GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İşsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:14
Tarih:10.11.2020

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Değerli milletvekilleri, kanun teklifiyle ilgili gelen sorulardan bir kısmına sürem yettiği müddetçe cevap vereceğim.

Cumhurbaşkanına tanınan kurumlar vergisi oranının 5 puan kadar düşürülme yetkisinin hangi sektöre, hangi şirkete ne kadar kullandırılıp kullandırılmayacağının nasıl belirleneceği şeklinde bir soru gelmişti daha önce. Anayasa'nın 73'üncü maddesi "Vergi, resim, harç ve benzeri malî yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Cumhurbaşkanına verilebilir." şeklinde düzenlenmiştir. Yapılan düzenlemeyle, kurumlar vergisi oranı 2021 yılından itibaren yüzde 20 olarak uygulanacaktır. Anayasa'mızın bu hükmüne uygun olarak Cumhurbaşkanına, bu oranı 5 puana kadar indirme ve tekrar kanuni seviyesine çıkarma yetkisi verilmektedir. Bu yetki tüm mükellefler için kullanılabilecek olup kanunun belirlediği yetki sınırları çerçevesinde belirli bir kişi, şirket ya da sektöre özgü oran belirlenmesi mümkün değildir.

Ayrıca, düzenlemeyle, payları Borsa İstanbul Pay Piyasası'nda ilk defa işlem görmek üzere yüzde 20 oranında halka arz edilen kurumların, 5 hesap dönemine ait kazançlarına kurumlar vergisi oranının 2 puan indirimli olarak uygulanması öngörülmektedir. Bu çerçevede düzenlemede sektörel bir ayrım yapılması öngörülmemekte, yalnızca payları borsada ilk defa halka arz edilecek kurumlar için indirim söz konusu olmaktadır.

Varlık barışıyla ilgili bir soru gelmişti. Geçmiş yıllarda düzenlenen varlık barışı uygulamaları neticesinde, önemli miktarda varlık millî ekonomiye kazandırılmıştır. Kaynağı suç teşkil edecek varlığın ülke içine transferi, hâlihazırda başta MASAK olmak üzere, devlet kurumları tarafından sıkı bir denetime tabi tutulmaktadır. MASAK, OECD bünyesinde yer alan "Mali Eylem Görev Gücü" adlı uluslararası organizasyonun çok takdir edilen bir üyesidir. Mali Eylem Görev Gücü ve MASAK'ın uluslararası camianın üzerinde çalıştığı 2 tane çok önemli görevi bulunmaktadır. Bunlardan birincisi kara paranın aklanmasıyla mücadele, ikincisi terörizmin finansmanıyla mücadele. Bugüne kadar varlık barışı uygulamalarında uluslararası kuruluşlardan "Siz kara para aklıyorsunuz." diye hiçbir eleştiri alınmamıştır. Bu konuda uluslararası alanda şimdiye kadar herhangi bir sıkıntı yaşanmamıştır. Türkiye'nin kara para aklama ve terörün finansmanına yönelik mücadelesi takdirle karşılanmaktadır.

Ayrıca, ülkeye gelen varlık sahibinin gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olması sağlanarak kayıt altına alınmaktadır. Öte yandan, kamuoyunda varlık barışı olarak da bilinen bazı varlıkların millî ekonomiye kazandırılması hakkında yapılan düzenlemeler, esas itibarıyla kanun kapsamında bildirilen veya beyan edilen varlıklar nedeniyle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmamasını öngörmektedir. Buradaki vergi incelemesinden maksat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu'nun 134'üncü maddesi kapsamında yapılan incelemelerdir. Ancak kara para incelemesi olarak da bilinen aklama suçu incelemeleri 5549 sayılı Kanun kapsamında yapılmakta olup yurt içi ve yurt dışında bulunan bazı varlıkların ekonomiye kazandırılmasına yönelik düzenlemelerin yapıldığı bu kanunlarda, aklama suçu yönünden inceleme yapılmayacağı yönünde bir düzenleme bulunmamaktadır.

