GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gıda, Tarım ve Orman Alanında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:10
Tarih:27.10.2020

BURHANETTİN BULUT (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tarım arazileri bizim için çok kıymetli, bugün kürsüye çıkan Adana milletvekillerinden bellidir. Ayrıca, Adana'dan 4 Cumhuriyet Halk Partili milletvekili de bugün söz alacak. Sadece bizim için kıymetli değil elbette, insanlık için kıymetli. Çukurova toprakları dünyanın en bereketli topraklarından biri; ovasıyla, dağıyla, suyuyla tarih boyunca romanlara konu olmuş. Bizim açımızdan da çok kıymetli. Yaşar Kemal, bir betimlemeyle Çukurova'yı tarif etmiş, bakın ne demiş Peri Bacaları kitabında: "Çukurovalı toprağına çok inanır. O kadar ki 'Taş eksen boy verir.' derler. Toprak 1'e 30, 1'e 40, 1'e 50 verir. Çeltik 1'e 100 verir, susam 1'e 500 verir, darı 1'e 10 verir. Altın mı; al bir avuç toprak, işte sana altın." İşte biz, Çukurova'nın topraklarını böyle tarif ediyoruz.

Ancak burada, kürsülerde mesaj gönderenler, tarım topraklarına ilişkin olumlu mesaj verenler, yöneticiler, 2011 yılında Adana'nın, Çukurova'nın bereketli topraklarında, Yenice'de bir havalimanı projesi başlatmış, bu havalimanı projesinde 8 milyon metrekare kamulaştırılmış, ilk kötü kokular oradan gelmiş. Dönemin Adana milletvekili o tarihte 4 defa soru önergesi vermiş -milletvekili olarak- dönemin Ulaştırma Bakanlarına. Kimdi bu bakanlar? 2012'de Binali Yıldırım. Binali Yıldırım'a sormuş: "Çukurova Havalimanı için kaç dönüm tarım arazisini kamulaştırdınız?" Sonra da "Buna ne kadar bedel ödediniz?" diye sormuş 2012'de. 2013'te tekrar sormuş, cevap alamamış. Daha sonra, bugün Mersin Milletvekili olan Lütfi Elvan Bakan olmuş, tekrar soru sormuş 2014'te, hatta oraya bir ilave soru daha getirmiş, demiş ki: "Adana Havalimanı'nı kapatacak mısınız?" 2014'te de cevap alamamış. 2015'te bir daha sormuş, yine cevap alamamış. Velhasıl burası, başlangıç itibarıyla gazetelere konu olmuş bir arazi. Konu sebebi de şu: Bölgesel havalimanı arsalarını kim kapattı? O bölgede daha ilan edilmeden arsada hareketlilik başlamış. Tarım arazileri köylülerden dönemin etkin iş adamları tarafından satın alınmış, arkasına kamulaştırılmış. Burada yolsuzluk başlamış. Buradaki yolsuzluk, o tarım topraklarını ele geçirmeyle durmamış, ihaleye başlamış, ilk ihale 2011 yılında 350 milyon euroyla yapılmış. Ancak o gün planlamada şöyle ifade edilmiş: "30 milyon yolculu bir havalimanı yapıyoruz. Bölge havalimanı değil, bölgesel havalimanı olacak, tüm bölgeye burası hitap edecek." Ve hemen yanında Adana Havalimanı var 40 kilometre mesafede, oranın kapanmayacağı ifade edilmiş. O dönemin yine AK PARTİ danışmanı "Adana Havalimanı'nı kim kapatıyor diyorsa o bir istismarcıdır." diye ifade etmiş. Ancak ne olmuş? Doğa bu inşaata izin vermemiş, yedi yıl boyunca zemini bitmemiş çünkü su basmış. O kadar bereketli topraklar ki o alanın betona tahammülü yok ve sonuçta yedi yıl sonra oraya bir yapay göl yaparak bu sorunu çözmüşler. Ancak oraya müteahhit dayanmamış, 3 defa temel atılmış, 7 defa bakan değiştirmiş, son olarak da bu yılın mart ayında ihale açılmış, ihaleyi 100 milyon euro bedelle bir şirket almış. Ancak o ihalede ikinci, başka bir şirket -sarayın 5 müteahhidinin içerisinde olan şirket- ihaleyi alamayınca o ihale iptal edilmiş. İhalenin iptal edilmesinin hemen akabinde bakan görevden alındı. Bu projede yedi yıl içerisinde 7'nci bakan değişikliği. Bu projenin 2020 yılının Ekim ayında yeni bir ihalesi açıldı. Bu ihalede yine ilgili firmalar başvurusunu yaptı. Ancak geçtiğimiz hafta bu ihale de iptal edildi, kasım ayında yapılacağı ifade edildi. Kasım ayındaki ihalede bakın ne değişiklikler yapılmış? Birincisi, yolcu sayısı 30 milyondan 12 milyona düşürüldü. Kapalı alan 160 bin metrekareden 50 bin metrekareye düşürüldü.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BURHANETTİN BULUT (Devamla) - Hemen bitiriyorum Sayın Başkanım.

BAŞKAN - Buyurun, toparlayın.

BURHANETTİN BULUT (Devamla) - Bu projenin 26 Ekimde ihaleye girmesi gerekirken tüm bu iyileştirmelere rağmen ihale yapılmadı. Aklımıza gelen şudur: Oradaki kötü kokular devam ediyor. Belli ki bu bir sipariş ihale, belli ki yap-işlet-devret modelinin bir başka göstergesi burada aynı şehir hastanelerinde olduğu gibi, aynı otoyollarda, köprülerde olduğu gibi ihalenin iç yüzü belli değil, anlatılmıyor. Burada gördüğümüz, 7 bakan değiştiren, 3 defa temel atma töreni yapılan bu proje, yine bir yetim hakkı yenilen, peşkeş çekilen bir projeden öte değildir. Adana milletvekilleri, tarımı önemseyen tüm milletvekilleri -hiçbir parti ayırmadan söylüyorum- bu ihalenin peşine düşün. Doğaya zulmettik, bari paramızı, halkın parasını burada peşkeş çektirmeyelim.

Hepinize teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)