| Konu: | Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 48 |
| Tarih: | 17.02.2021 |
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle, üç gün önce Gara'da, operasyonda hayatını kaybeden asker ve polislerimize Allah'tan rahmet; ailelerine, yakınlarına başsağlığı dileyerek sözlerime başlamak istiyorum. Milletimizin başı sağ olsun.
Üzerinde konuşacağım 7'nci madde, Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 15'inci maddesinde değişiklik yapıyor. 15'inci maddenin mevcut hâlinde bir sıkıntılı durum var arkadaşlar. Şimdi, 15 Temmuz darbe girişiminden sonra askerî kadrolarda yaşanan boşalmaları bir an önce doldurabilmek için, askerî okullarda okuyan öğrencilerin yanında, sivil yaşamda fakülte, yüksekokul, lisansüstü öğrenimini tamamlayan siviller de çeşitli kademelerde Türk Silahlı Kuvvetlerine dâhil edilmişlerdir. Bu, 678 sayılı KHK'yle 2016 yılında yapılmıştır. Şimdi, bu kademelerden bir tanesi de Özel Kuvvetler Komutanlığıdır.
Değerli vekiller, askerî eğitimler kendi içinde birçok özellik gerektirmektedir. Askerî eğitimde bilgi ve becerinin dışında disiplin, itaat gibi yetkinlikler ve askerlik misyonu "Ağaç yaşken eğilir." misali daha erken yaşlarda öğrencilere kazandırılır. Askerî görev için gereken birikim ve tecrübeleri bir çırpıda değil ancak uzun eğitimlerle öğrenciler elde edebilir. Özel Kuvvetlerin ise tüm bu saydığımız gereklilikleri edinmiş, askerî liyakatini kanıtlamış, üzerine eğitim alabilecek duruma gelmiş, psikolojisi uygun olan askerlerden oluşması gerekir. Özel Kuvvetler, çok özel gizli operasyonlara gider değerli vekiller. Hâlbuki bu kanun teklifiyle hiçbir askerî tecrübesi olmayan sivilleri doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığına atıyorsunuz. Saha eğitiminde başarılı olsalar bile gerçek operasyonlara gittiklerinde riskli durumların oluşması ihtimali her zaman var. Operasyonu tehlikeye düşürecek hataların yapılma olasılığı, hem kendi hayatlarını hem arkadaşlarının hayatlarını riske atma olasılığı çok yüksek. Survivor yarışmalarına yarışmacı seçmiyoruz arkadaşlar. Operasyonlardaki en küçük bir hatanın bedeli, ölüm ve ülke adına başarısız sonuçlar alınmasıyla ödeniyor; analar, babalar, eşler ve çocuklar sonucunda ağlıyorlar. Kaldı ki daha iki gün önce Gara'da sınır ötesi operasyonda, başarısızlıkla sonuçlanan bir operasyonda 12 asker ve polisimizi kaybettik. Geçen sene İdlib'de 33 askerimiz şehit oldu. Bakın, bunlar birer rakam değil, hepsi birer can, hepsinin arkasında ağlayan anaları var ve ailelere düşen ateş.
Elbette askerî operasyonlarda başarısızlıklar olabilir ama Türk Silahlı Kuvvetlerinin görevi, bu olasılıkları en aza indirecek şekilde eğitim ve kadrolaşma planlamasını yapmaktır. Canla başla mücadele veren her bir rütbedeki askerimize de minnettarız ancak özellikle Özel Kuvvetler için "Bir kişiyi bile bu şekilde atamadık." deseniz dahi -ki Komisyonda da böyle bir açıklama yapılmıştı- kanunun bu şekilde kalmasını biz uygun bulmuyoruz. (CHP sıralarından alkışlar) Bu durum hem dışarıdan görevlendirilenleri hem de askerî yapının iç sistemini yıpratmaktadır.
Bu süreçte askerî liseler de mutlaka açılmalıdır değerli vekiller. (CHP sıralarından alkışlar)
Türk Silahlı Kuvvetlerinde düzenlenmesi gereken başka daha bir çok sorun varken bu kanun teklifinin bu sorunların da hiçbirini içermediğini görüyoruz.
Yine, örneğin, askerî tıp fakültelerinden mezun verilemediği için sivil tabiplerle TSK'nin (Türk Silahlı Kuvvetleri) doktor ihtiyacı karşılanmaktadır. Şimdi, Özel Kuvvetlerle ilgili bölümde bahsettiğim gibi sivil tabiplerin de askerî sisteme uyum sağlamakta çok zorlandıklarını bizlere gönderdikleri bilgilendirme ve talep formlarında, maillerde, dosyalarda gördük; hatta bütçe görüşmelerinde de bunu dile getirdik. Sivil memur statüsünde çalıştırılmakta olan sivil tabiplerin özlük haklarıyla ilgili hak kaybı yaşamalarını önleyecek düzenlemeleri de hayata geçirmeliyiz; yaşadıkları yabancılaşma, uyum sorunları için bir şeyler yapılmalıdır değerli arkadaşlar.
Yine, TSK içerisinde atama, terfi sistemlerinde yapılan değişikliklerle ordunun liyakat esasında sorunlar yaratılmıştır. Ordunun ihtiyacı olduğu hâlde, bu ihtiyaç çok açıkken eğitimli, birikimli personel bir anda emekli edilmiştir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun toparlayın.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (Devamla) - Teşekkür ederim.
Örnek, en son YAŞ'ta 624 albayın birden emekli edilmesi ama Fetullahçı Terör Örgütüyle iltisaklı olduğu anlaşılan Tuğgeneral Serdar Atasoy Kara Kuvvetleri Komutanlığı İstihbarat Daire Başkanlığına da atanabiliyor bu ülkede.
Bir diğer nokta da binbaşılarımızın tazminat sorunudur. Bu sorun da bir an önce çözülmelidir, bu talepleri var.
Yine, uzman erbaşların, uzman çavuşların, astsubayların, sözleşmeli erlerin özlük hakları yeniden gözden geçirilmeli ve düzenlenmeli, talepleri yerine getirilmeli.
15 Temmuz şehitleri için toplanan paralar artık sahiplerine iade edilmelidir, verilmelidir. (CHP sıralarından alkışlar) Siz yapmıyorsanız iktidara geldiğimizde biz -bunu yapacağımızın sözünü zaten verdik- vereceğiz, kendilerine iade edeceğiz.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. Teşekkür ediyorum. (CHP ve İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)