| Konu: | Türkiye Çevre Ajansının Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 37 |
| Tarih: | 23.12.2020 |
GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 31'inci maddeyle ilgili söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Şimdi, bu büyükşehir belediyelerinin elinde olan Ulaşım Koordinasyon Merkezi (UKOME) var. UKOME, o kentteki bütün ulaşım faaliyetleriyle ilgili karar alma süreçlerini ve bunun uygulama süreçlerini denetleyen kurum. Böyle olunca da 5216 sayılı Yasa'nın 27'nci maddesine 2012 yılında eklenen bir metinle de şehrin herhangi bir bölgesinde yapılan otoparklarla ilgili, kırk beş gün içinde ilçe belediyesi tarafından tahsil edilen gelirler büyükşehir belediyesinin otopark hesabına aktarılıyor. Bunda bir sorun yok. Ankara'da Melih Gökçek varken -yani o zaman görevden alınmamıştı- İstanbul'da Kadir Topbaş varken -yani görevden alınmamıştı- bu yasayı Türkiye Büyük Millet Meclisinden geçirmekte hiçbir sakınca görülmedi. Ne zaman ki İstanbul ve Ankara Büyükşehir Belediyesindeki bir kısım bürokratlar buralarda görev yapamaz hâle gelip de Çevre ve Şehircilik Bakanlığının koridorlarına sıkışmaya başlayınca; şimdi, belediyelerin elindeki yetkileri kısıtlamak için peşi sıra yasalar getiriliyor. (CHP sıralarından alkışlar)
Ne getirecek bu değerli arkadaşlar? Skuter yasasıyla ilgili büyükşehrin yetkisini ilçe belediyelerine veriyorsunuz... Ya, bütün bunlarla ilgili kararlar İBB'de, Ankara Belediyesinde ya da bütün büyükşehir belediyelerindeki UKOME'de karar altına alınıyor. Ha, diyorsunuz ki: "Biz oraya müdahale ettik." Ne yaptınız? Orada belediyelerin elindeki yetkiyi kısıtlamak için 11'e 11 olan hükûmet ve belediye yetki sayısında belediye başkanının oyu çift sayıldığı için sonuçta, büyükşehir belediye başkanlarının iradesi doğrultusunda karar çıkarken İstanbul'u kaybedince, Ankara'yı kaybedince oraya yeni 4 üye daha atadınız. Şimdi, oraları da kilitlediniz, kilitlemeye devam ediyorsunuz ama bunun bir sonu yok ki. Bakın, geçmişte ilçe belediyelerinin yetkilerini büyükşehirlere aldınız, büyükşehirleri kaybettiniz; şimdi, o yetkileri büyükşehir belediyelerinden alıyorsunuz merkezî hükûmeti de kaybedeceksiniz. Gittiğiniz yol, yol değil. Ben şunu soruyorum: Ya, size kim bu aklı veriyor?
Şimdi, değerli milletvekilleri, dün Otopark Yönetmeliği 7'nci kez uzatıldı, üç ay daha. Ya, sizin bürokratlarınız bir şehirde uygulanacak Otopark Yönetmeliği'ni bile yani uygulanabilir Otopark Yönetmeliği'ni bile çıkarmaktan âciz. Çıkardığınız yönetmeliği belediye başkanlarınız başvuruyor, erteliyorsunuz. 7'nci kez üç ay ertelendi. Şimdi size bir çağrımız var: Şehirlerde uygulanacak olan küçük parseller ya da büyük parsellerde Otopark Yönetmeliği'ni kalıcı hâle getirmek istiyorsanız gelin şu Cumhuriyet Halk Partisi Grubundan bir on dakika ders alın, bir yasa çıkarın, bir daha da asla uygulamada problem yaşamayın. (CHP sıralarından alkışlar)
Şimdi, bir başka konu var değerli arkadaşlar: UKOME'lerdeki üye sayısını değiştirerek şehrin geleceğiyle ilgili karar süreçlerine müdahale ediyorsunuz, şehrin dinamiğini kilitliyorsunuz. Şimdi, bakın, İstanbul'da raylı sistemler hızlı bir biçimde yapılıyor. 28 Kasım tarihinde Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu'nun açılmasıyla birlikte Şişli-Kağıthane-Eyüp-Gaziosmanpaşa-Esenler ve Bağcılar ilçelerimizde minibüs hatlarımızın büyük bir çoğunluğu yolcularının yüzde 15-20-40'a kadar oranını kaybetti. Yarın başka metro hatları gelecek. Değerli milletvekilleri, Avrasya Tüneli, Marmaray ve Üsküdar-Kartal metro hattıyla birlikte Bostancı-Kadıköy dolmuşlarında görev yapan dolmuş şoförlerimiz evine ekmek götüremez hâle geldi. Bu durumda İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclis gündemine bir madde getiriyor, diyor ki: "Geçmişte, 1950'li, 1960'lı, 1970'li yıllarda, 1980'li yıllarda şehrin en önemli ulaşım güçlerinden biri olan dolmuşların artık ulaştırma faaliyeti içindeki etkileri azaldı. Bunlar T plaka sahibi olan yurttaşlarımız... Gelin bunları taksiye çevirelim." Kabul, herkes "okey" diyor, alt komisyona gidiyor "okey" deniyor. Taşıt, metro ağının gelişmesi sonucunda yolcu sayısı azalmış olan minibüslerden, 7 bine yakın minibüsten 750 tanesinin T plaka taksiye dönüşmesiyle ilgili teklif geliyor, alt komisyonda kabul ediliyor; üst komisyona geliyor, UKOME'den 15 kişi ret oyu veriyor. Bakın, İstanbul'da minibüs şoförlerinin Bostancı-Kadıköy, Harbiye-Bostancı arasında dolmuş seferi yapan şoförlerin, esnafın eve götürecek ekmek bulamamasının sorumlusu sizin UKOME yapısında yapmış olduğunuz antidemokratik değişikliktir. (CHP sıralarından alkışlar)
Bütün bunlardan elde edeceğiniz hiçbir sonuç yoktur. Veda bütçenizi geçen hafta yaptınız, bundan sonra yaptığınız bütün değişiklikler vedanıza giden son taşlardır.
Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)