| Konu: | İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 13 |
| Tarih: | 05.11.2020 |
ERHAN USTA (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 18'inci maddedeki önergem üzerine söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlarım.
Tabii, 18'inci madde, 15'inci maddede bir miktar var, o miktarın yeniden değerleme oranında artırılmasıyla ilgili bir güncelleme maddesi. Bunu anlayabilmemiz için 15'inci maddeyi bir konuşmamız gerekiyor. 15'inci maddede yapılan şey şuydu, az önce burada görüşüldü: Bir defa, evde üretim yapıp bunu internet üzerinden satan kişilerin sattığı ürünlere ilişkin bir vergileme maddesidir bu. Maddede: "İş yeri açmaksızın, evde ürettiği ürünleri seri üretim makinelerde kullanmaksızın..." diye böyle teferruatlı hususlar var. "Efendim, bunları internet üzerinden satarsa onları küçük esnaf muaflığından faydalandırırız, vergide bir avantaj sağlarız." deniliyor. Bir defa, ilk önce şunu söylemek lazım: Yani burada söylenen hususlar böyle çok denetlenebilecek hususlar değil. Makine kullanıp kullanmadığını nasıl denetleyeceksiniz? Evde kendisinin üretip üretmediğini nasıl denetleyeceksiniz? Başka bir yerde üretilip orada satılabilir, makine kullanılmış olabilir; böyle, denetlenmesi son derece zor olan bir hususu teferruatlı bir şekilde vergilendiren bir madde.
Aslında, bakınca burada bir vergi avantajı varmış gibi duruyor. Burada diyor ki: "Küçük esnaf muaflığından faydalanır ancak cirosu üzerinden de bir bankada hesap açtırması gerekir. Cirosu üzerinden yüzde 4 vergi alınır. Eğer 1 işçi çalıştırırsa o zaman da bu vergi yüzde 2 olarak uygulanır." Şimdi, ciro üzerinden yüzde 4 vergi aldığınızda zaten bir avantaj sağlamış değilsiniz. Yani yüzde 20 kâr marjı olduğunda, 200 bin liralık bir ürün satıldığını düşünün -yüzde 20 kâr marjı var deyin- bunun üzerinden de ortalama yüzde 20 gelir vergisi verecek olsa zaten bu mükellef gerçek usulde vergilendirilse bile 8 bin lira vergi verecek. Şimdi, 200 bin lira üzerinden yüzde 4 de 8 bin lira yapıyor, aslında bir vergi avantajı da yok. Ancak burada olmayacak bir işle uğraşıyor Hazine ve Maliye Bakanlığı, bunu anlamak mümkün değil.
Şimdi, bir örnek olsun diye şunu söyleyeceğim: 16'ncı maddede de buna benzer bir şey var, o da gerçek usulde vergilendirilenlere yine internet üzerinden satışlarda... Biz Komisyonda bunu sorduk "Burada ne kadar firma var?" diye. "24 bin tane firma var." denildi. Orada bir istihdam teşviki getirilmeye çalışılıyor. "Peki, 24 bin firmada kaç işçi çalışıyor?" diye sorduk. Rakamı bilmediklerini ifade ettiler. Yani 24 bin firmada kaç işçi çalıştığını bilmeyen Hazine ve Maliye Bakanlığı, bankacılık üzerinden kesilen bir vergide, yanında işçi çalıştırıyorsa buna ayrıca bir vergi avantajı sağlayan bir düzenleme getiriyor. Karmaşık, kompleks, dünyanın en gelişmiş idarelerinin bile denetleyemeyeceği bir şeyin buraya getirilmesini son derece yanlış buluyorum işin doğrusu. Burada, bu insanlar zaten bugün itibarıyla vergi vermiyorlar normal şartlarda. Yani vergi vermeyenlere sanki bir vergi avantajı sağlıyormuşuz gibi vergilendirme yapılması bana kalırsa son derece yanlış. Bunlarla uğraşmak yerine büyük mükelleflerdeki vergi kaçaklarına bakmak lazım, oraları denetlemek lazım. Çünkü arkadaşlar, vergi denetiminin ve vergi işleminin de bir maliyeti var, bu da personelle oluyor yani bu yapılan şey böyle bedava bir şey değil. Ha, hiç denetlemeyecekseniz o zaman dürüst mükellef ile dürüst olmayan mükellef arasında bir ayrım yapıyorsunuz, dürüst mükellefi cezalandırmış oluyoruz. Dolayısıyla, bu maddeyi aslında bu anlamda anlamak mümkün değil. İdarenin bu tür işlerle uğraşmaması lazım. Yani ben şunu görüyorum, bu torba yasada şu husus çok önemli: Bugün, vergi idaresi kimi nasıl vergilendirecek, bir vergi stratejisi nedir, öyle bir şey yok. Dün burada ifade ettik: Bir yandan, kurumlar vergisi gibi bir vergide hiç ihtiyaç yokken, hiç gerek yokken 5 puanlık bir indirime gidip 28 katrilyon liralık bir avantaj sağlıyorsunuz, onu getirmek için buradan bir yetki alıyorsunuz, öbür taraftan da küçücük bir şeyleri alıp satan insanlara ciddi oranda bir vergi getiriyorsunuz; bunu anlamak mümkün değil. Burada yapılması gereken şey, bir defa, Maliye Bakanlığının hakikaten oturup bir vergi stratejisi üzerinde çalışması lazım. Biz neyi vergilendireceğiz? Özellikle hem ekonomik krizi düşünüp hem de... Şu anda bir trend var dünyada bu pandemiden kaynaklanan, hızla bir gelir eşitsizliği, gelir adaletsizliği oluşuyor. Burada yapılması gereken şey, biraz daha kazananları daha fazla vergilendirme eğer bir vergi ihtiyacımız varsa. Tabii, ondan önce yapılması gereken şey, devletin harcamalarını kısacaksınız. Şimdi, onu yapmıyorsunuz, büyük mükellefi vergilendirmiyorsunuz böyle küçücük işlerle uğraşıp hem mükellefin kafasını karıştıracaksınız hem de idarenin içinden çıkamayacağı, idarenin hiçbir şekilde denetleyemeyeceği bir vergi sistemi getiriyorsunuz. Ben bunu çok doğru bulmadığımı ifade etmek istiyorum. Bu vesileyle de Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Çok teşekkür ederim. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)