KOMİSYON KONUŞMASI

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Sayın Başkan, teşekkür ediyorum.

Bu madde, gerçekten, Türkiye'de uluslararası doğrudan yatırımlara destek olacak, teşvik edecek, uluslararası doğrudan yatırımcıların veya kendi firmalarımızın transfer fiyatlama mevzuatından kaynaklanacak belirsizlikleri ortadan kaldıran ve öngörülebilirliği artıran uluslararası uygulamalarla paralel bir düzenleme.

Artık kabul edelim, Türkiye kapalı bir ekonomi değil, açık bir ekonomi. Biz, global ekonominin içerisinde daha fazla dışa açılan bir ekonomi olmak istiyoruz. Eğer böyle bir ekonomi olmak istiyorsak, birçok mevzuatta olduğu gibi vergi kanunlarında da vergi mevzuatımız tamamen uluslararası standartlara uygun olmalıdır. OECD bünyesinde transfer fiyatlamayla ilgili özel bir komite var -değil mi, yanlış hatırlamıyorum arkadaşlar, özel bir komitemiz var- özel bir çalışma grubumuz var. Bu çalışma grubundaki ülkeler bir araya gelirler, uluslararası anlamda transfer fiyatlama uygulamalarının kurallarını, kaidelerini, usullerini, belirlenme yöntemlerini, denetim yöntemlerini, yaptırım yöntemlerini, bilgi paylaşım yöntemlerini belirlerler. OECD'nin hep mavi kaplı basılan kalın bir OECD rehberi vardır, transfer fiyatlandırması rehberi. O rehberde de ülkelere eğer transfer fiyatlamayla ilgili ulusal bir mevzuat yapacaklarsa o mevzuatı nasıl yapmaları gerektiği yönünde tavsiyede bulunurlar. Global ekonomi içerisinde kendisine yer edinen Türkiye'nin tamamen uluslararası standartlara uygun bir vergi mevzuatı oluşturması gerekir ki bu ülkeye daha fazla doğrudan uluslararası yatırım gelsin.

2006 yılında ilk defa transfer fiyatlama konusunda uluslararası mevzuatla uyumlu bir düzenleme yapıldı ama gelinen süreçte, aslında o dönemde yapılan düzenlemelerin tam manasıyla uyumu ifade etmediği ortaya çıktı. Dolayısıyla, bugün buraya getirdiğimiz düzenleme, OECD'nin rehberindeki uygulamaları, daha doğrusu standartları esas alan, rekabet içinde olduğumuz diğer ülkelerde transfer fiyatlandırması uygulamalarını dikkate alan bir düzenleme. Bugün bir firma İngiltere'de mi yatırım yapacak Türkiye'de mi yatırım yapacak, Romanya'da mı yatırım yapacak Türkiye'de mi yatırım yapacak? Ülkelerin dönüp vergi mevzuatlarına bakıyor. Dolayısıyla, Türkiye'de yapmak istediğimiz düzenleme OECD standartlarıyla uyumlu bir vergi düzeni getirmekte.

Şunu söyleyeyim: Mesela yüzde 10 niye önemli? Halihazırdaki mevcut mevzuatta, ilişkili firmanın ne olduğu konusunda tam bir belirleme yok. Yerine göre yüzde 1 bile ortaklık olsa ilişkili firma diye transfer fiyatlama uygulamasını getirebiliyoruz. Dolayısıyla, burada yaptığımız düzenlemelerden sonra, özellikle uluslararası doğrudan yatırımlar konusundaki beklentiler karşılanmış olacaktır ve bence uluslararası yatırımların Türkiye'de artışına da önemli bir katkı verecektir diye düşünüyorum.

Sayın vekilimizin ifade ettiği geçici 2'nci madde ile bu madde arasında herhangi bir ilişki söz konusu değildir. Burada, Türkiye'de faaliyette bulunan bir şirketin yurt dışında veya yurt içinde -yurt dışında da olabilir- bir ilişkili firmayla yapmış olduğu alım satım sırasında uygulanan fiyatın emsaline uygunluğu konusunda bir kural ve standart getiriyoruz. Zaten hâlihazırda bu düzenleme mevzuatımızda var. Yaptığımız düzenleme, sadece, mevzuatta zaten var olan düzenlemenin içindeki belirsizlikleri ortadan kaldırmak, mükellefler açısından öngörülebilirliği sağlamak, bunu da ifade edeyim. Onun için o madde ile bu madde düzenlenirken bir ilişki kurmadık.

