| Konu: | Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 4 |
| Tarih: | 13.10.2020 |
EKREM ÇELEBİ (Ağrı) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 228 sıra sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'nin tümü üzerinde şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle, 27'nci Dönem Dördüncü Yasama Yılının Gazi Meclisimize ve ülkemize hayırlara vesile olmasını diliyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, sözlerime başlamadan önce bir şeyi de arz etmek istiyorum. Şimdi, deminden beri 2 konuşmacımız peş peşe geldi, 2'si de Plan ve Bütçe Komisyonu üyeleri. Elbette ki 2'nci partinin özellikle görevlerinden bir tanesi Hükûmeti eleştirmektir, buna bir şey söylemiyorum ama keşke söyledikleri cümlelerin veya bizim söylediğimiz, bizim getirdiğimiz kanun metinlerinin yerine bir şey getirselerdi, bir öneri getirselerdi. Plan ve Bütçe Komisyonunda görüyoruz, sadece eleştiri; Genel Kurula geliyoruz, sadece eleştiri. Özellikle kamusal alanda yıllarca görev yapan, bazılarını çok da sevdiğim ağabeylerden şunu rica ediyorum: Biz nihayetinde hepimiz burada milletvekiliyiz. Yasayı biz getiriyoruz, teklifi biz getiriyoruz ama milletvekillerini tahkir etmeyi doğru bulmuyorum. Partileri eleştirebiliriz, yasayı eleştirebiliriz ama bu milletvekili eğer bir yasa teklifini getiriyorsa bununla ilgili çalışmıştır. Bunu da takdirlerinize sunuyorum.
Değerli milletvekilleri, konuşmama başlamadan önce, kanun teklifimizle neler getirdiğimizi gerçekten sizlere özetlemek istiyorum. Teklifimizle, performans esaslı program bütçe sistemine geçilmesini; 5018 sayılı Kanun'a ekli cetvellerde yer alan kamu kurum sıralarının mevcut teşkilat yapısına göre güncellenmesini; pandeminin sosyal ve ekonomik etkilerini azaltmak, yatırım, istihdam ve büyümeyi desteklemek için bütçe dengesi çerçevesinde oluşan ilave finansman ihtiyacının karşılanmasını; vakıf üniversitelerinin tıp fakültesi açabilmesine ilişkin şartların belirlenmesini; Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığında Cumhurbaşkanlığı Raportörlüğü ve Raportör Yardımcılığı unvanının ihdas edilmesini; baz istasyonları ve bunlara yönelik iletişim araçlarının kurulduğu kule ve direklerin imar durumlarının düzenlenmesini; depremlerin neden olduğu zarar ve yaraların sarılması maksadıyla belediyelere sağlanan ancak geri ödenemeyen kredi borçlarının terkinini; köy veya belde belediyesiyken mahalleye dönüşen ve büyükşehir belediyesi sınırları içerisinde yer alan kırsal mahalle ve kırsal yerleşik alanların sosyoekonomik durumu...
MAHMUT TANAL (İstanbul) - 12'nci maddeyi niye atladınız? Düzenli anlatıyordunuz.
EKREM ÇELEBİ (Devamla) - ...belediye hizmetlerine erişebilirliği gibi etkenler çerçevesinde belirlenebilmesini ve bu alanlarda yaşayanlara çeşitli ücret, vergi, harç gibi muafiyetlerin ve indirimlerin uygulanmasını; OHAL kanunları kapsamında haklarında ilave tedbir uygulanan kişiler için ilgili kurumlara başvuru ve mahkemelere dava yolunun açılmasını; AR-GE kapsamındaki çalışmaların pandemi şartlarına uygun olarak bir yıl daha uzaktan çalışma yoluyla yapılabilmesini hedeflemekteyiz.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - 12'yi niye atladın?
EKREM ÇELEBİ (Devamla) - Sayın Tanal, biraz dinlersen herhâlde sıra sana da gelir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; merkezî yönetim bütçe kanunu, hâlihazırda 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu'yla benimsenen ilkeler çerçevesinde hazırlanmaktadır. 2003 yılında yüce Meclisimizce kabul edilen 5018 sayılı Kanun, bütçelerin sonuç odaklı bir yaklaşımla hazırlanması, mali saydamlık ve hesap verilebilirliği güçlendirmesi nedeniyle çok önemli bir reform niteliğindedir.
Teklifimizin ilk 4 maddesinde yapılan değişikliklerle, bu reformun devamı niteliğinde olan ve bütçe uygulamalarından elde edilen deneyimlerle, modern bütçe yaklaşımları esas alınarak oluşturulan performans esaslı program bütçenin uygulama sürecinin başlatılmasını ve performans esaslı bütçe sisteminin etkinleştirilmesini hedeflemekteyiz.
