| Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
| Konu | : | Milli Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı (1/721) (Alt Komisyon metni) |
| Dönemi | : | 26 |
| Yasama Yılı | : | 1 |
| Tarih | : | 28 .06.2016 |
NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkanım, bir bilgiyi tashih etmekte fayda görüyorum. Balbay'ın konuşmaları içerisinde temel liselerle ilgili birtakım hususlar gündeme getirildi. Öncelikle şunu ifade etmek istiyorum, dershanelerin dönüşüm süreciyle birlikte temel liseler ortaya çıktı, ancak bugün temel lise aslında bizim özel öğretim kurumları ve özel okullaşma sürecimiz hızlandıran bir fonksiyon görüyor. Dolayısıyla zaten Hükûmetimizin özel okullaşmayı teşvik etme stratejisinin içerisinde önemli bir paya sahip.
İkincisi: Temel liselerde öğrenci mağduriyeti yaşadığına dair bir bilgi aktardınız yani spesifik bir örnekten hareketle mi söylediniz bilemiyorum ama temel liselerde bizim bildiğimiz kadarıyla bir öğrenci mağduriyeti olmadığı gibi, temel liseler cazibesini hâlâ koruyor, üstelik de bu sene temel liselerin içerisinden YGS Türkiye 1'incisi çıktı. Dolayısıyla, aslında temel liselerin iyi işletilen ve belli anlamlarda da başarı ortaya koyan kurumlar hâline dönüştüğünü gösteriyor.
Ben şunu tercih ederdim açıkçası, -Millî Eğitim bürokratları da burada- temel liseler aslında bir geçiş okulu olarak kurgulandı dört yılın sonunda. Bunlar özel okul standartlarına uygun bir şekilde dershanelerden dönüşen işletmelerin özel okullaşması için âdeta bir süre tanınarak bir geçiş okulu olarak kurgulandı. Ben açıkçası Millî Eğitimden bu temel liselerin bu sene YGS Türkiye 1'incisi de çıkarmış okullar olarak bu formatıyla Türk eğitim sistemi içerisinde özgün yeni bir format olarak kalmasını da tercih ederdim. Bahsettiğiniz gibi temel liselerden bir kaçış söz konusu değil, bir mağduriyet de söz konusu değil.
Bir başka husus da, dershanelerle ilgili konu hepimizin gözleri önünde oldu. Anayasa Mahkemesinin iptalinden sonra Millî Eğitim Bakanlığının düzenlemesiyle birlikte önce 3, sonra 5 dersten kurs verilebilir hâle geldi. Dolayısıyla bu kursların açılmış oluşu temel liseleri fonksiyonsuz, işlevsiz hâle getirmedi, aksine -böyle düşünülmesine rağmen- temel liseler bu kurslara rağmen aktif ve fonksiyonel bir şekilde çalışmalarını yürütüyorlar.
Ayrıca temel liseler, yine mezun öğrencilere kurs verme ve kendi öğrencilerine hafta sonu kurs verme hakkına da sahip. Dolayısıyla özel öğretim kurslarının yaptığı işlevin bir kısmını da temel liseler zaten yapabiliyorlar. Bu açıdan bunu düzeltme ihtiyacı hissettim, sektörü bilen bir arkadaşınız olarak, bir özel öğretim derneğinin üyesi olarak bunu ifade etmek istedim. Türkiye'de temel liseler şu anda başarılı örnekler.