| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | (1/726) esas numaralı Kanun Tasarısı'nın tamamının Anayasa'nın 2, 9, 13, 138, 139, 154 ve 155'inci maddelerine aykırı olduğundan İç Tüzük'ün 38'inci maddesi uyarınca maddelerin müzakeresine geçilmeden reddedilmesine ilişkin önerge hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 16 .06.2016 |
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.
Komisyonuma bir defa, Anayasa'ya uygunluk, aykırılık sorununun yani genelinin aykırılığı sorununun parlamento hukukundaki yeri ve yöntemi bakımından bir bilgi paylaşımında bulunayım değerli arkadaşlar.
Tabii, parlamento hukukunda komisyonların Anayasa'ya uygunluk denetimi veya Anayasa'nın bağlayıcılığının yansıması konusunu en iyi inceleyen Erdal Onar'dır; muhteşem bir kitabı vardır. Anayasa Mahkememizin de içtihatlarında, Anayasa Komisyonu Başkanlığım dönemindeki uygulamam ve Komisyon dönemi... Şu kesin: Anayasa normu herkesi bağlar; kişileri, kurumları... Kişileri bağlaması "erga omnes"tir. Ama aykırılık yargısının bağlayıcılık noktasında karara bağlanmasının tekelci yetkisi Anayasa Mahkemesidir. Yasama organlarının teklifi veya tasarıyı Anayasa'ya uygunluk veya aykırılık denetimini yapması siyasal bir denetimdir, tamamen siyasal bir denetimdir. Bu, Anayasa'ya uygundur, aykırıdır tartışmasının diyalektik olarak yapılmasını önlemez elbette. Komisyonda bu bir defa Ekim Bey, Cemal Bey, Yılmaz Bey, değerli savcımız, Haluk Bey genişçe değerlendirdiler, Komisyon onu değerlendirecektir tabii ama İç Tüzük'ümüzün 38'inci maddesine göre önergeyi işleme koymak zorundayım. Ondan sonra, Bakanıma söz vereceğim, ondan sonra kapatacağım.