Bilindiği üzere, program bütçe uygulamasında kamu kaynaklarının hangi amaçlara tahsis edildiğini daha açık şekilde gösteren bir bütçe sınıflandırması kullanılmaktadır. Amerika Birleşik Devletleri, Fransa, Kanada ve Avustralya gibi gelişmiş kamu bütçeleme sistemine sahip birçok ülkede bütçeler, program bütçe yaklaşımına uygun olarak hazırlanmaktadır.
Teklifimizle getirdiğimiz performans esaslı program bütçeyle; harcamaların program sınıflandırmasına göre tasnif edildiği, harcama önceliği geliştirme konusunda karar alıcılara kamu hizmetlerinin performansına ilişkin bilgilerin sağlandığı ve bu bilgilerin kaynak tahsisi sürecinde sistematik olarak kullanıldığı bir bütçeleme imkânı doğmaktadır. Bu yaklaşımla, toplumun ihtiyaç ve beklentilerinin daha etkin bir şekilde belirlenmesi ve kamu kaynakları ile kamu hizmetleri arasında daha güçlü bir bağ kurulması sağlanacaktır. Performans esaslı program bütçe, aynı zamanda kamu harcamalarında şeffaflığa ve hesap verilebilirliğe de katkı sağlayarak yüce Meclisimizin bütçe hakkını vatandaşlarımızın adına daha etkin kullanmasına hizmet edecektir. Ayrıca bütçenin daha sade, anlaşılır ve değerlendirilebilir bir yapıya kavuşturulmasına, üst politika belgeleri ile bütçe arasındaki hedef, amaç ilişkisi ile dil ve kavram birliğinin güçlendirilmesine de katkı sağlayacaktır.
Değerli milletvekilleri, Anayasa Mahkemesinin 11 Haziran 2020 tarihli kararıyla, Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle 5018 sayılı Kanun'un (I) sayılı Cetveli'ne eklenen sıralar iptal edilmiştir. Ayrıca 5018 sayılı Kanun kapsamında yer alan idarelerden bir bölümünün hâlihazırda başka bir idareyle birleştirildiği ya da kapatıldığı hâlde kanuna ekli cetvellerde bulunmaya devam ettiği görülmektedir. Kanun teklifimizin 5'inci maddesinde yapılan değişiklikle, Anayasa Mahkemesi kararına uygun olarak ilgili kurumların listeye eklenmesi sağlanmaktadır. Söz konusu kanunun Resmî Gazete'de yayımlandığı 2003 yılından beri ekli cetvellerde birçok değişiklik yapılmış, bu değişikliklerle de ilgili cetvellerin kamuoyunca takibi oldukça zorlaşmıştır. Teklifimizle bahsi geçen sakıncaların ortadan kaldırılması sağlanmakta ve Anayasa Mahkemesi kararı uyarınca ilgili cetveller yeniden güncellenmektedir.
Değerli milletvekilleri, teklifimizde yer alan bir diğer değişiklikle, vakıf üniversitelerinde tıp eğitimi gören öğrencilerimizin daha donanımlı bir uygulamalı eğitim alabilmelerinin sağlanması amacıyla kendi mülkiyetinde, ruhsatı ve işletme hakkı kendisine ait en az 200 yataklı hastanenin varlığı şartını ya da bu şartlara sahip bir hastane için Bakanlıktan alacakları ön izin belgesiyle vakıf yükseköğretim kurumlarına tıp fakültesi açabilme imkânını getiriyoruz.
Yine, Cumhurbaşkanlığının görev alanına giren konularda, diğer Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi, kariyer meslek olarak Cumhurbaşkanlığı Raportörlüğü ve Cumhurbaşkanlığı Raportör Yardımcılığı ihdas edilmesini amaçlamaktayız. Böylelikle Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminde devletimizin işleyişine ilişkin kurum hafızasının geliştirilmesi ve daha güçlü aktarılması sağlanacaktır.
Yine, getirdiğimiz diğer bir düzenleme, elektronik haberleşme altyapılarına yapı ruhsatı alınmasına yöneliktir. Bilindiği üzere, elektronik haberleşme hizmetlerinin sürekliliği, kamu güvenliği ile afet ve acil durum haberleşmesi açısından büyük önem arz etmektedir. Günümüzde sosyal ve ekonomik hayatın idamesi için vazgeçilmez hâle gelen elektronik haberleşme istasyonları, vatandaşlarımızın iletişim ihtiyacını karşılaması açısından da elzem sistemlerdir. Bu maddeyle, kamu ve özel mülkiyete tabi alanlar, yapılar ve binalarda kurulan elektronik haberleşme istasyonlarının kule ve direkleri ile bunlara ait zorunlu altyapı unsurları için ruhsat ve izin süreçlerini düzenlemeyi hedefliyoruz. Bu sayede, elektronik haberleşme istasyonlarının kule ve direkleriyle ilgili İmar Kanunu açısından denetimi ve gözetimi kuvvetlendirmiş oluyoruz. Aynı zamanda bu maddeyle, vatandaşlarımızın ihtiyacı olan altyapıların kurulumuna yönelik ruhsat ücretlerini düzenlemeyi ve belediyelerimizin bu zamana kadar mahrum olduğu ruhsat ücretlerini almalarını sağlamış olacağız.
