GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:87
Tarih:02.06.2021

MEHMET GÜZELMANSUR (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri arkadaşlarım; görüşmekte olduğumuz 265 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 2'nci maddesi üzerinde söz aldım. Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen tüm vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, ben bu konuşmamda vatandaşın gündemine değineceğim. Vatandaşın gündemi hayat pahalılığı, gıda enflasyonu almış başını gidiyor. Vatandaşın sofrasındakiler her geçen gün eksiliyor, insanlar yatağa yarı aç yarı tok giriyor ama aynı zamanda çiftçinin ürünü de para etmiyor. Çiftçi ürettiğini maliyetinin altında yok parasına satıyor. Çiftçi ürününü zararına satarken, çiftçi hacizle icrayla boğuşurken, çiftçi toprağına küsecek kadar zarar ederken sebze meyve niye bu kadar pahalı? Burada bir terslik yok mu? Bu konuda zaman zaman tartışmalar oluyor. "Tarlada 1 lira olan pazarda, markette niye 10 lira?" diye Aracılar suçlanıyor, halciler suçlanıyor, pazarcılar suçlanıyor ama asıl suçlu iktidardır, iktidarın yanlış politikalarıdır.

Değerli milletvekilleri, şimdi, ben size gerçekleri bir örnekle anlatacağım: Seçim bölgem Hatay'da, bereketiyle ünlü Amik Ovası'nda soğan hasadı zamanı. Tarlada 35 kuruş olan soğanı vatandaş en az 2,5 liraya alıyor yani 8 katı fiyattan alıyor. Neden? Amik Ovası'nda toplanan soğana, İstanbul'da hale gidene kadar bakın hangi maliyetler ekleniyor: Hatay'dan yola çıkan soğan yüklü bir tır İstanbul haline kadar İskenderun-Ceyhan Otoyolu'nda 13 lira, Pozantı Otoyolu'nda 15 lira, Emirlik çıkışından sonraki otoyolda 32 lira, yapmakla övündüğünüz Ankara çıkışına kadarki Niğde Otoyolu'nda 380 lira, Ankara çıkışı Bolu arasında 85 lira, Bolu'dan İstanbul'a kadar 150 lira, zorunlu olarak kullandığı Yavuz Sultan Selim Köprüsü'ne de 214 lira ödüyor. Sadece otoyol, paralı yol, köprü maliyeti toplamda 900 lira yapıyor. Buna gidiş dönüş mazot parasını ekleyelim -hani, geçen hafta ÖTV'sine yüzde 100 zam yaptığınız mazot 1.000 kilometrelik yolda tüketilen 400 litrelik mazot, AdBlue maliyeti 3.600 lira- sadece paralı yol, akaryakıt maliyeti yaklaşık 4.500 lira. İşte, tarlada 3 kuruşa satılan sebze meyveyi vatandaş niye 8 katı, 10 katı paralara alıyor; bu sorunun cevabı işte burada. Otoyol, köprü, tünel geçiş ücretleri, pahalı mazot sebze meyve fiyatını arttıran en büyük kalemlerdir. Tabii, burada toplama, çuvallama, tır şoförünün ücreti, sigortası, yemek parası gibi maliyetler de var ama bunlar zorunlu maliyetler, bunlara yapacak bir şey yok. İşçi, şoför, emekçi çalışacak, parasını da alacak. Ama burada bir siyaset değişikliği yapılabilir. Devlete ve müteahhitlere giden otoyol, köprü, tünel kullanım ücretleri, sebze meyve nakliyesi yapan araçlardan alınmayacak denilebilir. Sebze meyve taşıyan araçların kullandığı mazot ÖTV'den muaf tutulabilir. Çiftçinin mazotu ÖTV'den muaf tutulabilir. Bu, vatandaştan yana, üreticiden yana bir siyasi tercih olur; iyi olur, hayırlı olur. Ancak, yirmi yıllık AKP iktidarının bugüne kadar vatandaştan yana, üreticiden yana böyle bir tercihi olmadı; tercihini hep müteahhitten yana kullandı. İktidar, kendi yanlış politikaları nedeniyle oluşan bu maliyetleri görmek yerine ne yaptı? Fiyatı arttığında depo bastı, patatesi, soğanı yakaladı.

Değerli arkadaşlar, bunlar göstermelik tedbirlerdir; işe yaramadı, vatandaş da anladı bunun böyle olduğunu. Bu noktada şu hususu belirtmeliyim: Soğandan örnek verdim, soğana Hatay'dan İstanbul'a gidene kadar bindirilen maliyetleri anlattım. Bu bir örnektir, yoksa şu anda çiftçi soğanı hasat edemiyor, hasat etmeden tarlasını sürüyor çünkü soğanın dönüm maliyeti 3.500 lira, çiftçiye verilen para 500 lira. Maliyetinin yedide 1'i fiyatına niye toplasın, niye çuvallasın? Çiftçi, en azından bir iki maliyetten kurtulurum diye tarlasını hasat etmeden sürüyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Güzelmansur.

MEHMET GÜZELMANSUR (Devamla) - Bitirmedim, bir dakika ek süre verin lütfen.