| Konu: | Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 48 |
| Tarih: | 17.02.2021 |
İSMAİL KAYA (Osmaniye) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; ilk imza sahibi olduğum Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'miz üzerinde şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle Gazi Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Sözlerimin hemen başında, Irak'ın kuzeyinde hain terör örgütü PKK tarafından şehit edilen 13 vatandaşımıza Allah'tan rahmet, kederli ailelerine ve aziz milletimize başsağlığı diliyorum.
Şehitler diyarı Osmaniye ilimizin bir milletvekili olarak milletin kürsüsünden sesleniyorum: Son terörist de etkisiz hâle getirilinceye kadar bu hainlerle kararlı mücadelemiz sonuna kadar devam edecektir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Çok değerli milletvekilleri, bugün, Türk Silahlı Kuvvetlerimiz, ülkesini ve halkını korumanın yanında, bölgesindeki ve dünyadaki tüm mazlumların, mağdurların, soydaşların ve ümmetin umudu hâline gelmiştir. Vatan topraklarımızın her karışında, sınırlarımızda ve sınır ötesinde pek çok yerde destanlar yazan kahramanlarımızı buradan en kalbî duygularımla selamlıyorum.
Ordumuzun başarısının arkasında Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin nitelikli eğitimi, örnek disiplini, üstün donanımının yanında milyonlarca insandan aldığı dua da vardır. Teknolojik üstünlüğümüzü yetişmiş insan kaynağımız ve manevi gücümüzle birleştirdiğimizde Allah'ın izniyle ülkemizin önünde durabilecek hiçbir güç yoktur.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifimizle, Millî Savunma Bakanlığı kadrolarında görevli personelin tecrübelerinden daha uzun süreli ve etkin bir şekilde faydalanılmasını ve özlük haklarının iyileştirilmesi suretiyle de personelin motivasyonunun artırılmasını amaçlıyoruz. Bununla birlikte, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin yürürlüğe girmesiyle Bakanlıkların merkez ve taşra teşkilatlarında değişiklikler yapılmış, yapılan düzenlemelerle birlikte Bakanlıklar yeniden yapılandırılırken bu kapsamda ortaya çıkan yeni ihtiyaçların karşılanması gerekliliği hasıl olmuştur.
1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle Millî Savunma Bakanlığı teşkilatında yapılan değişiklikle Genelkurmay Başkanlığı ve kuvvet komutanlıkları Millî Savunma Bakanlığına bağlanmıştır. Buna bağlı olarak da mevzuatta birtakım uyum düzenlemeleri yapılması zarureti ortaya çıkmıştır.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifimizin içeriği hakkında sizlere kısaca bilgiler vermek istiyorum. Tecrübelerinden daha uzun süreli faydalanmak istediğimiz uzman erbaşlarımızın emeklilik yaş haddini 52'den 55'e çıkartıyoruz. Seferin gereği olarak lüzum görülmesi ve sağlık durumlarının elverişli olması hâlinde, subay ve astsubaylarda olduğu gibi uzman erbaşlarımızın da 60 yaşına kadar, en gençlerinden başlanarak orduya alınabilmelerine imkân sağlıyoruz. Yine, kanun teklifimizde, uzun yıllar Türk Silahlı Kuvvetlerinde zor koşullarda görev yapmasına rağmen sadece emeklilik hakkını kazanana kadar sivil memur olarak çalışan, görev yapan uzman çavuşlarımızın da emsallerinin aldığı emekli aylığını almalarını sağlıyoruz. 2010 yılında, 6000 sayılı Kanun'la, 45 yaşına gelen fakat emekli aylığını hak etmemiş uzman erbaşlarımız sivil memur olarak emekli edildiler. Bunların sayısı yaklaşık 2.900 kişi ve 65 kişi de sivil memur olarak çalışanımız var. Bu nedenle uzman erbaşlarımızın emekli aylığına almış oldukları tazminatları alamıyorlardı. Getirmiş olduğumuz düzenlemeyle, sivil memur olarak emekli olanlar ve hâlen sivil memur olarak çalışanlar da dâhil olmak üzere, başvurmaları hâlinde uzman erbaşların emekli aylıklarıyla arasındaki farkın ortadan kaldırılmasını sağlıyoruz. Bundan sonra uzman erbaşlarımızın da sivil memur olarak çalışmalarını kaldırıyoruz. Artık Türk Silahlı Kuvvetleri personeli olarak kahramanca görev yapan uzman erbaşlarımız uzman çavuş olarak emekli olacaklar.