Bir diğer maddeyle, Marmara ve Düzce depremiyle tabii afete maruz kalan bölgelerdeki projeler için mahallî idarelere, Avrupa Yatırım Bankasından kullandırılan kredilerden doğan vadesi geçmiş ve gelecek alacakların terkinine imkân veren bir düzenleme getiriyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bilindiği gibi, bugüne kadar, pandeminin toplum sağlığının yanı sıra ekonomi üzerindeki olumsuz etkilerini en aza indirmek ve bertaraf etmek amacıyla çeşitli tedbir programları uygulamaya koyduk. Önümüzdeki dönemde de salgınla mücadelede gerek toplum sağlığı gerekse sosyal ve ekonomik hayata ilişkin birtakım önlemlerin alınması büyük önem arz etmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Toparlayalım Sayın Çelebi.
EKREM ÇELEBİ (Devamla) - Kanun teklifimizle, pandeminin etkilerini azaltmaya yönelik olarak yatırım, istihdam ve büyümeyi desteklemek için ilave finansman ihtiyacının karşılanması amacıyla düzenleme getiriyoruz. Böylece hazine nakit rezerv düzeyinin yüksek tutulmasını sağlayarak bugüne kadar vatandaşlarımıza yönelik yaptığımız yardımların devamlılığını korumayı hedeflemekteyiz.
Bir başka değişiklikle, köy ve belde belediyesiyken mahalleye dönüşen ve büyükşehir belediyesi sınırları içerisinde yer alan mahallelere -kırsal mahalle veya 10 bin metrekareden az olmamak şartıyla- kırsal yerleşik alan olarak ilan edilmek suretiyle, bu nitelikleri devam ettiği sürece vergi ve ödeme avantajlarını sürekli hâle getiriyoruz. Yıllar içerisinde, büyükşehir belediyesi sınırları içinde kalarak mahalleye dönüşen köy ve beldelerde yaşayan vatandaşlarımızın durumlarına uygun olacak birtakım muafiyet ve indirimler getirmeyi hedefliyoruz. Buradaki tespit ve takdir yetkisini ise yerel meclislere bırakarak bu şekilde, sahayı en iyi bilen idareleri tam yetkili kılmayı amaçlıyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Selamlayalım lütfen Sayın Çelebi.
EKREM ÇELEBİ (Devamla) - Sayın milletvekilleri, Anayasa Mahkemesinin 2019/92 sayılı Kararı'yla 7075 sayılı Kanun'un 2'nci maddesinin (3)'üncü fıkrasında yer alan "...ilave tedbirler ile..." ibaresi iptal edilmiştir. Bu suretle, OHAL kapsamında kabul edilen kanunlarda yer alan ilave tedbirlere karşı başvuru yolu açılmış ancak başvuru yapılacak kurum veya kuruluşun neresi olduğu belirlenmemiştir. Bu maddeyle, OHAL döneminde kabul edilen kanunlarda yer alan ilave tedbirlere karşı ilgili kuruma başvuru yolu getirilmektedir. Bu kapsamda, ilave tedbirlere karşı bu maddenin yürürlük tarihinden itibaren üç ay içerisinde ilgili kamu kurum ve kuruluşuna başvurulabilecektir. Kamu kurum ve kuruluşu en geç altı ay içerisinde başvuruyu sonuçlandıracaktır; başvurunun reddedilmesi hâlinde ilgililer Hâkimler ve Savcılar Kurulunca belirlenecek Ankara idare mahkemelerine iptal davası açabileceklerdir. Böylece bu işlemler yargı denetimi altına girmiş olacaktır.
Bir başka değişiklikle, AR-GE ve tasarım merkezleri ile teknoloji geliştirme bölgelerinde yürütülmesi gereken faaliyetlerin bu merkezler veya bölgeler dışında da yürütülmesine ilişkin belirlenen sürenin 11/10/2020 tarihinden itibaren bir yıla kadar uzatılabilmesini öngörmekteyiz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Çelebi, toparlayalım artık, son sözlerinizi alayım.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - 4 sefer uzattınız, bana da bir dakika süre verin Sayın Başkan.
EKREM ÇELEBİ (Devamla) - Peki, teşekkür ederim.
Pandemi sürecinin gerek dünyada gerekse ülkemizdeki seyri dikkate alındığında, bahse konu düzenlemenin belirli bir süre daha uygulanmasının gerekliliği düşünüldüğünden bu düzenlemeyi yapıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekillerimiz; teklifimize katkılarından dolayı Plan ve Bütçe Komisyonumuzun değerli üyelerine, bürokratlarına ve emeği geçen uzmanlarımıza ve tüm arkadaşlarımıza teşekkür ediyoruz.
Kanunumuzun hayırlı ve uğurlu olmasını diliyor, bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)