| Konu: | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 6'ncı Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 30 |
| Tarih: | 13.12.2020 |
AK PARTİ GRUBU ADINA FATİH SÜLEYMAN DENİZOLGUN (İstanbul) - Sayın Başkan, çok kıymetli milletvekilleri; 2021 Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi görüşmeleri kapsamında Karayolları Genel Müdürlüğümüzün bütçeleri üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyeti ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Yollar mevzusunun tüm insanlık tarihindeki gelmiş geçmiş tüm medeniyetlerin kuruluşunda, oluşumunda, gelişiminde, zenginlik ve refah seviyelerinin artmasında birbirleriyle olan kültürel veya her türlü etkileşimindeki stratejik önemi, etkisi, katkısı, bizatihi tüm problemlerin çözümünde ilk ele alınması gereken en kritik meselelerden biri olması hiç şüphesiz ki kimse tarafından yadsınamaz. Tarihte iz bırakmış tüm medeniyetlerin yollarla çok sıkı, yakın ve derin bir ilişkisi vardır ve her zaman da olmuştur; dünya ve insanlık yaşadıkça da bu ilişki önemini hiç yitirmeden hatta önemi daha da artarak her zaman devam edecektir.
Bu medeniyetlerden birisi de dünyanın en gelişmiş ve en uzun kara yolu ağını mükemmel şekilde inşa eden Romalılar olmuştur. Bugünkü modern yol yapım prensiplerinin temeli Roma yollarına dayanmaktadır. Bu ağ sayesinde Roma İmparatorluğu kendine bağlı çok uzaktaki bölgeleri dahi çok rahat kontrol edebilmekteydi. 1453 yılına kadar şehirlerin mesafeleri İstanbul'daki Milion Taşı referans alınarak ölçüldüğünden "Her yol Roma'ya çıkar." sözü aslında İstanbul kastedilerek söylenmiş bir söz idi. Bu cümleden çıkarılması gereken en önemli mesaj ise yolların medeniyetlerin dolaşım sistemleri olduğudur. Bu dolaşım sistemini planlı, rasyonel şekilde oluşturmak, sağlıklı hâlde tutmak için gerekli bakım ve onarımları yapmak amacıyla görev tevdi edilerek 1950 yılında kurulan Karayolları Genel Müdürlüğümüzün; çağımızın ileri teknolojilerini kullanarak, kendini güncelleyerek potansiyelini etkin ve verimli kullanması ancak 2002 yılında AK PARTİ'mizin milletimizden emaneti alarak iş başına geldikten sonra mümkün olmuştur. 19'uncu yılına girdiğimiz iktidarımız döneminde Karayolları Genel Müdürlüğümüz; eski on yıllarla mukayese edilmeyecek ölçüde çok büyük mesafeler katetmiş, artan bir ivmeyle çok büyük işler başarmıştır.
Ulaşım sistemleri konusu, on dokuz yıllık iktidarımız döneminde en iddialı olduğumuz alanların başında gelmektedir. Gösterebileceğimiz çok kriter ve çok veri mevcut, fakat farklı şekilde bir veri verecek olursak Tunnel Market Survey 2019 verilerini inceleyebiliriz. Bu verilere göre, Türkiye, Avrupa ülkeleriyle mukayese edildiğinde, 7 milyar 144 milyon euroluk tünel üretimi için yatırım yaparak Avrupa sıralamasında 1'inci sıraya yükselmiştir. Yine aynı araştırmaya göre, Türkiye, 2019 yılında 190 kilometre tünel kazarak yine 1'inci sıradadır. Bu veri, Hükûmetimizin dünya tarafından da tescil edilmiş başarılarından sadece birisidir. Sadece yaptığımız ilave yeni olarak 21.613 kilometrelik duble yollardan, şahsımın da inşaat yüksek mühendisi olarak proje koordinasyonundan sorumlu olarak üç yıl boyunca bilfiil emek-yoğun çalışıp bizatihi kritik tüm süreçlerine, tüm zorluklarına şahit olduğum Kuzey Marmara Otoyolu'nu, Avrasya Tüneli'ni, Marmaray'ı, Çanakkale Köprüsü'nü, İzmir Otoyolu'nu anlatmaya çalışsak dahi sabahlara kadar konuşmamız gerekecek.
