GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:51
Tarih:24.02.2021

İYİ PARTİ GRUBU ADINA YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisi grup önerisi üzerine İYİ PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlarım.

AK PARTİ'si iktidarının cilalayarak sunduğu icraatın başında ulaşım yatırımları yer almaktadır. Yap-işlet-devret modeliyle, davetiye usulüyle bilinen, malum firmalara yaptırılan, garanti sözleşmeleriyle vatandaşa kullansa da kullanmasa da maliyet yükleyen otoyol, tünel, köprü yatırımlarının yanında AK PARTİ'sinin hızlı tren projeleri de vitrin süsü olarak kullanılmaktadır. Ancak ne hikmetse her seçim dönemi vaat olarak sunulan, her yatırım programında yer verilen bu renkli hayal, gerçeklerle uzaktan yakından uyuşmamaktadır. Hızlı tren yatırımlarını geçtik, cumhuriyetin ilk on yılında döşenen demir ağlar bugün kullanılmaz durumdadır. Devlet Demiryollarının konvansiyonel hatlardaki seferleri yavaş yavaş son bulurken ana hatlarla şehirleri bağlayan, ne zaman başlayacağı ve ne zaman biteceği belli olmayan hızlı tren hatları planlanmaktadır. 2021 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı'na göre Türkiye'deki mevcut demir yolu ağı 2019 yılı sonu itibarıyla 1.213 kilometresi hızlı tren hattı, 9.194 kilometresi konvansiyonel ana hat, 2.396 kilometresi tali hat ve istasyon hatları olmak üzere toplam 12.803 kilometreden oluşmaktadır. Avrupa bizi kıskanıyor ama ülkemizin mevcut demir yolu ağ yoğunluğu hem nüfus hem yüz ölçümü bakımından Avrupa Birliği ortalamasının çok çok altındadır. Ayrıca, asıl önemlisi, demir yolu hatlarımız verimli kullanılmamaktadır, bunu da başka bir rapordan anlıyoruz, Sayıştay raporundan. Devlet Demiryolları istikrarlı bir şekilde her yıl zarar etmektedir, son on yıldaki toplam zarar 17,3 milyar liradır. Devlet Demiryollarının zarar zincirine, yük ve yolcu taşımacılığının cazip hâle getirilememesi bir tarafa, "ikmal ihalesi" adı altında bitmemiş ama ek ödemesi yapılmaya devam edilmiş olan işler ilk sırada yer almaktadır. Günümüz itibarıyla 624 kilometrelik Ankara-İzmir, 442 kilometrelik Ankara-Sivas, 105 kilometrelik Bursa-Bilecik ve 237 kilometrelik Konya-Karaman hızlı tren hattının inşası devam etmektedir; 16 hızlı tren projesi de onaylama safhasındadır. Her nedense 2011 yılından bu yana, on senedir onaylanmamış yatırım programlarına -göstermelik, makyaj maksatlı- Denizli de dâhil edilmiş, hâlâ bir arpa boyu yol katedilememiştir. Bu 16 hızlı tren projesi arasında yıllardır her seçim döneminde hayali kurdurulan Denizli-Aydın-İzmir, Ankara-İzmir Hızlı Tren Projeleri de bulunmaktadır.

İktidar, Ankara-İzmir için 2007 yılından bu yana bağıra çağıra müjde vermiş, 2007-2013 yılları arasında yatırım planına almış, aynı şekilde Aydın-İzmir-Denizli hızlı tren hattı da bu plana dâhil edilmiş, çok da güzel reklamı yapılmıştır. Hatta kendi seçim bölgemden örnek vereyim, her seçim döneminde belediye başkan adayı sanki demir yollarını kendi yapacakmış gibi "Hızlı tren geliyor." diye bu hayalin peşine takılmıştır. Her seçim döneminde gündeme geliyor ancak seçim bitince konuşulmuyor, unutuluyor.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)