| Konu: | İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 117 |
| Tarih: | 23.07.2020 |
MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulumuzu saygıyla selamlarım.
23 Temmuz 1919 tarihinde millî emeller hedefiyle vatanın kurtarılması ve bağımsızlığı için mukaddes çalışmaları başlatan Erzurum Kongresi'nin 101'inci yıl dönümü kutlu olsun.
Erzurum Kongresi, dört yıla yakın süren millî mücadelemizin teşkilatlanmasındaki ilk adımları atmış, vatanımızın parçalanmaz bir bütün olduğunu ilan etmiştir. Bağımsızlık ülküsüyle vatan ve milletin kurtuluşu her şeyden önemli görülmüştür. Erzurum Kongresi, millet işi için milletle beraber çalışmayı her türlü unvana tercih edenlerin yeridir. Erzurum Kongresi, boynunda idam fermanıyla hiçbir resmî görevi olmadan milletimizin sinesinde yer almak demektir. Vatanın bölünmezliğini ve milletin istiklalini kayıtsız şartsız sağlamayı amaçlayan Mustafa Kemal Atatürk'ü, Erzurum Kongresi'nin vatanperver delegelerini ve tüm heyetini rahmetle, minnetle yâd ediyorum.
Değerli milletvekilleri, Genel Kurulda görüştüğümüz kanun tekliflerinin iktidar milletvekillerince hazırlanmış olduğu algısı oluşturularak Türkiye Büyük Millet Meclisinin ve teamüllerinin dışında hazırlandığı artık inkâr edilemez bir gerçek. Bu yöntem, Anayasa değişikliğiyle düzenlenen yeni sistem öncesinde bize vadedilen "güçlü Meclis" kavramıyla hiçbir şekilde bağdaşmıyor. Kuşkusuz, bakanlıklar ve kamu kuruluşları kanun tekliflerine ilişkin önerilerini, ihtiyaçlarını milletvekillerine iletebilmeli ancak tekliflerin Meclisimiz dışında, yürütmenin yönlendirmesiyle, tek elden, dar bir bakış açısıyla hazırlanması "demokratik yasama" anlayışına uymuyor. Parlamentomuzun yüz elli yıllık bir gelenek ve demokratik ruha sahip olduğunu unutmayalım. Demokrasinin mabedi, milletimizin göz bebeği yüce Meclis, Profesör Ali Fuat Başgil'in yıllar önce söylediği gibi, emir alan bir kanun makinesi değildir.
Görüştüğümüz bu torba teklifle, bahsettiğim anlayışın sonucu olarak, birbirleriyle ilgisiz 6 kanunun farklı maddelerinde değişiklik yapılması öngörülüyor; ayrıca "Dijital Mecralar Komisyonu" kurulması da teklif ediliyor. Son dönemde ciddi tartışmalara neden olan sosyal medya kullanımına ilişkin düzenlemenin Meclisimiz uhdesinde yapılması doğru bir yol; bununla birlikte, komisyonlardan çıkacak tekliflerin özgürlükleri kısıtlamayan, ölçülü yasalar olmasına dikkat etmeliyiz.
Türkiye Büyük Millet Meclisi ve ihtisas komisyonları nitelikli kanun yapma hak ve yükümlülüğünden alıkonulmamalı; bu bakımdan, komisyon çalışmaları sırasında muhalefetin sunduğu katkılar önemsenmeli, toplumun tüm kesimlerinin, akademinin görüşlerinin alınması sağlanmalı. Usul olarak beklentimiz, son iki yıldır yerleşik hâle gelen dayatmacı, tekelci yasama faaliyetlerinin terk edilmesi.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinde yer alan değişiklik maddeleri istihdamı artırmaya yönelik değil, hatta mevcut istihdam düzenini korumayı sağlayabilecek düzenlemeler bile içermiyor. Teklif edilen değişiklikler, yapısal ve kalıcı hâle gelen işsizlik sorununun bir müddet daha İşsizlik Sigortası Fonu'nca maskelenmesini sağlıyor. Özel sektörün desteklenmesi bağlamında, normal çalışma düzenine geçen işletmelerin işveren ve işçi sigorta primlerinin İşsizlik Sigortası Fonu yerine hazineden karşılanması daha doğru olur; İşsizlik Sigortası Fonu doğrudan işçiler için kullanılmalı. Kısa çalışma ödeneğinden yararlanma şartları hafifletilerek daha fazla işçinin ödenekten istifade etmesi sağlanmalı. Bu kapsamda, kısa çalışma ödeneğinden yararlanabilmek için sigortalı bir işte çalışıyor olmanın yeterli olması işçi sağlığının korunması açısından son derece önemli, olumlu olur. Covid-19 pandemisinin ekonomik etkilerini en aza indirgeyecek, gerçekçi gelir ve maliye politikalarını, yasal düzenlemelerini gerçekleştirmeliyiz. Bundan üç ay evvel, istihdam piyasasına yönelik önlemler Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine geldiğinde önerilen tedbirlerin yeterli olmayacağını, krizden çıkış için, kapsamlı bir plana ihtiyaç duyulduğunu İYİ PARTİ olarak dile getirmiştik. Aradan geçen dönemde ekonomi yönetimi tarafından bu ölçüde bir bakış ortaya konmadı. Bu durum, süreci yönetmekten çok günü kurtarmaya yönelik anlayışın AK PARTİ siyasetine tamamen hâkim olduğunu gösteriyor.
Değerli milletvekilleri, Türkiye Bilimler Akademisinde görevli akademisyenlerin özlük hakları tabii ki iyileştirilmeli; bilimsel faaliyetlerin desteklenmesine yönelik ihtiyaç duyulan bir düzenleme. Bununla birlikte, söz konusu düzenleme genel hukuk kuralları çerçevesinden yapılmalı, araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde bulunan diğer kurumlarımızda da bu iyileştirme emsal olmalı.
Diğer bir konu ise şu: Toplu taşıma araçları sahiplerine, araçlarının engelliler tarafından da kullanılabilmesi amacıyla gerekli tertibatları yapmaları için verilen süre sürekli uzatılıyor. Süre uzatılması yerine neden şimdiye kadar gerekli düzenlemelerin yapılmadığının tespit edilmesi sorunu kalıcı bir şekilde çözecektir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayalım lütfen.
MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Toplu taşıma araçlarını üreten firmalara engelli dostu araçlar üretim kotası getirilebilir veya araç sahiplerinin gerekli dönüşümü yapmaları için faizsiz kredi desteği verilebilir.
Sözlerimin sonunda, Manisa Soma'daki maden işçilerine yönelik yapılan düzenlemenin ülkemizde meydana gelen diğer maden kazaları sonrasında hizmet akitleri sona erdirilen ancak kıdem tazminatı ödenmeyen işçiler için de geçerli olmasını ifade eder, Genel Kurulu saygıyla selamlarım. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)