GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: (2/3507) esas numaralı İlköğretim Okullarında Öğrenci Andı Okunması Hakkında Kanun Teklifi'nin doğrudan gündeme alınmasına ilişkin önergesi (4/133) münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:94
Tarih:22.06.2021

HAYRETTİN NUHOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; seksen sene yönetmelikle okutulan, AKP iktidarı tarafından yasaklanan Andımız'ın kalıcı hâle gelmesi için sunduğumuz İlköğretim Okullarında Öğrenci Andı Okunması Hakkında Kanun Teklifi'nin Genel Kurul gündemine alınması için kanunun gerekçesini açıklamak üzere söz aldım.

Andımız'ın yasaklanmasını isteyenlerin gerekçesinde, Atatürk'ün gösterdiği çağdaş uygarlık düzeyinin gereği olduğu, pedagojik olarak ilköğretim çağındaki çocuklar için uygun olmadığı öne sürülmüştür. Böylesine bir yalanla Anayasa'ya, Türk'e ve Atatürk'e karşı tavır sergilemek ancak düşmanlıkla açıklanabilir. Kötü niyetli bir siyasi görüşün tezahürü olan bu gerekçenin hukuki ve bilimsel hiçbir temeli yoktur.

Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun Andımız'ı yasaklayan 4 Şubat tarihli kararının gerekçesi evvelki hafta açıklandı. Açıklamada Andımız'ın Anayasa'da ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda yer alan ilkelere aykırı olmadığı vurgulanarak, Anayasa'nın "Başlangıç" kısmında "Türk Vatanı ve Milletinin ebedi varlığını ve Yüce Türk Devletinin bölünmez bütünlüğünü belirleyen bu Anayasa, Türkiye Cumhuriyetinin kurucusu, ölümsüz önder ve eşsiz kahraman Atatürk'ün belirlediği milliyetçilik anlayışı ve O'nun inkılâp ve ilkeleri doğrultusunda; dünya milletleri ailesinin eşit haklara sahip şerefli bir üyesi olarak, Türkiye Cumhuriyetinin ebedi varlığı..." karşısında hiçbir faaliyetin korunma göremeyeceğine ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda "Türk millî eğitiminin genel amacı, Türk milletinin bütün fertlerini, millî, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve daima yüceltmeye çalışan, Türkiye Cumhuriyetine karşı görev ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış hâline getirmiş yurttaşlar yetiştirmek ve nihayet Türk milletini çağdaş uygarlığın seçkin bir ortağı yapmaktır." ifadelerine yer verilmiştir. "Yasaklamanın Öğrenci Andı metninin içeriğinden kaynaklanmadığı, idarenin takdir yetkisi bulunduğu ve yetkilerini Andımız'ı kaldırma yönünde kullandıkları." belirtilmiştir.

Değerli milletvekilleri, yetkisini kötüye kullanan ve Andımız'ı yasaklayan bir Millî Eğitim Bakanının var olması devletimiz için bir talihsizliktir. (İYİ Parti sıralarından alkışlar) Danıştay 8. Dairesi bu yanlış takdiri düzeltmişken Dava Daireleri Kurulunun düzeltme kararını bozup yasaklamaya yol veren bu karara böyle bir gerekçe yazması ve suçu Bakana atması kendilerini asla kurtaramaz.

Türk milletinin asırlarca hep beraber vermiş olduğu destani bir mücadelenin ürünü olan Türkiye Cumhuriyeti devleti, varlığını ve üniter yapısını korumak zorundadır. Anayasa'mızın 66'ncı maddesi "Türk Devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkes Türktür." ifadesiyle bütün etnik unsurları Türk kabul etmiştir. Hiç kimse Türklükten rahatsızlık duymamalıdır. (İYİ Parti sıralarından alkışlar) 84 milyon olarak hepimiz birden Türk milletiyiz.

Türk millî kimliğinin benimsenmesi, Türk tarih bilincinin yerleşmesi, vatan ve millet sevgisinin oluşması, yüksek ahlak ve vasıflara sahip olunması gibi kazandırılmak istenen olumlu davranışlar ve düşünceler ilköğretim çağında başlar. Türk eğitim sisteminde okulun görevi, Türk olmaktan şeref duyan, Türk devletine ve Türk milletine karşı ödev ve sorumluluklarını bilen; fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür meslek sahibi gerçek Türk vatandaşlarını yetiştirmektir. Bu nedenle, millî törenler ve bayramlar gibi, Gençliğe Hitabe, Öğrenci Andı ve İstiklal Marşı fikirlerin ve duyguların anlamlarını düşünmeye ve zaman geçtikçe manalarını daha derin bir şekilde kavramaya vesile olmaktadır. Ant ile marşı karıştırmamak gerekir. İstiklal Marşı'mız milletimizin hürriyet ve bağımsızlık mücadelesindeki ruhunu ve duygularını anlatması için bestelenmiş bir metindir, milletin bütünü tarafından okunur ve ayakta saygıyla dinlenir. Andımız ise kişiliğin oluştuğu, kimlik tanıma sürecinde olan çocuklarımızın millet olma şuurunu kazanmasına vesile olan hedef belirleyici nitelikte bir metindir, sadece ilköğretim okullarında okutulur. İstiklal Marşı'na taraftar olup Andımız'a karşı çıkmak ve "İstiklal Marşı bize yeter." demek çelişkili bir durumdur. İstiklal Marşı, Andımız'ın alternatifi olamaz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun toparlayın.

HAYRETTİN NUHOĞLU (Devamla) - İkisi birlikte varlığını sürdürmelidir. Andımız'ı okuyarak yetişen nesiller olmazsa İstiklal Marşı'na saygı duyan ve söyleyen nesiller de olmaz.

Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifiyle resmî ve özel ilköğretim kurumlarında Öğrenci Andı'nın söylenmesinin hiç kimsenin takdir yetkisine bırakılmadan, kanun seviyesinde düzenlenmesi amaçlanmaktadır. Bu teklif bir siyasi partiye ait görülmemelidir. Açıkladığımız gerekçede de ifade edildiği gibi, bütün siyasi partilerimizde yer alan konuya duyarlı milletvekillerinin ortak arzusu niteliğindedir, hepsinin desteğini bekliyoruz. Kanunlaşması hâlinde tereddütlerin ve tartışmanın sona ereceğine, Türk milletini sonsuza kadar hür ve mutlu yaşatacak olan nesillerin yetişeceğine inanıyor, selamlarımı sunuyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)