GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:8
Tarih:21.10.2020

AK PARTİ GRUBU ADINA NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Biz, eğitimin niteliğinin öğretmen niteliğiyle sıkı sıkıya bağlı olduğunu biliyoruz. Hiçbir ülkenin eğitim sisteminin kalitesi, öğretmenin niteliğini aşamaz. Bu nedenle, eğitimle ilgili iyileştirme politikalarımızın odağında hep öğretmen olmuştur. Öğretmen niteliği yükseldikçe eğitimin niteliği yükselmiştir. Bize göre öğretmen, mürebbiyedir, karakter yapıcıdır; bütün eğitimsel araç gereç, özne ve nesnenin ötesinde özel bir anlama sahiptir. Temel hedefimiz, hep öğretmenin niteliğini artırmak oldu. Bunun için, Hükûmetlerimiz döneminde, öğretmenlerimizin niteliğini iyileştirmek için çok önemli adımlar attık. 2002-2003 eğitim öğretim yılında 516.242 olan öğretmen sayısı, 2019-2020 eğitim öğretim yılında 974.837'ye çıkarak yüzde 71'i AK PARTİ döneminde alınmış oldu. Bugün itibarıyla, norm kadro doluluk oranları açısından ülke genelinde yüzde 92,23'e, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nde de yüzde 93'e ulaşılmıştır. 2003 yılından 2020 yılına kadar 672.608 öğretmen alımı sağlanmıştır. Dolayısıyla bu dönemde alınan öğretmenlerin toplam öğretmene oranı yüzde 71'i bulmuştur. Bu nedenle de bugün, belki de dünyanın en genç öğretmen nüfusuna sahip ülkelerinden biriyiz. Nitekim, 40 yaş altındaki öğretmen sayımız toplam öğretmen sayımızın yüzde 65'ine tekabül etmektedir.

Burada, arkadaşlarımız eğitim fakültesi mezunu olup da öğretmen olmak isteyen arkadaşlarımızdan bahsettiler. Eğitim fakültelerini bitirip de öğretmen olmak isteyen toplamda 302 bin arkadaşımız var ancak Türkiye'nin bugün itibarıyla 74.078 öğretmen açığı var.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - 138 bin. Sayıştay raporu 138 bin ya, Allah'tan kork! "138 bin." diyor Sayıştay raporu.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Dolayısıyla her hâlükârda, zaten Türkiye'nin eğitim açığını kapattığımız takdirde bile eğitim fakültesi mezunu olup da devlet okullarında öğretmenlik yapma imkânı bulamayan arkadaşlarımız olacak, bu olacak. Tabii ki hepimiz, bu Mecliste bulunan bütün siyasi partiler, her üniversite mezunu arkadaşımızın, her fakülte mezunu arkadaşımızın kendi mesleğini icra etmesini, kendi mesleğiyle ilgili kadro almasını canıgönülden isteyecektir, canıgönülden talep edecektir.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Eğitimin doğru planlanması lazım. Doğru planlamamışsınız.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Ancak burada popülist yaklaşımlarla, burada popülist yaklaşımların ürettiği "sloganik" söylemlerle bir yarayı deşmeye çalışmanın da ülkemize herhangi bir faydası olduğunu düşünmüyorum.

Çok değerli arkadaşlar, bakın, dünyanın her tarafında öğretmen yetiştirme ve öğretmen atama sistemleri çok ciddi tartışmalarla yürümektedir. Öğretmen yetiştirme sistemleri, eğitim sistemlerinin en önemli ve ilk parçalarıdır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bu nedenle bir çok ülkede eğitim reformlarının en önemli ayağını öğretmen yetiştirme ve öğretmen atama sistemleri oluşturmuştur. Öğretmeni dönüştürebildiğimiz ölçüde eğitim sistemini dönüştürebiliyoruz. Bu çerçevede, öğretmen yetiştirme ve öğretmen atamayla ilgili 4 aşama mevcut. Eğitim fakültelerine kabul: Bugün sadece bizim ülkemizde, sadece üniversite yerleştirme sınavıyla eğitim fakültelerine kabul vardır. Dünyanın gelişmiş eğitim sistemlerine sahip ülkelerinde yetenek, psikolojik uygunluk, fiziksel uygunluk, mesleğe tutkunluk gibi birçok açıdan çoklu seçme sistemleri uygulanmaktadır.

Aynı şekilde, mesleğe kabul aşaması da birçok aşamadan geçmektedir. Mesleğe en uygun olanları tespit edebilmek için pedagojik bilgi, mesleki beceri, alan bilgisi, mesleki tutku, iletişim becerisi, kişilik uyumu ve uygunluğu gibi birçok hususta seçme sistemlerinden geçirilerek eğitim fakültesi mezunları mesleğe kabul edilmektedir.

Eğer bu ülkede popülist yöntemleri bir tarafa bırakarak eğitimin standardını ve niteliğini artıracaksak eğitim fakültelerine kabul ve mesleğe kabul sistemlerinde köklü değişimlere ihtiyacımız var.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

YILDIRIM KAYA (Ankara) - Öğretmen meslek kanununu çıkaralım, kanun teklifimiz bekliyor.

NAZIM MAVİŞ (Devamla) - Bunu da hep beraber başarırsak, bunu da hep beraber gerçekleştirirsek Türkiye'nin eğitim kalitesine büyük katkı sağlamış oluruz.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)