Yine, 5953 sayılı Basın İş Kanunu'nda gazeteci tanımı fikir ve sanat işleri ölçüt olarak yapılmıştır -basın çalışanlarıyla ilgili bir soruya vereceğimiz cevap- bu ölçüt son derece subjektiftir. Net bir tanımlama yapılmaması, kimlerin gazeteci olduğunun, kimlerin yıpranma hakkından yararlandırılacağının tespitinin yapılmasını imkânsız kılmaktadır. Kapsamın çerçevesinin belirsiz olması, basın iş kolunda çalışan, gazetecilik mesleğini yapıp yapmadığı belirsiz çok sayıda sigortalının kendini fiilî hizmet süresi zammı kapsamında göstermesine; bu belirsizliğin yol açacağı uyuşmazlıklar nedeniyle Sosyal Güvenlik Kurumuna yönelik dava yükünün artmasına; kapsamın genişlemesi sonucunda, aktüeryal dengeleri bozacak şekilde çok sayıda sigortalının haksız yere fiilî hizmet süresi zammından yararlanma riskinin gerçekleşmesine neden olacağından basın kartı ölçütünün mutlaka korunması gerekmektedir.

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Yani yıpranma payı verilecek mi; o önemli. 14 Kasıma kadar bekliyorlar adamlar. Sayın Başkan, gazeteciler bekliyor yıpranma payı, erken emeklilik de bekliyorlar.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - "Dâhilde işleme düzenlemesi kapsamında istisna kapsamına alınan tutar nedir?" diye bir soru geldi. Dâhilde işleme rejimi kapsamında ithal ürünlerin vergisiz temini nedeniyle bu alanda yerli üreticiler aleyhine rekabet eşitsizliği oluşturmasını önlemek üzere yapılan düzenlemeyle, Dâhilde İşleme İzin Belgesi'ne sahip mükelleflerin yurt içinden temin edecekleri maddelerde 3065 sayılı Kanun'un 11'inci maddesinin 1'inci fıkrasının (c) bendinde düzenlenen tecil, terkin uygulaması kapsamında işlem yapılabilmesine devam edilmesi sağlanmaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Söz konusu düzenleme kapsamında, 2018 yılında 8,6 milyar Türk lirası ve 2019 yılında da 13,8 milyar Türk liralık teslim gerçekleştirilmiş olup bu kapsamda belirtilen yıllarda sırasıyla 200 milyon Türk lirası ve 350 milyon Türk lirası tutarında KDV iadesi yapılmıştır. Buna göre, belirtilen düzenleme kapsamında yıllık yaklaşık 350 milyon Türk lirası tutarında vergi etkisinin oluşabileceği tahmin edilmektedir.

Bir diğer soru, normalleşme desteğiyle ilgili. İşsizlik Sigortası Kanunu'na 23/7/2020 tarihli ve 7252 sayılı Kanun'la eklenen geçici 26'ncı maddeyle 1/7/2020 tarihinden önce kısa çalışma ödeneğine veya nakdî ücret desteğine başvuran özel sektör iş yerlerinde kısa çalışma ödeneğinden veya nakdî ücret desteğinden yararlanan sigortalıların normal çalışma düzenine geçirilmesi hâlinde...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Son cümlenizi alayım.

PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU SÖZCÜSÜ CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - ...yararlanılan kısa çalışma ödeneği veya nakdî ücret desteği, aylık ortalama gün sayısı dikkate alınarak asgari ücret üzerinden hesaplanan sigorta primleri yüzde 37,5 oranında, en fazla üç ay süreyle 31/12/2020'ye kadar destek sağlanmaktadır. Cumhurbaşkanı, bu üç aylık süreyi sektörel olarak ayrı ayrı veya bir bütün olarak altı aya kadar uzatmaya yetkilidir.

Maddeyle, normalleşme desteğinin uygulama süresinin 30/6/2021 tarihine kadar uzatabilmesine ilişkin Cumhurbaşkanına yetki verilmesi amaçlanmaktadır.

Teşekkür ediyorum.