Değerli milletvekilleri, yine yasa teklifimizde, uzman erbaşlarımızdan ilk beş aylık intibak dönemini tamamlayanlara yerli üretim olmak şartıyla 1 adet tabanca verilmesini sağlıyoruz ve bunun yanı sıra, yine görevde olan 89 bin civarı uzman erbaşımıza da yerli üretim olmak şartıyla 1 adet tabanca verilmesini sağlıyoruz. Mevcut yasada uzman erbaşlarımız görevlerine başladıktan sonraki iki yıllık intibak süresini tamamladıktan sonra ancak kendi paralarıyla 1 adet silah alabiliyorlardı; şimdi, bizim yasa teklifimizle, beş aylık intibak dönemini tamamlayanlara, aynen astsubay ve subaylarda olduğu gibi, Bakanlık tarafından 1 adet -yerli üretim olmak şartıyla- silahları teslim edilecek.
Mevcut durumda komando branşında istihdam edilen uzman erbaşlarımız 40 yaşından sonra bu branşta çalışamıyorlardı. Yasa teklifimizle, göreve devam etmek isteyenlerden uygun görülenler, sağlık durumlarını her iki yılda bir sağlık kurulu raporuyla belgelemeleri hâlinde komando olarak göreve devam edebilecekler. Bu anlamda Türk Silahlı Kuvvetleri personelimizin tecrübelerinden daha uzun süreli faydalanmak istiyoruz.
Yine, kanun teklifimizde, Türkiye Emekli Subaylar, Türkiye Emekli Astsubaylar, Türkiye Harp Malulü Gaziler, Şehit Dul ve Yetimleri ile Türkiye Muharip Gaziler Derneklerinde olduğu gibi, Türkiye Emekli Uzman Erbaşlar Derneğinin de kanun kapsamına alınmasını sağlıyoruz. Derneğe üye olabilecek kişiler, tüzel kişilik yapısının nasıl kazanılacağı, mevcut derneklerin kurulacak olan derneğe nasıl aktarılacağı ve kimlerin üye olup olamayacağı da yine yasa teklifimizle belirleniyor.
Değerli milletvekilleri, dış kaynaktan temin edilen astsubay ve subayların deneme süresinin bitiminden önce temin şartlarını taşımadığı veya temin şartlarını sonradan kaybettiği anlaşılanların ilişiklerinin kesilebilmesine imkân sağlıyoruz. Aynı şekilde, dış kaynaktan doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı emrinde görev yapmak üzere temin edilen astsubay ve subayların verilen eğitimi tamamlamadan önce yani temin aşamasında aranılan sağlık koşullarını ve benzeri şartları taşımadıkları sonradan anlaşılanların ilişiklerinin kesilebilmesine imkân tanıyoruz.
Kanun teklifimizle, hukuk sınıfı subaylar ara buluculuk komisyonlarında görev yapabilecekler. Dış kaynaktan alınan hukuk sınıfı subay adayları diğer sınıftaki subay adayları gibi temel askerlik eğitimini tamamladıktan sonra subaylığa nasbedilecekler. Nezdinde bulundukları kıta komutanlarının veya kurum amirlerinin hukuk sınıfı subayların disiplin amiri olmalarını da amaçlıyoruz.
