| Konu: | Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 49 |
| Tarih: | 18.02.2021 |
İMAM HÜSEYİN FİLİZ (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 250 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 9'uncu maddesiyle ilgili İYİ PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygılarımla selamlıyor, Türk milleti ve İslam âleminin Regaip Kandili'ni kutluyorum.
Değerli milletvekilleri, bu maddeyle, 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 68'inci maddesinde değişiklik yapılmaktadır. Bu değişiklik, grubumuzca uygun bulunmuştur.
Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifinde Türk Silahlı Kuvvetleri ve personeliyle ilgili olumlu düzenlemeler yapılsa da bazı sorunların devam ettiği görülmektedir. Astsubaylarımızın 9'uncu derecenin 2'nci kademesinden göreve başlamaları, emekli astsubaylarımızın maaşları, lojman haklarının artırılması, subaylara verilen ikramiyelerin kendilerine de verilmesi konularına bu teklifte yer verilmemiştir. Uzman erbaşlarla ilgili olarak, komando branşında görev yapan 40 yaşındaki uzman erbaşlara yeni kadrolar açılması teklifinin operasyonda, terörle mücadelede görev yapan tankçı, hava nişancısı, top nişancısı ve benzeri uzman erbaş branşlarında uygulanması, adaletin sağlanması açısından önemlidir.
Değerli milletvekilleri, 3000 ek göstergeden faydalanmayan emekli uzman çavuşların hak mağduriyetleri giderilmelidir. Uzman Erbaş Yönetmeliği'nin 14'üncü maddesinde "Uzman erbaşların kendi aralarında ast üst ilişkisi yoktur." ifadesi sonucu yirmi beş yıllık uzman çavuş ile bir yıllık uzman çavuş aynı sayılmakta ve aynı maaşı almaktadır; bu ifade yeniden gözden geçirilmelidir. Uzman çavuşların her üç yılda bir almış oldukları kıdemlerin rütbeden sayılarak ast üst ilişkisinin düzenlenmesi, askerî hiyerarşi açısından uygun olacaktır.
Değerli milletvekilleri, teknik ve kritik devamlılık arz eden önemli özel görevler için istihdam edilen uzman erbaşların görev tanımlarının ve hizmet şartlarının çerçevesi net olarak belirlenmeli ve görevlendirmeler istihdam amaçlarına göre yapılmalıdır. Türk Silahlı Kuvvetleri Sağlık Yeteneği Yönetmeliği'nde düzenlemeler yapılmalı, Hastalıklar Çizelgesi'nde uzman erbaşlara da yer verilerek gerekli hallerde sınıf değişikliği hakkı tanınmalıdır.
Değerli milletvekilleri, bugün görev yapan 190 bin uzman çavuşun muvazzaf sayılarak kadroya alınmaları, sorunları önemli ölçüde azaltacaktır. İlaveten iki bin iki yüz otuz yıllık bir geleneğe sahip, iman, cesaret ve kabiliyetiyle büyük zaferlere imza atan Türk Silahlı Kuvvetlerinin yürekleri vatan sevgisiyle dolu, canları pahasına terör örgütleriyle mücadele eden, asker ocağını Peygamber ocağı olarak gören tüm mensuplarının özlük hakları ve diğer sorunları, siyasi mülahazaların dışında bütüncül bir anlayışla çözülmelidir.
Değerli milletvekilleri, 15 Temmuz hain darbe girişiminin ardından kanun hükmündeki kararnameyle, 31 Temmuz 2016 tarihinde diğer askerî okullarla birlikte Kuleli Askerî Lisesi de kapatılmış ve büyük bir yanlışlık yapılmıştır. Türk Silahlı Kuvvetlerinde eğitim, disiplin esasına dayanır, askerliğin kendine has özellikleri vardır, bunun başında da vatan, millet sevgisi gelir, bu sevgi de küçük yaştan itibaren verilir. Bu anlamda tarihe mal olmuş harp okullarımızın, harp akademilerinin, astsubay okullarının ve liselerin yeniden açılması ve tüzel kişiliklerinin askerî eğitimin sağlığı ve niteliği açısından muhafaza edilmesi oldukça önemlidir. Askerî yapılarımızın bizim askerî hafızamız olduğunu unutmamamız gerekir.
Değerli milletvekilleri, 2017 yılında kapatılan askerî mahkemeler, asker kişileri ilgilendiren ve askerî hizmete ilişkin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların yargı denetimini yapan ilk ve son derece mahkemelerdi. Askerî kişilerin, askerî suçları ve askerî hizmet ve görevden kaynaklanan suçlarının görüldüğü askerî mahkemelerin, aile mahkemeleri, iş mahkemeleri gibi özel bir mahkeme özelliği taşıdığından yeniden açılması uygun olacaktır. Ayrıca, ikinci mahkeme olarak Yargıtay veya Danıştayda birer daire kurulması çözüm olarak görülebilir.
Değerli milletvekilleri, ülke genelinde 26 ilde 39 askerî hastane ile 1 rehabilitasyon ve bakım merkezi başkanlığının Sağlık Bakanlığına bağlanması, sağlık hizmetinin sivil doktorlarca verilmesi, özellikle ağır yaralıların tedavilerinin yapılmasında büyük sorunlar yaşatmaktadır. GATA'da eğitim sırasında tıp öğrencisi, aynı zamanda askerdir, mezun olduktan sonra birliklerde, sonra da askerî hastanelerde tabiplik yapar yani hekimliğinin yanında askerdir ve askerlik psikolojisini bilir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, toparlayın.
İMAM HÜSEYİN FİLİZ (Devamla) - Tamamlıyorum.
Barış Pınarı Harekâtı sırasında, Sayın Genel Başkanımız Meral Akşener'in verdiği talimatla, askerimize moral desteği vermek için Akçakale'ye, Ceylânpınar'a gittik. Orada sivil doktorlarımızla görüştük, eksiklikleri onlar da görmüşler ki askerî hastanelerin ve GATA'nın yeniden açılması konusunu onlar da dile getirdiler.
Değerli milletvekilleri, Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanları ve Genelkurmay Başkanının Millî Savunma Bakanına ayrı ayrı bağlı ve sorumlu olmaları, askerî hiyerarşi açısından uygun değildir. Kuvvet komutanlıkları; Millî Savunma Bakanlığına değil, Genelkurmay Başkanlığına bağlanmalıdır diyor, Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)