GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Turizmi Teşvik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:103
Tarih:14.07.2021

GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

İzmir depreminden hemen sonra kurulan, Türkiye Büyük Millet Meclisi çatısı altındaki tüm siyasi partilerin temsilci verdiği Deprem Araştırma Komisyonu uzun çalışmalar sonrasında raporunu hazırladı, 500 sayfa ana rapor, binlerce sayfa ek raporla birlikte dosyalar oluşturuldu. Evet, değerli milletvekilleri, Sayın Meclis Başkanı randevu verecek ve biz, Deprem Komisyonunun çalışma raporunu kendisine sunacağız. Bir haftadır kendisinin Komisyona randevu vermesini bekliyoruz. Yani Türkiye'nin önemli bir meselesi, deprem gerçeği; daha da önemli bir meselesi, Türkiye Büyük Millet Meclisinin içinde bütün siyasi partilerin ortak önergesiyle kurulan bir komisyona randevu vermeyen bir Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı, nokta. Meclis tatile girecek, ekime kadar çalışmayacağız ve biz bu raporu ne zaman sunacağız, ne zaman buna ilişkin yeni yasal düzenlemeler getirilecek ayrı bir konu.

Değerli arkadaşlar, teklifin 10'uncu maddesinden önce 9'uncu maddede bir hüküm var, onu doğru bulduğumu belirtmek istiyorum: O da şu: "İstanbul ilinde faaliyet gösteren ve ilgili idareler tarafından yolcu taşımacılığı yapmak üzere yetkilendirilen deniz araçları bakanlıkça belirlenecek şartları taşımaları kaydıyla ve belirlenecek bedel üzerinden belge düzenlemek suretiyle turistik gezi amaçlı kullanılabilir." Doğru bir metin. İstanbul'da bu işi yapan işletmeler açısından ciddi bir sıkıntıydı, Sahil Güvenlikle çok ciddi sorunlar yaşıyorlardı, düzenlemenin bu biçimi bence sorunu çözecektir.

Gelelim kabotajı delecek olan 39 metre ve üzerindeki yatlarla ilgili düzenlemeye. Şimdi, değerli arkadaşlar, Türkiye Sahillerinde Nakliyatı Bahriye (Kabotaj) Ve Limanlarla Kara Suları Dahilinde İcrayı Sanat Ve Ticaret Hakkında Kanun, kanun numarası 815, kabul tarihi 19 Nisan 1926. Yani cumhuriyetin, Osmanlı'nın yok edilmesine, ekonomik olarak çökmesine yol açan kapitülasyonlardan kurtulma konusunda getirdiği en önemli yasalardan bir tanesi. Nedir bu? Millî kara sularda, nehirlerde -Marmara Denizi'ni bir iç deniz olarak kabul ediyor- ve akarsularda yalnızca Türk vatandaşları ve Türk menşeli şilepler ya da başka deniz nakil araçları ticari faaliyette bulunabilirler.

Şimdi, siz bir düzenleme getiriyorsunuz. Nedir bu? Bu düzenlemeyle 39 metre ve üzerindeki yatların, yabancı bandıralı yatların Türk kara sularında ticari faaliyette bulunmalarına izin veriyorsunuz. Peki, gerekçeniz ne? Gerekçeye gelmeden önce şunu söylemek istiyorum yani Millî Selamet Partisi ve Refah Partisi geleneğinden gelen, -içinizde çok az sayıda da kalsa- o gelenekten gelen milletvekillerine şunu sormak istiyorum: Ya, bu denli bir savrulma olabilir mi? Yani belediyenin toplayamadığı çöpleri toplamak için gece bir araya gelen mahalle başkanlarından şimdi 39 metre ve üzerindeki yatların, yabancı yatlara binecek olan zenginlerin haklarını savunacak bir noktaya sürüklendiniz. (CHP sıralarından alkışlar)

Şimdi, yasa teklifinin 8'inci maddesinden Komisyon çalışmaları sırasında bu metin çıkarıldı, metin çıkarıldı ama metnin (b) bendini okumak istiyorum: "Deniz turizmi araçlarında çalışmalarına müsaade edilecek yabancı zabit ve kaptanların Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından yeterliliklerinin tanındığına dair belge almaları zorunludur." Şimdi, bunu metinden çıkaranlar, yasa teklifini hazırlayanlar, 10'uncu maddede yabancı menşeli ticari gemilerin Türk kara sularında ticari faaliyette bulunmaları durumunda, bunların görevli kaptan ve zabitlerinin hangi mevzuata göre çalışacakları konusunda bir eksiklik içerisindedirler. Yani yasa teklifi zaten öylesine yanlış bir biçimde hazırlanmış, öylesine birbirinden kopuk ve Türkiye gerçeklerindin uzaktır ki 8'inci maddede iptal edilen bu (b) bendi yüzünden 10'uncu maddeye izin verdiğinizde bile, bu yasa teklifi geçse bile orada çalışacak olan yabancıların... Çünkü Kabotaj Yasası bize bugüne kadar yabancı gemilerin Türk kara sularında çalışmasına izin vermediği için ciddi bir biçimiyle boşluk yaratacaktır.

Şimdi, tabii, bu yasa teklifiyle birlikte Kabotaj Yasası'nın delinmesi, aynı zamanda, Lozan Anlaşması'yla garanti altına alınmış olan millî kara sular üzerindeki Türk devletinin hâkimiyetini de ciddi biçimiyle ortadan kaldıracaktır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurunuz efendim.

GÖKAN ZEYBEK (Devamla) - Ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarına sağlanmış olan özel bir hakkı bir biçimiyle delmiş olacaksınız.

Bu Parlamentodan 2 kez delme çıkmış arkadaşlar, Kabotaj Yasası'nı delecek 2 tane metin çıkmış. Bunlar, büyük gemileri kurtarmak için yabancı tahlisiye gemilerinin Türk kara sularında çalışmasına izin veren metin ile petrol ve doğal gaz aramak için Türk kara sularında çalışacak yabancı menşeli petrol arama platformları dışında ilk kez siz lüks yatlar... Son zamanlarda çokça zenginleştiniz, bu zenginliğiniz nedeniyle artık 39 metrenin altındaki yatlara da sığmıyorsunuz; bu, bir. Uçan arabayı yapıyorsunuz da dünyada uçan arabayı yapan birinci ülke olma iddiasını ortaya koyuyorsunuz da 39 metreden büyük yatları yapmayı niye başaramıyorsunuz?

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)