Olağanüstü hâl veya terörle mücadeleden kaynaklanan zorunlu hâllerde ihtiyaç duyulan personelin sözleşme süreleri, talebe bakılmaksızın, kuvvet komutanının, Jandarma Genel Komutanının, Sahil Güvenlik Komutanının onayını müteakip Emekli Sandığı Kanunu'nda belirtilen yaş hadlerine kadar birer yıl süreyle uzatılabilecek.
Millî Savunma Üniversitesi ve bağlılarında, tanınırlığı ve yetkinliği olan emekli kamu görevlilerinin, devlet memurlarının, emekli Türk Silahlı Kuvvetleri personelinin, emekli öğretim elemanları ile diğer yükseköğretim kurumlarından görevlendirilen öğretim elemanlarının ders verebilmelerine imkân sağlıyoruz.
Yine, teklifimizde, harp okulları için var olan bu düzenlemeyle uyumlu olarak astsubay meslek yüksekokullarında da yabancı uyruklu öğretim elemanlarının istihdam edilebilmesine imkân sağlıyoruz.
Sağlık Hizmetleri Temel Kanunu'nda yapılan değişiklikle, devlet hizmeti yükümlülüğü kapsamında Türk Silahlı Kuvvetleri ve Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı kadrolarına atanan sivil tabipler, harekât, salgınla mücadele ve benzeri ihtiyaçlar kapsamında yurt içinde ve yurt dışında iki aya kadar görevlendirilebilecekler. Bu süre Sağlık Bakanı tarafından uygun görüldüğü takdirde -olağanüstü durumlarda- 3 katına kadar uzatılabilecek. Devlet hizmeti yükümlülüğü süresinin hesaplanmasında da burada geçirilen fiilî süreler 1,5 katı olarak fazla hesaplanacak yani iki yıl görev yapan bir doktorumuz üç yıl devlet hizmeti yükümlülüğü görevini tamamlamış olacak.
Yasa teklifimizde, devre kaybeden öğrencilerin devre kaybettikleri süre için genel sağlık sigortası kapsamına alınabilmesini amaçlıyoruz. Yasa teklifimizle yine "Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeliğine seçilen milletvekillerinin, üyelik sıfatlarının sona ereceği tarihe kadar askere gitmeleri ertelenir." diyoruz. Yine, teklifimizde, yurt dışında yaşayan vatandaşlarımızdan dövizle askerlik hizmeti için başvuranların, ödeyecekleri bedelin döviz miktarının yatırılacağı günkü döviz kuru üzerinden ödenmesini sağlayarak kur farkından dolayı olumsuz etkilenmelerini engelliyoruz. Burada dövizli askerlik hizmetinden yararlanan hükümlü sayısının artırılmasını amaçlıyoruz.
Çok değerli milletvekilleri, kanun teklifimizin bütünü ele alındığında, yapılan düzenlemelerle, aziz milletimizin gönlünde müstesna bir yere sahip olan ve Peygamber ocağı olarak kabul edilen Türk Silahlı Kuvvetlerimizin, sahip olduğu teknoloji, eğitim üstünlüğü, millî harp sanayisine dayanan silah gücüyle, terörle mücadelede ve sınır ötesi operasyonlarda çok daha etkili olmasını hedefliyoruz.
Sözlerimi tamamlarken Komisyon çalışmalarımızda yasa teklifimize vermiş olduğu desteklerden dolayı Türkiye Büyük Millet Meclisi Millî Savunma Komisyonu Başkanımız İsmet Yılmaz Bey'e, çok değerli milletvekillerimize, yine Millî Savunma Bakan Yardımcımıza, Bakanlığımızın çok değerli bürokratlarına ve Mecliste grubu bulunan diğer siyasi partilerimizin milletvekillerine çok teşekkür ediyorum. Kanun teklifimizin Türk Silahlı Kuvvetleri personelimiz için ve ülkemiz için hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)