GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:87
Tarih:02.06.2021

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 265 sıra sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve bizi izleyen muhterem vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.

Görüştüğümüz teklif kamu alacaklarına yönelik oldukça kapsamlı bir yapılanma öngörmekte ve salgın nedeniyle borç yükümlülüklerini zamanında yerine getiremeyen vatandaşlarımızın rahatlatılmasına yönelik önemli bir düzenleme niteliği taşımaktadır.

Hatırlanacağı gibi 17 Kasım 2020 tarihinde yayımlanan 7256 sayılı Kanun'la da kesinleşmiş borçlara yapılandırma ve taksitler hâlinde ödeme imkânı getirilmişti. Ancak salgının etkilerinin devam etmesi, taksitlerini ödeyemeyen ya da borçları yapılandırma kapsamında bulunmayan vatandaşlarımıza da bir imkân verilmesi ve ticari hayatın durgunlaşmasına bağlı ortaya çıkan sorunların hafifletilmesi amacıyla yeni bir düzenleme yapılmaktadır.

Kanun teklifinde, kesinleşmiş alacaklar ile dava safhasında olan ve inceleme aşamasında bulunan alacakların yapılandırılması, matrah ve vergi artırımı ile işletme kayıtlarının düzeltilmesi yönünde düzenlemeler öngörülmektedir. Vergi daireleri, gümrük müdürlükleri, Sosyal Güvenlik Kurumu, büyükşehir belediyeleri, belediyeler, il özel idareleri, Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı ve bazı meslek kuruluşlarına ait 30 Nisan 2021 tarihi öncesi dönemlere ilişkin alacaklar bu kapsamda yapılandırılmaktadır. Vergi, resim, harç ve bunlara ilişkin vergi cezaları, idari para cezaları, öğrenim kredileri, ecrimisiller gibi borçlar, SGK primleri, gecikme cezası zammı ve faizleri, belediyelerin vergi, ücret ve su alacakları, il özel idarelerinin alacakları, esnaf ve sanatkârların ve diğer oda üyelerinin oda ve borsalara olan aidat borçları, avukatların ve stajyer avukatların baro kesenekleri ile staj kredisi borçları düzenleme kapsamında yer almaktadır. Adli para cezaları ile tütün, Hıfzıssıhha Kanunu ve üst kurullarca uygulanan para cezası ise yapılandırma kapsamı dışında tutulmaktadır.

SGK hariç kapsamdaki diğer kesinleşmiş alacakların yapılandırılmasında borç asıllarının tamamının gecikme faizi yerine Yurt İçi ÜFE'yle güncellenen tutarın ve vergi aslına bağlı olmayan cezaların yüzde 50'sinin ödenmesi koşuluyla vergi cezalarının gecikme zammı ve faizlerinin tahsilinden vazgeçilmektedir. Güncelleme işleminde, 1 Kasım 2016 tarihine kadar Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi'nin aylık değişim oranları, bu tarihten sonra ise yıllık yüzde 4,2 oranı esas alınarak belirlenen çok daha düşük bir faiz uygulaması söz konusu olmaktadır. Yapılandırmadan yararlanmak için son başvuru tarihi 31 Ağustos 2021 olarak belirlenmiş, ödemenin peşin veya 6, 9, 12, 18 taksit şeklinde ikişer aylık dönemler hâlinde yapılması öngörülmüştür.

Ödemeler vergi daireleri, gümrük müdürlükleri, il özel idareleri, belediyeler ve Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlıklarına 30 Eylül 2021, Sosyal Güvenlik Kurumuna ise 31 Ekim 2021 tarihine kadar yapılabilecektir. Hesaplanan tutarların tamamının ilk taksit ödeme süresi içerisinde peşin olarak ödenmesi hâlinde katsayı uygulanmayacak ve ferî alacaklar yerine Yurt İçi ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutarların yüzde 90'ından, ilk 2 taksit ödeme süresi içinde ödenmesi hâlinde ise yüzde 50'sinden vazgeçilecektir. Yapılandırma sonucu ödenecek alacağın sadece ferî alacaklardan ibaret olması hâlinde, Yurt İçi ÜFE aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanacak tutardan yüzde 50 indirim yapılacaktır.

Sosyal Güvenlik Kurumunun kesinleşmiş alacaklarında ise, 2021 yılı Nisan ayı ve önceki aylara ilişkin prim, kesenek, kurum karşılığı asılları ile bu alacaklara yurt içi üretici fiyat endeksi aylık değişim oranları esas alınarak hesaplanan tutarın belirtilen süre ve şekilde ödenmesi hâlinde, gecikme cezası ve gecikme zammı gibi ferî alacakların tamamının tahsilinden vazgeçilmektedir.

