesi, kanun çıkması gerekiyor. Bunlarla ilgili, iktidara mensup arkadaşlarımızın gereğini yapması lazım, Anayasa'ya uygun bir şekilde bunları getirmeleri lazım.

Hepinize bu vesileyle saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)