GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: (10/96, 234, 409, 501, 698, 1743, 1747, 1912, 2187, 2203, 2303, 2353, 2389, 2477, 2673, 2675, 2697, 2830, 2976, 2979, 3019, 3109, 3206, 3430, 3476, 3479, 3482, 3484, 3485, 3493, 3504, 3505, 3508, 3510, 3685, 3723, 3918 3919, 3920, 3921, 3922, 3923, 3924) No.lu Kadına Yönelik Şiddetin Sebeplerinin Tüm Yönleriyle Araştırılarak Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Bir Meclis Araştırması Açılmasına İlişkin Önergelerin Ön Görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:56
Tarih:09.03.2021

AK PARTİ GRUBU ADINA HÜLYA NERGİS (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kadına yönelik şiddetin önlenmesiyle ilgili Meclis araştırması önergesi hakkında AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Günümüzde tüm dünyada şiddet ve özellikle kadına yönelik şiddetle mücadele, uluslararası kuruluş ve devletlerin de ilk gündem maddeleri içerisinde yer almaktadır. Kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet; ekonomik gelişmişlik düzeyi, kültür, coğrafi alan, dinî farklılıklar gösteren tüm toplumlarda yaygın olarak görülmeye devam eden bir insan hakları sorunu olarak güncelliğini korumaktadır. Çok boyutlu bir sorun alanı olarak kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet yalnızca kadınları değil, tüm toplumu olumsuz etkileyen unsurlardan bir tanesidir.

Birleşmiş Milletler verilerine göre dünyada her 3 kadından 1'i yaşamının herhangi bir döneminde fiziksel veya cinsel tacize maruz kalmaktadır. Gelişmişlik düzeyi ne olursa olsun dünyanın her ülkesinde kadına yönelik şiddetin en uç noktasını kadın cinayetleri oluşturmaktadır. Dünya Sağlık Örgütü 2015 yılı verilerine göre Brezilya'da 1 milyon kadından 42 kadın cinayete kurban giderken Amerika Birleşik Devletleri'nde bu rakam 22'yi bulmaktadır; Arjantin'de 13, Belçika ve Avustralya'da 8, İsrail'de de 7 kadın cinayete kurban gitmektedir. Türkiye ise Almanya, İsveç, Norveç, Hollanda, İspanya gibi ülkelerle birlikte 1 milyonda 5 bandında seyretmektedir.

Uluslararası alanda şiddetin önlenmesine yönelik olarak Birleşmiş Milletler ve Avrupa Konseyi önemli çalışmalar yürütmüştür ve bu kapsamda oluşturulan sözleşmeler ülkemizin de imzalayarak yürürlüğe koyduğu sözleşmelerdendir. İç hukuka aktarılması yönünde çalışmalar yapılmış ve bu sözleşmeler hızla iç hukukumuza aktarılmıştır. Ülkemiz, taraf olunan tüm sözleşmeler, Anayasa ve temel kanunlarımız başta olmak üzere reform niteliğinde yasal düzenlemeler ve kadına yönelik şiddetle mücadele ve kadınların güçlenmesine yönelik yürütülen politika ve programlarıyla özellikle son on dokuz yıl içerisinde Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan liderliğindeki Hükûmetimizce bu alanda yürütülen kararlı ve istikrarlı politikalarla çok ciddi ilerlemeler sağlamıştır. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

Ülkemiz tarafından insan haklarına saygılı, sosyal hukuk devleti olarak özellikle 2000 yılından sonra başta Anayasa ve temel kanunlarımız olmak üzere mevzuatımızda kadın-erkek eşitliğinin hukuki zemini güçlendirilerek önemli düzenlemeler yapılmış ve yasal mevzuat gözden geçirilerek cinsiyetçi unsurlardan arındırılmıştır. Kadın haklarının geliştirilmesi, kadının toplumsal statüsünün güçlenmesi ve kadına yönelik her türlü şiddetin önlenmesi amacıyla yapılan düzenlemelerle şiddetle mücadeleye yönelik yasal altyapı güçlendirilmiştir. Bu kapsamda, 2012 yılında şiddetle mücadelede etkin tedbirler öngören 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Yapılan farkındalık çalışmalarında kadına yönelik şiddetin millî ve manevi değerlerimizle asla bağdaşmayan bir insanlık suçu olduğu ve bu konudaki mücadelenin sıfır tolerans ilkesiyle yürütüleceği Cumhurbaşkanlığı düzeyinde dile getirilmiştir.

Kadına yönelik ve aile içi şiddetle mücadelede kurumlar düzeyinde seferberlik anlayışıyla çalışmalar yürütülmektedir. On Birinci Kalkınma Planı'nda kadınlara yönelik her türlü ayrımcılığı önlemek, kadınların toplumsal hayatın tüm alanlarında hak, fırsat ve imkânlardan eşit bir şekilde yararlanmalarını ve güçlenmelerini sağlamak temel amaç olarak benimsenmiştir.

