| Konu: | Hukuk Muhakemeleri Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 115 |
| Tarih: | 21.07.2020 |
ARSLAN KABUKCUOĞLU (Eskişehir) - Sayın Başkan, öncelikle yeni göreviniz hayırlı olsun.
Değerli Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan kanun teklifi üzerine söz almış bulunuyorum. İYİ PARTİ Grubu adına hepinizi saygıyla selamlarım.
Sigortacılık tahkiminde, sigorta sözleşmesinden doğan uyuşmazlıkların mahkemeler dışında Sigorta Tahkim Komisyonunda çözümlenmesi amaçlanmıştır. Değişiklikle sigorta tahkimi sonucunda dosyanın komisyonca saklanacağı kabul edilmektedir. Sigortacılık tahkimi oldukça fazla tercih edilen bir kurumdur. Dosyanın mahkemelerce saklanması gereksiz emek ve mesai sarfına neden olmaktadır. Önceki hâli, Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 352'nci maddesi uyarınca, kararın komisyon müdürünce görevli ve yetkili mahkemeye tevdi edilmesi şeklindeydi. Hakem kararının aslının dosyayla birlikte mahkemece saklanması hükmü 6327 sayılı Kanun'la değiştirilerek bu hâlini almıştır. Sigorta tahkimi Hazine Müsteşarlığına bağlı çalışmaktadır. Yine sigortacılıkta tahkime ilişkin yönetmelik müsteşarlık tarafından hazırlanmaktadır.
Hukuk sistemimizde tahkim dışında diğer alternatif çözüm yolları da mevcuttur. Değişiklikle öngörülen durumun anlaşılması açısından bu çözüm yollarından nasıl bir düzenlemeye gidildiğinin de karşılaştırılması gerekir. Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu Yönetmeliği madde 53/(1)-g: "Arabuluculuk faaliyeti sonunda düzenlenen son tutanakların kayıtları daire başkanlığınca tutulur ve saklanır." Yine, Ceza Muhakemesinde Uzlaştırma Yönetmeliği'nin 43,44,45 ve 46'ncı maddelerine göre, uzlaştırmaya ilişkin kayıtların ve raporların Adalet Bakanlığına bağlı UYAP bilişim sisteminde tutulması zorunludur.
Bir diğer örnek tüketici hakem heyetinde karşımıza çıkmaktadır. Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliği 24/(1)'e göre tüketici bilgi sisteminde oluşturulan karar tutanağı toplantı dosyasında muhafaza edilir. Burada, dikkat edilmesi gereken husus, tüketici hakem heyetlerinin teşekkül olarak Sigorta Tahkim Komisyonundan daha resmî bir pozisyonda olduğudur.
Değişiklik gerekçesi neydi? Burada mahkemelerin iş yükünün fazla olmasından ve onu azaltmaktan hareket edildi. Mahkemeler duruşma tutanaklarını, kararlarını, savcılıklar ifadeleri UYAP üzerinden hazırlamakta ve elektronik imzayla imzalamaktadırlar. Avukatlar dilekçelerini dijital olarak sunmaktadır. Dosyalardaki asıl belgeler olsa olsa delillerdir, onlar haricinde dosyada fiziki olarak saklanan elektronik imzalanmış bilgisayar çıktısı ıslak imzalı değildir netice olarak. UYAP sistemine alternatif çözüm yolları içinde entegrasyon sağlandı. Madem muazzam bir iş yükü var, madem dosya saklamak mahkemeler için ek bir yük, Sigorta Tahkim Komisyonu kararları da sisteme entegre edilmelidir, dijitalleşmelidir. "Hem güvenlikleri üst seviyede olsun hem de tek bir yapı altında toplanması sağlansın." deniyorsa burada tam olarak bunun gerçekleştiğini söylemek zor. Yapılan her değişiklik yeterince düşünülmeden, hesaplanmadan yapıldığından genellikle kısa ömürlü olmakta ve birkaç yıl içerisinde yeniden bir düzenlemeye gidilmektedir. Sosyal medyayı zapturapt altına almayı düşüneceğimize bu arşivleri dijital ortama nasıl aktaralım diye kafa yormamız daha yerinde olacaktır. Yüce Meclis milletin gerçek ve sancı çektiği sorunları çözmek yerine bu beceriksiz işlerle meşgul ediliyor, hukuki güvenlik ilkesi gereği alternatif çözümler devlet yargısına alternatif teşkil etmemelidir. Bu hâliyle tahkim kararının Komisyon bünyesinde saklanması uygun değildir.
Saygılarımı sunarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)