Teklifle yapılan bir diğer düzenleme ise, matrah ve vergi artırımına yöneliktir. Mükelleflerin, 2016 ila 2020 yıllarına ait gelir ve kurumlar vergisi matrahlarını, stopaj ve katma değer vergilerini kanunda öngörülen oranlarda artırarak ödemeleri şartıyla, artırımda bulundukları yıllar ve vergi türleriyle sınırlı olmak üzere haklarında vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacaktır. Artırılan matrahlar yüzde 20 oranında vergilendirilecek ve üzerinden ayrıca herhangi bir vergi alınmayacaktır. Vergiye uyumlu mükellefler için ise bu oran yüzde 15 olarak uygulanacaktır.

Teklifle, ayrıca, işletmelere stok ve kasa kayıtlarını düzeltme ve 31 Aralık 2021 tarihine kadar bilançolarını güncelleme imkânı da getirilmektedir. 30 Nisan 2021 tarihi itibarıyla, prim borcu olan ve ödeme yapmayan BAĞ-KUR ve tarım sigortalılarının sigortalılık sürelerinin durdurulması, prim borçlarının silinmesi, talep edilmesi hâlinde durdurulan sigortalılık sürelerinin ihya edilmesi de yine teklifin kapsamında yer almaktadır.

Karşılıksız çek, protestolu senet, kredi kartı ve diğer kredi borçlarını zamanında ödeyemedikleri için Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezine bildirilen kişilerin ve kredi müşterilerinin yükümlülüklerini yerine getirmesi hâlinde, kamuoyunda "sicil affı" olarak bilinen geçmiş ödeme performanslarına ilişkin olumsuz kayıtların dikkate alınmayacağı hususu da yapılan düzenlemeler içerisinde yer almaktadır. Öngörülen bu düzenlemelerin, toplum kesimlerinin beklentilerine uygun, ekonomik hayatın dinamizmini artıracak, yasalaştığı takdirde vatandaşlarımızın yükünü hafifletecek, aynı zamanda da kamunun gelir toplama kapasitesini artıracak tedbirler olduğunu değerlendiriyoruz.

Değerli milletvekilleri, salgının sınırlayıcı etkilerine rağmen ekonomik faaliyetlerimiz güçlü seyrini sürdürmektedir. 2021 yılının ilk çeyreğinde Türkiye ekonomisi yüzde 7 büyümüştür. Gelişmeler, ikinci çeyrekte de güçlü bir büyümeye işaret etmektedir. İlk çeyrekte sanayi sektörü yüzde 11,7; imalat sanayi sektörü ise yüzde 12,2 düzeyinde büyürken makine ve teçhizat yatırımları da yüzde 30,5 oranında artmıştır. İhracatta 2020 yılının ikinci yarısından itibaren güçlü artış eğilimi sürmektedir. Nisan ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 109,2 artarak 18,7 milyar dolara ulaşan ihracatımız, Ticaret Bakanlığının bugün yaptığı açıklamaya göre, mayıs ayında da geçtiğimiz yılın aynı ayına göre yüzde 65,5 oranında artış göstererek 16,5 milyar dolara yükselmiştir. İstihdamı korumaya yönelik tedbirler salgının iş gücü piyasası üzerindeki olumsuz etkilerini sınırlandırırken istihdamda ve iş gücüne katılım oranında da artış olmaktadır. Bunlarla birlikte, salgının devam etmesi, başta turizm sektörü olmak üzere hizmet sektöründeki toparlanmayı sınırlandırmaktadır. Bu sebeple, esnaf, çiftçi ve çalışanlarımız için bir dizi önemli destek tedbirleri devreye konulmuş, konulmaya devam etmektedir.

Mesfûr gelişmeler sağlıklı bir yatırım, üretim, ihracat ve istihdam zincirine işaret etmekte, ekonomiye olan güveni göstermektedir. Birçok ülke ekonomisi daralırken Türkiye ekonomisinin göstermekte olduğu yüksek performans ülkemiz için kuşkusuz memnuniyet vericidir. Unutulmamalı ki, Türkiye, salgının yanı sıra terörle verdiği kararlı mücadeleyle eş zamanlı olarak bu iyileşmeyi sağlamakta, bu başarıyı yakalamaktadır. Bize göre, bu hususun dikkate alınması, elde edilen başarının önemini ve anlamını da ortaya koyan hakkaniyetli bir değerlendirme olacaktır.

Türkiye, sağlık ve sosyal güvenlik alt yapısı, güçlü kurumları, imza attığı dünya çapındaki büyük projeleri, millet iradesiyle geçtiği Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin avantajları sayesinde, tüm dünyayı kasıp kavuran Covid-19 sürecinden de inşallah güçlenerek çıkacak, lider ülke ve küresel güç olma yolundaki gayret ve kararlılık sürdürülecektir.

Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ülkemiz ve milletimiz için hayırlı olmasını diliyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)