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) ¬- Örtülü kazançla ilgili olarak ortaya çıkan -buradaki şu maddenizle ilgili söylüyorum- transfer fiyatlanmasına ilişkin bilgiler tam ve zamanında getirilmiş olması kaydıyla, örtülü olarak dağıtılan kazanç nedeniyle zamanında tahakkuk ettirilmemiş veya eksik tahakkuk eden vergiler için vergi ziyaı cezası yüzde 50 indirilir. Burada bu indirimden faydalanmak için geçici 2'nci maddedeki...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Geçici 2'nci maddeyle ilgisi yok bunun. Normalde transfer fiyatlama sistematiği içerisinde mükelleflerin belgelendirme yükümlülükleri var. Eğer bir mükellef vergi idaresinin transfer fiyatlama sistematiği içinde istenilen bilgileri tam ve zamanında vermişse ama bir vergi ziyaı cezası çıkmışsa bu defa uygulanacak cezayı yüzde 50 yapıyoruz. Hatırlarsanız, izaha davet maddesi gibi, söylemiştim.

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) ¬- Dediğim, o belgelerin içinde beyan istiyorsunuz ya geçici 2'nci maddede...

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Onunla ilgisi yok.

BİHLUN TAMAYLIGİL (İstanbul) ¬- Onu getirdiği zaman onu kullanarak indirimden yararlanamaz mı?

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Yok, hayır. Bunu da transfer fiyatlama uygulamasında tarafların alımları, satımları, uyguladıkları fiyatlar vesaire konularda -arkadaşlar detaylarını daha iyi bilecektir ama- periyodik veya periyodik olmayan birtakım bilgiler alıyoruz. O bilgilerin üzerinden alım satımlarda uygulanan fiyatların emsale uygunluğunu çek ediyoruz. Eğer bu bilgileri bu geçici 2'den bağımsız olarak sürekli veriyorsa bu bugünün konusu değil, dünün konusu değil, yarının konusu değil, her zaman için uygulanacak bir şey. Dolayısıyla, geçici 2'nci madde kapsamında bankaya getirilen bir paranın bildirim konusu edilmiş olması asla bu maddenin konusunda bir bildirim yerine geçip de herhangi bir şekilde uygulanacak cezayı yüzde 50 olarak indirme imkânı vermez. Çünkü, biz varlığı Türkiye'ye getirilmiş olması üzerinden transfer fiyatlama uygulamıyoruz, tamamen alım satım üzerinden uyguluyoruz.

Yine, sayın vekilimiz söyledi: "Buradaki 'Ayrı ayrı veya topluca' ifadesinden ne kastediyorsunuz? Tek tek mükelleflere mi bunu uygulayacaksınız?" Haklı ve doğru bir soru. Burada dikkat ederseniz, Bakanlar Kuruluna verilen yetki farklı farklı yetkiler var, mesela gerçek kişiler, kurumlar, doğrudan veya dolaylı ortaklar itibarıyla ortaklı payının edinim şekline göre. Virgüller arasındaki her bir unsur için Bakanlar Kurulu ayrı ayrı oran farklılaştırabileceği gibi, birden fazla unsur için de birlikte oran farklılaştırabilir. Oradaki ifadeyi öyle anlamak gerekiyor. Bizim uygulamalarımız da o şekilde.

Sayın vekilimizin... Söylemeden geçemeyeceğim, bugün 200 dolara imal edilen cep telefonunun 1.100 dolara Türkiye'de satılması bir transfer fiyatlama meselesi değildir; doğrudan doğruya bilgi toplumu, inovasyona, AR-GE, katma değer teknolojidir. Biz de ülke olarak ne kadar teknolojiye yatırım yaparsak, ne kadar AR-GE'ye yatırım yaparsak, ne kadar katma değerli ürüne yatırım yaparsak o zaman bizim de sattığımız ürün var.

BAŞKAN - Sayın Bakan, 59 dolara satıyorlar ithalatta ve stok fazlası.

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Dolayısıyla, her şeyi getirip kapalı ekonomi... Ayrıca cümlelerin arasında geçen medya şirketleriyle ilgili yaptığı iddia da tamamen asılsız, gerçeğe aykırı, mesnetsiz bir iddiadır; onu da kendisine söyleyeyim.

AYKUT ERDOĞDU (İstanbul) - Doğan Holdinge nasıl ceza kestiniz?

MALİYE BAKANI NACİ AĞBAL (Bayburt) - Kendi kendinize uyduruyorsunuz, kendi kendinize kanaat getiriyorsunuz; bunu kabul edemem yani.