Binaenaleyh, bu konuşmamda özel bir konu olan akıllı ulaşım sistemlerinden de kısaca bahsetmek isterim; yol, sürüş ve trafik güvenliğini artırmak, trafik kazalarını azaltmak, enerji tüketiminde tasarruf sağlamak, trafik sıkışıklığını azaltarak zaman kayıplarının önüne geçmek için akıllı ulaşım sistemlerinin yaygınlaştırılması kara yolları politikalarımızın en önemli unsuru hâline gelmiştir. Bu bağlamda, Ankara-Niğde Otoyolu'nda ve Kuzey Marmara Otoyolu'nda da bu akıllı sistemleri tercih ettik; böylelikle bu yollarımız geleceğimizin otoyolları olacaktır. Bu yolumuzla Edirne'den Urfa'ya kesintisiz ulaşım sağlanabilecektir. Bu yola döşenen fiber iletişim ağlarıyla, 500 trafik sensörüyle, meteorolojik ölçüm istasyonlarıyla, 208 algılama kamerasıyla, veri ve kontrol merkezleriyle tam bir akıllı yol olarak tasarlanmıştır. Değişken işaretler sayesinde yönlendirmeler yapılarak otoyolumuzun güvenliği sağlanacaktır, sürücüler akıllı işaretlemelerle uyarılacaktır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
FATİH SÜLEYMAN DENİZOLGUN (Devamla) - Otoyolda bir kaza meydana geldiğinde, yolda bir araç durduğunda, bir yaya veya bir hayvan görüldüğünde akıllı sistem devreye girerek ilgili ekiplerimiz hızlı bir şekilde operasyona başlayacaktır. Durum şartlarına göre polislerimiz, 112 veya itfaiyemiz hızlı bir şekilde koordine edilecektir. Bu saiklerle, ülkemizde toplamda 505 kilometrelik akıllı yolu milletimizin hizmetine sunduk.
Motorlu taşıtlarımızın sayısında, 2003 yılından bugüne yüzde 160 artış olmasına rağmen trafik kazaları verilerine baktığımızda can kayıpları 2019 yılında yüzde 79 azalmıştır. Sadece, bölünmüş yollardan dolayı yıllık olarak 18,5 milyar TL'lik tasarruf sağladık. Zaman tasarrufu kazancı olarak da 306 milyon saat yani 11 milyar 596 milyon TL'lik tasarruf ettik. Yollar konusunda ne kadar konuşursak konuşalım, süre değil beş dakika, beş saat veya beş gün olsa dahi, nihai kertede varacağımız tek bir nokta var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Selamlayalım.
FATİH SÜLEYMAN DENİZOLGUN (Devamla) - Selamlayacağım.
Bu nokta da Sayın Cumhurbaşkanımızın ilgili her platformda defalarca ifade ettiği gibi "Yol hayattır, yol medeniyettir." (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Cenab-ı Hakk'a, namütenahi sonsuz şükürler olsun ki bu bilince, bu vizyona sahip, azimle, istikrarla, kararlılıkla, cesaretle ülkemize sayısız icraatlar kazandıran, fiziki icraatlar dışında hem de manevi olarak gönül köprülerimizi imar ve mamur eden, millet ile devleti barıştıran bir Cumhurbaşkanımız, bir liderimiz var.
Başta, Sayın Cumhurbaşkanımıza, Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız, Adil Karaismailoğlu'na, Karayolları Genel Müdürümüz Abudulkadir Uraloğlu'na, Karayolları Genel Müdürlüğümüzün tüm yöneticilerine, mühendis ve işçi olmak üzere tüm çalışanlarına grubumuz ve milletimiz adına şükranlarımı sunuyorum.
2021 yılı bütçemizin tüm bakanlıklarımıza, tüm kurumlarımıza, milletimize ve ülkemize hayırlar getirmesini diliyorum, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)