| Konu: | Sigortacılık ile Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 82 |
| Tarih: | 20.05.2021 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 262 sıra sayılı Sigortacılık ve Diğer Bazı Alanlara İlişkin Kanunlarda ve Bir Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Görüştüğümüz kanun teklifi genel gerekçesinde de ifade edildiği gibi, Ekonomi Reformları Eylem Planı'nda yer alan hedeflerin gerçekleştirilebilmesi amacıyla öngörülen yasal tedbirlerden bir kısmının yerine getirilmesine ilişkin önemli düzenlemeler içermektedir. Teklifin ilk 2 maddesi Siyasi Partiler Kanunu'nun 74'üncü maddesinde yer alan siyasi partilerin aynı hesap döneminde edindiği taşınmazlar ile değeri belirli miktarın üzerinde olan taşınır malların, menkul kıymetlerin ve her türlü hakların bildirim zorunluluğunu düzenleyen hükümdeki sabit tutarın güncel hâle getirilmesi ve her yıl yeniden değerleme oranında artırılmasını öngörmektedir.
3 ve 4'üncü maddelerle, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nda bazı değişiklikler yapılmaktadır. Hatırlanacağı gibi, Anayasa Mahkemesi 2020 yılının Temmuz ayında açıklanan kararıyla Karayolları Trafik Kanunu'nun 90 ve 92'nci maddelerinde kısmi iptallere hükmetmişti. Mahkemenin kısmi iptal kararı sonrasında ortaya çıkan yasal boşluk, Yargıtay içtihatları ve Borçlar Kanunu'nun ilgili hükümlerine göre doldurulmaya çalışılsa da yasal çerçeveye oturtulamamıştır. Yapılan düzenlemeyle Anayasa Mahkemesi tarafından açıklanan iptal gerekçeleri göz önünde bulundurularak karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortası kapsamındaki tazminat hesaplamalarına dair temel çerçeve ortaya konulmaktadır.
Teklifin 5'inci maddesinde iktisadi büyümenin etkin bir şekilde desteklenmesi ve istikrarın korunması ilkesi çerçevesinde finansal sistemi gözeten, farklı otoritelerin eş güdüm içerisinde çalışmasını sağlayan Finansal İstikrar ve Kalkınma Komitesinin görev ve yetkileri yeniden düzenlenmek suretiyle "Finansal İstikrar Komitesi" olarak yapılandırılması öngörülmekte, bu şekilde daha etkin bir kurumsal yapı oluşturulması hedeflenmektedir.
6'ncı madde ise mikro ve küçük ölçekli firmaların ilave olarak istihdam ettikleri sigortalılar adına ödemeleri gereken sigorta primlerinin kamunun doğrudan veya dolaylı olarak hâkim sermayedar olduğu bankalardan 30 Haziran 2022 tarihine kadar kullanacakları kredilerde kredi faiz veya kâr payı bakiyesinden düşülmesine imkân sağlanmasına ilişkindir. Düzenlemeye göre, işletme başına 5 kişiyi geçmemek üzere, hangi sektörde olursa olsun 50 kişiden daha az işçi çalıştıran işletmeler uygulamadan yararlanabilecek, hesaplamalarda kişi başı aylık 1.341 lira, yıllık 16.098 lira olmak üzere 5 kişi üzerinden elde edilebilecek tutar 80.493 lira olabilecektir.
Teklifle öngörülen bir diğer husus ise bireysel emeklilik sistemiyle ilgilidir. Öngörülen düzenlemeyle 18 yaşından küçükler de bireysel emeklilik sistemi kapsamına alınmakta, emekliliğe yönelik taahhütte bulunan hizmet sunucularının bireysel emeklilik sistemine aktarımına imkân sağlanmaktadır. Bir sosyal güvenlik sistemi olmasının yanında uzun dönemli bir tasarruf sistemi de olan bireysel emeklilik sistemi, 2001 yılında Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'nun çıkarılması ve 2003 yılında ilk emeklilik planlarının onaylanmasıyla birlikte fiilen yürürlüğe girmiştir. 1 Ocak 2013 tarihinde, katılımcıların yatırdıkları katkı paylarının yüzde 25'i oranında devlet katkısı sağlanmaya başlamasıyla sisteme katılım da artmıştır. Son olarak, 2017 yılının başında yürürlüğe giren otomatik katılıma ilişkin hükümler uyarınca işverenler, çalışanlarını otomatik katılım sistemine dâhil etmeye de başlamışlardır.
