GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:7
Tarih:20.10.2020

İYİ PARTİ GRUBU ADINA ZEKİ HAKAN SIDALI (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözlerime başlamadan hayatını kaybeden Sayın Eseyan'a rahmet, ailesine ve AK PARTİ Grubuna da baş sağlığı diliyorum.

Maalesef, Sayın Bekir Coşkun da bu hafta hayatını kaybetti; kendisine de Allah'tan rahmet, Sözcü ailesine de baş sağlığı diliyorum.

Değerli milletvekilleri, getirmiş olduğumuz önerge kamu kaynaklarını verimsiz bir şekilde kullanan Türkiye ekonomisinin geleceğini ve kamu maliyesini tehlikeye atan, serbest piyasa koşullarını ortadan kaldıran ve siyasi yozlaşmayı hızlandıran son derece ciddi bir konuyla alakalı. Yani yap-işlet-devret olarak bilinen kamu-özel iş birliği projeleri üzerine. Kamu-özel iş birliği projeleri kategorik olarak kötü yönetim modelleri değildir. Bu modelin dünyada pek çok başarılı örneği mevcut fakat sizin uygulama yönteminiz verimli bir modeli maalesef başarısız kılmıştır. Başarısız kılmaması da mümkün değildir çünkü uyguladığınız modelde, kamu-özel iş birliğinin temel gereği serbest piyasa yok, rekabetçi ihale koşulları yok, şeffaflık yok. Aynı 5 şirketin sürekli büyük kamu ihalelerini aldığı bu durum, Türkiye için utanç vericidir. Söz konusu yanlış uygulama modeli hem hukuk hem devlet hem de serbest piyasa kültürüyle maalesef bağdaşmıyor. Doğrudan kamu eliyle yapılmayıp, özel sektöre ihale edilen ve karşılığında uzun yıllar işletme hakkı devredilen bu projeler, kısa vadede çözüm olsa dahi orta ve uzun vadede kamu maliyesinin sırtına -anlaşma şartları gereği- taşınamaz ve gereksiz yükler yüklüyor, yükleyecek. İhalelere hazine garantisi getirilmesi, işletme hakkı devrinin

bu kadar uzun süreli olması bu modelin dünyadaki tek örneği. Uygulanan bu ulaştırma projeleriyle vatandaş geçmediği köprünün, otoyolun parasını cebinden ödüyor. Bu geçiş garantisi modeli, âdeta, iktidarın vatandaşı, vatandaşın cüzdanını özelleştirmesinden başka bir şey değildir.

İktidarın pandemi sürecinde aldığı önlemler kentler arası yolculukları kısıtlamışken, bu özel dönemde bile sözleşmeler askıya alınmamış ya da herhangi bir indirime gidilememiştir. Zorda olan kamu maliyesi bu yük altında ezildikçe eziliyor. İktidar sahipleri kamu kaynaklarını daha şeffaf, daha rekabetçi, daha verimli, daha akılcı ve daha tasarruflu yöntemlerle kullanmalıydılar. Aksi hâlde, her alana sirayet eden bu yozlaşmış anlayış Türk ekonomisini bir kara delik gibi yutacak ve vatandaşlarımız on yıllar boyunca bu verimsiz ve başarısız projelerin bedelini yoksullaşma pahasına ödemeye devam edecektir.

Biz İYİ PARTİ olarak, Genel Başkanımız Sayın Meral Akşener'in de defalarca ifade ettiği gibi, ekonomimizin üzerine ağır bir yük olan bu keyfî, denetimsiz, verimsiz ve akıl dışı yönteme her zaman karşı çıkacağımızın bilinmesini isteriz. Bizim istediğimiz, öncelikli ihtiyaçlarımızı gözeterek kaynaklarımızı en verimli, en şeffaf şekilde, müteahhit yararı yerine millet yararını gözeterek bir yatırım politikası uygulanmasıdır. Siz, ulaştırma politikalarında toplu ulaşımı teşvik eden, ucuz, güvenli, hızlı, verimli, sürdürülebilir bir ulaşım vizyonuna maalesef sahip değilsiniz. Sizin sahip olduğunuz vizyon, vatandaşı bireysel araç kullanımına iten, dolayısıyla alınan motorlu taşıt vergileri, akaryakıt vergileri, özel tüketim vergileri, katma değer vergileri, köprü geçiş vergileriyle yandaşlara hazineden sermaye transfer etmek üzerine kurulu. Bu bir dolaylı vergilendirme stratejisidir. Dünyada kurallara dayalı bir serbest piyasaya ve güçler ayrılığına dayanan hukuk sistemine sahip demokrasilerde böyle bir şey söz konusu olamaz. Vergi doğrudan alınır, vergi kazanandan alınır. İktidarımızda, yatırımcının para kazanması değil, vatandaşın parasının nereye harcandığının önemi olacaktır. Sizse parayı, kamuya yıllık 210 milyon dolara mal olacak şekilde Osmangazi Köprüsü'nü yaparak harcıyorsunuz. Oysa bu verimsiz harcamayla gelecek yirmi yılda ödeyeceğimiz parayla bir sağına, bir soluna en az iki köprü daha yapabilirdiniz. Gördüğünüz gibi itirazımız hizmete değil, maliyetinedir. İktidarımızda Çanakkale Köprüsü'ne harcanan parayla, bu köprünün yanı sıra ya en yakın Balıkesir'e demiryolu hattı yapılır ya da Bursa üstünden tren hattı bağlanır; böylece vatandaşı ucuz, güvenli, hızlı, toplu ulaşıma eriştirir, parasının cebinde kalması sağlanırdı.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın.

ZEKİ HAKAN SIDALI (Devamla) - Tamamlıyorum Sayın Başkan.

Verimsiz ve vatandaşın aleyhine olan anlaşmaların tekrarlanmaması adına halkımızın refahı için son derece önemli olan önerimize destek bekliyor, yüce Meclisi saygılarımla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)