GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Turizmi Teşvik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:4
Birleşim:103
Tarih:14.07.2021

MEHMET METANET ÇULHAOĞLU (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 255 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 16'ncı maddesi üzerinde İYİ Parti Grubunun görüşlerini ifade etmek üzere söz aldım. Heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Ben 16'ncı madde üzerinde ülke turizmine, hâliyle hazinemize çok büyük katkıları olacak bir konudan, kamp ve karavan sektöründen söz etmek istiyorum. Ülkemizde kamp ve karavan turizmi kolektif olarak 1966 yılında başkentimiz Ankara'da kurulan Türkiye Kamp ve Karavan Derneğinin kuruluşuyla başlamıştır. Türkiye'de kamp ve karavan etkinliklerini başlatan, 1969 yılında Uluslararası Kamp ve Karavan Federasyonu (FICC) üyesi olan, 1974 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla "Türkiye" sözcüğünü alan bu dernek, üyelerinin gönüllü çalışmalarıyla ülke turizmine hizmet vermektedir.

İYİ Parti olarak 1 Nisan 2021 tarihinde Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonunda bir teklif sunduk. Teklifimizde kısaca dedik ki ülkemizin turizm harikası alanlarının hem yurt içinde hem de yurt dışındaki karavan turizmine gönül vermiş insanların hizmetine açılarak ekonomiye katkı sağlanması çok önem arz etmektedir.

Değerli milletvekilleri, Avrupa Karavan Federasyonu verilerine göre Avrupa'da 6 milyon karavan bulunmakta. Yine, Avrupa'da standartlara uygun 1.207'si beş yıldızlı olmak üzere 42.283 kamp yeri bulunmakta ve buralarda 300 bine yakın istihdam sağlanmakta. Avrupa'da kamp ve karavan sektörüne hizmet veren kamping sektörünün yıllık geliri, en az 16 milyar avrodur. Ne yazık ki bu pastadan payımıza düşen çok cüzi bir miktardır. Kamp ve karavan turizmi yatırım maliyeti son derece düşük, buna karşılık katma değeri fazla, ekstradan milyarlarca avro gelir getirebilecek bir turizm ürünüdür.

Karavan turizmine gönül vermiş bir arkadaşınız olarak ülkemizin payının artırılması için kısa dönemde yapılması gerekli olan önerilerimi de sıralamak istiyorum:

Turistik bölgelerdeki beş yıldızlı otellerde karavan kamp alanı yapılması sağlanmalıdır. Marinalarda karavanlar için bir bölüm ayrılması mecburiyet hâline getirilmelidir.

Otoyollar ve illerin bağlantı yolları güzergâhı üzerinde bulunan büyük konaklama tesislerinde, petrol istasyonlarında motorlu karavanların, yerli ve yabancı karavancıların yararlanması için atık su boşaltma ve temiz su ikmal imkânlarının sunulması bir yönetmelikle zorunlu kılınmalıdır.

Bu sektörde payımızı artırmak için altyapının yeterli bir seviyeye getirilmesi çok önemlidir. 16'ncı maddenin yürürlüğü girmesiyle büyükşehirlerin valilik ve belediye başkanlıklarına, tarihî ve turistik il valilikleri ile belediye başkanlıklarına ve kaymakamlıklarına karavan kamp yeri yapılması hakkında genelge tekrar yazılı hatırlatılmalıdır.

Özel söktürün kamp yeri yapma girişimi teşvik kapsamına alınmalı ve uzun vadeli, düşük faizli kredi almalarının önü açılmalıdır.

Belediye sınırları içerisinde bulunan ve kamping olarak kullanılan alanlar için takdir edilen arsa-metrekare birim değerlerinin kamping işletmelerinin getirisiyle orantılı hesaplanması, kampinglerden alınan emlak vergisi oranının tarım alanlarından alınan vergi oranı seviyesine çekilmesi girişimcilerin önünü açacaktır.

Sıfır kilometre araç karavan yapıldığı zaman fabrika çıkış fiyatı üzerine uygulanan yüzde 220 ÖTV fiyat üzerine bir de yüzde 18 KDV uygulanmasına, vergiden vergi alınmasına son verilmelidir. Bu durum devletin vergi kaybına neden olduğu gibi, karavan turizmine gönül veren vatandaşlarımızın sıfır kilometre karavan yaptırabilmelerinin de önüne engeldir. ÖTV'nin fabrika çıkış fiyatları üzerine yüzde 15 ya da 20 oranında uygulanması hâlinde karavan yapmak üzere sıfır kilometre araç alımı artacağı için devletimizin vergi kazancı da artacaktır. Karavan yapımcısı olan 20 firma sıfır kilometre araçlara karavan yapma imkânına kavuşacak, yurt dışı pazarlarda rekabet edebilir olacak ve ihracatın önü açılacaktır. Karavan kiralama şirketlerinin ÖTV nedeniyle sıfır kilometre araca karavan yaptırma imkânı olmamaktadır. Bu şirketlerin yurt dışından gelecek, karavan kiralayacak turistlere yeni araçlarla hizmet vermesine de engel olmaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MEHMET METANET ÇULHAOĞLU (Devamla) - Başkanım toparlıyorum.

BAŞKAN - Buyurunuz efendim.

MEHMET METANET ÇULHAOĞLU (Devamla) - Teşekkür ediyorum.

Özel amaçla kullanılan karavanlarda trafik ve kasko sigortalarının kullanıldığı dönemler için yapılabilmesini sağlayacak düzenlemenin yapılması gerekmektedir yani örnek vermem gerekirse temmuz, ağustos ayında iki ay kullanılacaksa iki aylık süre için sigortası yapılmalı, kalan on ay için sigorta ücreti alınmayacak bir düzenlemeye gidilmelidir.

Karavanların, özel amaçlı taşıtlar yani yüksek riskli itfaiye, ambulans, çekici gibi araçlar sınıfından çıkarılması; yılda birkaç ay, 3 bin- 5 bin kilometre kullanılan ve kaza riski daha düşük olan araçlarımızın zorunlu trafik sigortası ücretlerinin makul seviyeye çekilmesi sağlanmalıdır.

Ülke turizmi ve ekonomisi için ilgili bakanların bu önerilerimizi değerlendirmeleri dileğiyle Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)