| Konu: | Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Haydar Akar'ın, 228 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle Komisyona iade edilip edilmemesi hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 4 |
| Tarih: | 13.10.2020 |
RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkan, öncelikle, tavrınızın lehinde olduğumu beyan etmek istiyorum. Diğer taraftan, bugün grup önerimiz kabul edildi. İç Tüzük 19'a göre Danışma Kurulu oy birliğiyle karar alamadı ve grup önerimizi burada dile getirdik. Grup önerimizde, 228 sıra sayılı kamu maliyesiyle ilgili bu Kanun Teklifi'nin gündeme alınmasını önerdik ve Türkiye Büyük Millet Meclisi, milletvekilleri bu kanun teklifinin gündeme alınmasını kabul etti. Dolayısıyla, şu an kırmızı bülten burada, gündeme girdi. 228 sıra sayılı Kanun Teklifi'miz gündemin 1'inci maddesinde şu an. Dolayısıyla, eğer Anayasa'ya itiraz edilecek ise grup önerimize itiraz edilmeliydi. Bu, bir.
İki: Diğer taraftan, İç Tüzük 38'e göre komisyonlarda teklifler görüşülürken Anayasa'ya uygunluğu incelenir. Anayasa'ya uygun mu değil mi itirazı komisyonlarda dile getirilebilir. Komisyon Başkanı, Komisyon üyeleri buna karar verir. Oradan geçtikten sonra da eğer Anayasa'ya itiraz edilecek ise İç Tüzük 84, Anayasa'ya aykırılık önergeleri, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda kanun teklifinin Anayasa'ya aykırılık itirazı: "Bir kanun teklifinin Genel Kuruldaki görüşülmesi sırasında teklifin belli bir maddesinin Anayasaya aykırı olduğu gerekçesiyle reddini isteyen önergeler, diğer önergelerden önce oylanır." Yani Türkiye Büyük Millet Meclisinde bu teklif görüşülürken önergeyle teklifin Anayasa'ya aykırı maddelerine aykırılık önergeleri verilebilir, bunu da Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan Vekili öncelikle ele alır.
Şuraya gelmek istiyorum: Bir, kanunun sevki; iki, Türkiye Büyük Millet Meclisi ilgili komisyon; üç, Türkiye Büyük Meclisi Genel Kurulu. Bu aşamalardan geçerek kanunlaşacak. Anayasa'ya aykırılık itirazlarının denetimi, murakabesi burada. Burada biz diyoruz ki "Bu teklif Anayasa'ya uygundur." Siz de diyorsunuz ki " Anayasa'ya aykırıdır." Netice itibarıyla bunun nihai kararı Türkiye Büyük Millet Meclisinde verilecek. Bununla tatmin olmayan taraf Anayasa Mahkemesine götürebilir. Anayasa Mahkemesi niye vardır? Kanunların Anayasa'ya murakabesi için vardır. Dolayısıyla, tabii ki hiç kimse bu şekilde bir öneride bulunamaz ama Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasa'ya aykırı kanun çıkarabilme yetkisini haizdir. Niye? Anayasa Mahkemesi olduğu için, bilerek değil. Anayasa Mahkemesi, netice itibarıyla kanunun Anayasa'ya uygun olup olmadığını yargısal denetimle ortaya koyacaktır. Bu nedenle, bizim grup önerimiz de kabul edildiği için gündemin 1'inci sırasına gelmiştir. Dolayısıyla, burada usul tartışması doğru değildir, tavrınızın lehinde olduğumu beyan ediyor, tekrar Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)