Ülkemizde gerek yasal düzenlemelerin hızla yürürlüğe konulması suretiyle yasal önlemlerin alınması gerekse Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, Adalet Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı ile diğer kurum ve kuruluşların konuya hassasiyetle yaklaşımı ve yürütülen çalışmalar devletimizin şiddetle mücadelede kararlılığını ortaya koymaktadır. Kadına yönelik şiddetin önlenmesinin devlet politikası olarak uygulanması esasıyla ulusal eylem planı kapsamında 81 ilde kadına yönelik şiddetle mücadele il eylem planları hazırlanıp yürürlüğe konulmuştur. Şiddet Önleme ve İzleme Merkezleri Hakkında Yönetmelik çıkarılmıştır. 2020-21 döneminde kadına yönelik şiddetle mücadelede acil alınması gereken önlemlerin uygulanmasının sağlanması amacıyla 75 maddeden oluşan koordinasyon planı yürürlüğe girmiştir. 2020 yılı sonunda ise Bakanlığımızın üstün gayretleriyle bu plandaki faaliyetlerin tamamına yakını gerçekleştirilmiştir. 2020 yılı başında Adalet Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı kadına yönelik şiddetle mücadeleyle ilgili genelgelerini güncellemişlerdir. 2019 yılında aile mahkemelerinden bazıları tedbir mahkemesi olarak belirlenmiştir. 7242 sayılı Kanun'la getirilen denetimli serbestlik, özel infaz ve şartlı salıverme hükümlerinden kadına yönelik şiddet suçu kapsamındaki suçlardan hüküm giyenler yararlandırılmamıştır. Düzenleme kapsamında ayrıca kasten adam yaralama suçunun canavarca his saikiyle işlenmesi hâli nitelikli hâller arasına alınmış ve suçun bu suretle işlenmesi durumunda verilecek azami ceza on sekiz yıla çıkarılmıştır.

10 Haziran 2020 tarihinde mağdur hakları alanında reform niteliğinde hükümler içeren 63 sayılı Suç Mağdurlarının Desteklenmesine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi yayımlanmıştır.

Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının şiddet mağdurlarına yönelik hizmetleri, ilçeler de dâhil yurt genelinde 7/24 anlayışıyla devam etmektedir. Adalet Bakanlığınca suç mağdurlarının özellikle şiddet mağduru kadın ve çocukların adalete erişimini kolaylaştırmak amacıyla adliyelerde Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Müdürlükleri kurulmuştur. Adli görüşme odaları da müdürlük şemsiyesine alınmış ve uzman personel görevlendirilmiştir. Aile içi ve kadına yönelik şiddetle mücadele birimleri ilçe düzeyinde de yayılarak il, ilçe düzeyinde toplam 1.086 birim oluşturulmuş olup uzman personeller görevlendirilmiştir. Savcılıklarda kadına yönelik şiddet ve aile içi şiddet kapsamında işlenen suçların soruşturmaları Aile İçi Şiddet Suçları Soruşturma Bürolarında takip edilip sonuçlandırılmaktadır. Önleyici çalışmalar kapsamında farkındalık oluşturmak ve zihniyet dönüşümünün sağlanması amacıyla eğitim ve seminerler gerçekleştirilmektedir. Ocak 2021 itibarıyla etkin bir tedbir olan elektronik kelepçe uygulaması Elektronik İzleme Merkezinde bin kapasiteyle 7/24 esasına göre tüm il ve ilçelerde uygulanmaktadır. Şiddet anında en yakın kolluk birimine en hızlı şekilde ulaşmak için geliştirilen KADES mobil uygulaması bulunmaktadır. Bugün KADES uygulamalarını 1,5 milyon insan, kadın kullanmaktadır. Mağdura daha hızlı ulaşma, takip ve izleme sürecinin etkinliğini artırmak için veri sistemi entegrasyonu tamamlanmıştır. Kadına yönelik şiddet suçlarında soruşturma süresi seksen günden elli beş güne düşürülmüştür. 6284 sayılı Kanun kapsamında Bakanlık, şiddet mağdurlarına yönelik her türlü davaya katılabilmektedir.

2 Mart 2021 tarihinde Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıklanan 9 amaç, 50 hedef ve 393 faaliyetten oluşan İnsan Hakları Eylem Planı'nda aile içi şiddetle ve kadına karşı şiddetle mücadelenin etkinliğinin artırılması hedefine yönelik, eşe karşı işlenen suçlarda cezayı artıran sebeplerin boşanmış eşe de uygulanması düzenlenecektir. Israrlı takip fiilleri ayrı bir suç olarak düzenlenecektir. Suç mağdurları için hastanelerde oluşturulan özel merkezlerin yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Savcılıklardaki özel soruşturma bürolarının ülke genelinde yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Şiddet mağduru kadınlara avukat görevlendirilmesi ve adli yardımdan etkin yararlanmaları sağlanacaktır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın efendim, buyurun.

HÜLYA NERGİS (Devamla) - Yargı mensuplarına konuyla ilgili eğitim verilmesi, önleyici ve koruyucu kapasitenin artırılması, şiddet uygulayanların rehabilitasyonu, boşanma sürecinde taraflar ve çocuklara yönelik psikososyal destek sağlanması gibi çok sayıda faaliyete de yer verilmiştir.

Bu arada, Cumhuriyet Halk Partisi milletvekilimizin şahsıma karşı eleştirisine de kısa bir cevap vermek isterim. Bütün kamuoyunu uzun süre meşgul eden Cumhuriyet Halk Partisinin kendi teşkilatları içerisindeki taciz ve tecavüz vakalarına karşı duruşu ve net bir tavır sergileyememeleri bütün Türkiye'nin malumudur.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - O sizin yalanınız, AK PARTİ'nin yalanı! Türkiye'nin malumu değil, AK PARTİ'nin yalanı o!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Yalan algınız, yalan algınız!

HÜLYA NERGİS (Devamla) - Kendi içlerindeki şiddete çözüm üretemeyenlerin ülke içerisindeki şiddet vakalarına çözüm üretmeleri mümkün değildir. Bunu halkımızın takdirine sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Bravo, helal olsun. İşin özü bu işte, işin özü bu.

HÜDA KAYA (İstanbul) - İktidar sizsiniz, siz çözüm üreteceksiniz.

HÜLYA NERGİS (Devamla) - Ayrıca, kurulacak olan komisyonun kadın sorunlarına, şiddete çözüm üretmesi noktasında hayırlara vesile olmasını diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)