GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ PARTİ Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:113
Tarih:14.07.2020

HDP GRUBU ADINA EROL KATIRCIOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın vekiller; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Yani, tabii, Aydın-Denizli Otoyolu'nun hikâyesini gerçekten ben de yeni öğrendim aslında ve okudukça da şaşkınlık içinde oldum çünkü gerçekten de yanılmıyorsam 8 defa iptal edilmiş bir ihaleden söz ediyoruz.

Şimdi, aslında, doğrusunu isterseniz, bu Mecliste tabii ki bunun cevabı bir şekilde iktidar tarafından verilmeli: Neden bu ihaleler sürekli olarak iptal ediliyor? Daha 3 Temmuzda yapıldı, 7 Temmuzda iptal edildi yine. Dolayısıyla açıklanması gereken bir şeyler var burada açıkçası. Fakat ben, doğrusu bu kamu-özel sektör iş birliğiyle ilgili olarak iktidarın yaklaşımında gerçekten sorunlar olduğu kanaatindeyim ve onlarla ilgili birkaç cümle etmek istiyorum. Değerli arkadaşlar, bir kere şunu söyleyeyim: Bu, kamu-özel sektör iş birliğinden farklı bir form diyebilirim. Özel sektör ile kamu belli büyük projelerin gerçekleştirilmesiyle ilgili olarak bir sözleşme üzerinden ihaleye giriyorlar ve sözleşme üzerinden de yatırımı yapıyorlar. Fakat burada en önemli şey bence, benim anladığım kadarıyla talepten kaynaklanan risk. Bunu öngörmek son derece zor ve ben ne Karayollarında, devlette ne de özel sektörde riski ölçen ve herhangi bir karayolunun riskinin ne olduğuyla ilgili olarak verilen kararların isabetli olduğu kanaatinde değilim.

Şimdi, mesela, Aydın-Denizli Otoyolu'yla ilgili olarak -benim okuduğum kadarıyla- birinci kesimde günde 35 bin araç geçecek. Nereden biliyorsunuz? Nasıl hesaplıyorsunuz bunu? Bunun önemi şuradan kaynaklanıyor: Eğer söylediğiniz, sözleşmeye yazdığınız bu rakamlar gerçekleşmezse devlet olarak siz, onlara bir para ödüyorsunuz. Şimdi, benim gördüğüm kadarıyla büyük işler, bu anlamıyla büyük yatırımlar yapıldı. Zaman zaman bu konularda sanıyorum anlaşmazlık sürüp gidiyor, Kanal İstanbul dâhil olmak üzere. Şimdi arkadaşlar, yani köprüler yapılıyor vesaire bunlara bir itirazımız yok, yapılsın tabii ki ama nasıl yapılıyor, neyle yapılıyor, kaça yapılıyor? Bunlar niçin önemli? Şundan dolayı önemli: Bizim ülkemizin -biz gelişmekte olan bir ülkeyiz ve kaynaklarımız sınırlı- bir öncelikler sırası olması lazım yani her şeyi, ihtiyacımız olan her şeyi aynı anda yapma şansımız yok, dolayısıyla da bir öncelikler sırası olmalı; şu köprü önce, şu köprü sonra gibilerinden. Şimdi, benim anladığım kadarıyla Hükûmet bu konuda çok pervasız davranıyor, hiç hesap verme gibi bir derdi de yok, hiçbir açıklama yapmıyor...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

EROL KATIRCIOĞLU (Devamla) - Çeşitli kamu-özel sektör iş birliği projeleriyle ilgili olarak sözleşmelerini Plan ve Bütçe Komisyonunda biz talep ettik "Devlet sırrı." dediler, dolayısıyla da herhangi bir bilgi vermediler.

Dolayısıyla, arkadaşlar, ben, doğrusunu isterseniz, Aydın-Denizli kara yolu sorgulaması çerçevesinde, kamu-özel sektör projeleriyle ilgili olarak bu benimsediğimiz tekniğin de üzerinde düşünmemiz lazım geldiğini düşünüyorum çünkü biliyorsunuz, aşağı yukarı dünya bundan vazgeçti; -benim bilgim dâhilinde olarak söyleyeyim- başta İngiltere olmak üzere, birçok ülkede bundan vazgeçildi. Vazgeçilmesinin en önemli nedenlerinden bir tanesinin de bu ihalelerdeki usulsüzlüklerin yaygınlığı olduğunu söyleyebilirim arkadaşlar. Dolayısıyla, benim de hissettiğim kadarıyla bütün bu projelerde bu söz konusu olacaktır diye düşünüyorum.

Teşekkür ederim. (HDP sıralarından alkışlar)