Emeklilik gözetim merkezi verilerine göre, 7 Mayıs 2021 tarihi itibarıyla bireysel emeklilik ve otomatik katılım sisteminde katılımcı sayısı 12 milyon 675 bin kişiyi aşmış, toplam fon büyüklüğü ise 178,1 milyar liraya ulaşmıştır. Düzenlemeyle, sayıları 23 milyon olan 18 yaş altı gençlerimize ve çocuklarımıza bireysel emeklilik sistemine geçebilme imkânı sağlanarak on yılda 2,4 milyon kişinin sisteme girmesi ve 32 milyar liralık bir fon temin edilmesi öngörülmektedir.
Teklifin 9'uncu maddesiyle ise Covid-19 salgınının turizm sektörüne olumsuz etkilerinin azaltılmasına yönelik olarak, kanunları uyarınca ilgili bakanlıklar tarafından, üzerinde turizm tesisleri yapılmak üzere adlarına kamu arazisi tahsis edilen Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli yatırımcılar ve işletmecilerden 1 Nisan 2021 tarihi ile 31 Aralık 2021 tarihi arasındaki dönemde tahsis edilmesi gereken kira, kesin izin, kesin tahsis, irtifak hakkı ve kullanma izin bedellerinin ödeme sürelerinin ertelenmesi öngörülmektedir.
Değerli milletvekilleri, Covid-19 salgını, başta sağlık olmak üzere iktisadi ve sosyal anlamda tüm ülkeler üzerinde hâlen devam eden yıkıcı etkilere yol açmış, Türkiye ekonomisi de şüphesiz bundan etkilenmiştir. Türkiye, Covid-19'la mücadele kapsamında, bir yılı aşkın süredir salgının ekonomiye ve vatandaşlarımız üzerinde olan etkilerini asgariye indirmek için tüm kurumlarıyla canla başla gayret göstermektedir.
Toplum kesimlerinin ekonomik ve sosyal taleplerinin karşılanması ve salgın nedeniyle faaliyetini yürütemediği yahut faaliyetinde aksama yaşadığı için gelir kaybına uğrayan işletmeler üzerindeki olumsuz etkilerinin azaltılması için muhtelif yasal ve idari düzenlemeler süratle devreye konulmuştur. Bu kapsamda, kısa çalışma ödeneği, gelir, ciro, normalleşme, kira ve nakit desteği, işten çıkarma yasağı, sosyal yardımlar, borç erteleme, kredi kolaylığı ve benzeri ekonomik ve sosyal tedbirler ile önemli destek paketleri vatandaşlarımızın hizmetine sunulmuş, bu şekilde esnaf ve çiftçimizin, dar ve sabit gelirli insanlarımızın, yoksul ve muhtaç vatandaşlarımızın, emekli, dul ve yetimlerimizin talepleri peyderpey karşılanmaya çalışılmıştır.
Son olarak da 17 Mayıs 2021 günü Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından açıklanan yeni destek programı kapsamında toplamda 1 milyon 384 binden fazla esnafımıza yapılacak 4 milyar 622 milyon liralık hibenin hak sahiplerine nefes aldıracak önemli bir katkı olacağını değerlendiriyoruz.
Diğer taraftan, aynı açıklamada 2021 yılı hububat ve bakliyat alım fiyatları da Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından ilan edilmiş, önceki yıla göre fiyatlarda yüzde 35'in üzerinde artışlar yapılmıştır.
Ayrıca, ülkemizin birçok yerinde yaşanan kuraklıktan zarar gördüğü belirlenen çiftçilerimizin Ziraat Bankasına veya Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borçlarının erteleneceği de yine bu açıklamalarda yer almıştır. Esnafımızı ve çiftçimizi rahatlatan, üreticiyi ve üretici birliklerini memnun eden bu desteklerin esnaf ve çiftçimize hayırlı olmasını diliyoruz.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak ekonominin ve toplumsal yapının temelini oluşturan esnaf, sanatkâr ve çiftçi kesiminin güçlendirilerek faaliyetlerine dinamizm kazandırılmasını, gelir ve refah düzeyinin artırılmasını, bu amaçla da yeterli desteğin verilmesini gerekli görüyoruz. Bu nedenle, işçi, işveren, esnaf ve çiftçimize verilen destek başta olmak üzere, ekonomik sektörlerdeki aktivitenin artırılması yönünde atılan tüm adımları destekliyoruz. İnanıyoruz ki tedbirleri gevşetmeden, rehavete kapılmadan, dayanışma içinde, aklın ve bilimin öncülüğünde Allah'ın izniyle Covid-19 hayatımızdan çıkacak, yaşadığımız konjonktürel sıkıntılar bütünüyle aşılacaktır.
Bu düşüncelerle kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)